מקרה לא שגרתי שהתרחש לפני כשלוש וחצי שנים נסגר בפיצוי גדול של אל על לנוסעים שלה. הכל התחיל כשיוסף עזרא המשמש כמשנה למנכ"ל עמותת "הידברות" (ארגון לקירוב לבבות) ועובד נוסף בעמותה בשם שמואל פרץ הגיעו לשדה התעופה בקייב שבאוקראינה בשעות הערב כדי לטוס חזרה לישראל בטיסת "אל-על'.

במהלך הבידוק, התבקש עזרא לשלם 70 דולר עבור משקל עודף במזוודה שנשא עימו. לאחר שעשה זאת הוא שילם וקיבל כרטיס עלייה למטוס. גם פרץ עבר את הבידוק וקיבל כרטיס עלייה. בשלב זה לא הייתה מניעה להעלות את השניים למטוס והכל התנהל כשורה.

הבעיה החלה כשנוסעת נוספת שהצטרפה לנסיעה הקבוצתית נדרשה לשלם 140 דולר עבור משקל עודף במזוודה שלה. הנוסעת ניסתה לברר מדוע היא צריכה לשלם את הסכום הגבוה וועזרא ופרץ שכבר עברו את הבידוק, נאלצו להמתין יחד איתה עד להגעתו של י', מנהל תחנת אל-על בקייב.

נמל תעופה (צילום: joyfull, Shutterstock)
המטוס התעכב אך הנוסעים לא עלו עליו. אילוסטרציה | צילום: joyfull, Shutterstock

י' הגיע למקום כעבור 40 דקות ובינו לבין הנוסעת התפתח ויכוח קולני. לדברי פרץ ועזרא, י' דיבר אליה בכעס ובטונים גבוהים שגרמו לנוסעת לפרוץ בבכי. פרץ, שניסה לתווך בין השניים במטרה להרגיע את הרוחות, שלף מכיסו 140 דולר ומסר לידי י'. הנוסעת הופנתה לדלפק לשלם את הכסף, אבל הדרמה לא הסתייה כאן מכיוון ש-י' מנע מהם לעלות על הטיסה למרות שהיו בידיהם כרטיסי הטיסה.

"י' התנהג בצורה אלימה ולא הגיונית והתפרע", טענו פרץ ועזרא, "הוא איבד את העשתונות ונתקף בזעם בלתי מוסבר. הוא עלה על המשקל וקרע לגזרים את כרטיסי הטיסה של שלושתנו ואמר לנו: 'היום אתם לא עולים על הטיסה'. היינו בהלם. גם ככה המטוס המריא באיחור של 45 דקות והוא היה יכול להעלות אותנו לטיסה. הורדנו מהטיסה ברגע שהוא קרע את הכרטיסים. הוא השפיל אותנו".

לדבריהם, הם נותרו לבד באולם הנוסעים כאשר כל נציגי אל על ו-י' עזבו את המקום והשאירו אותם לבדם. הם נאלצו להתקשר ארצה כדי לסדר להם טיסה חלופית ובית מלון בקייב לעוד לילה, ולבסוף הגיעו רק בארבע לפנות בוקר למלון. "בגלל שאנחנו שומרי מצוות לא אכלנו במשך 30 שעות עד שחזרנו ארצה", טענו פרץ ועזרא, "כל האוכל הכשר שלנו היה על המטוס".

פרץ ועזרא הגישו תביעה נגד חברת אל על לבית המשפט השלום בתל אביב ותבעו 75 אלף שקל. חברת אל על הגישה כתב הגנה בו ביקשה לדחות את התביעה בנימוק שהתובעים לא עלו לטיסה בגלל התנהלותם וכי י' קרע את הכרטיסים כיוון שעליו לסגור את הטיסה 40 דקות לפני ההמראה והם כבר לא היו בתוקף. לכתב התביעה אף צורף תצהיר של י' התומך בעמדת אל על.

השופטת ריבה שרון קיבלה את התביעה ומתחה ביקורת על התנהלות של י' ועדותו בבית המשפט. בפסק הדין קבעה השופטת, כי לא התרשמה שהתובעים התנהגו באלימות מכל סוג שהיא או התפרעו בשדה. "כפי שציינתי לעיל י' הותיר בי רושם פחות מהימן ואף לא שוכנעתי כי כרטיסי הטיסה של התובעים נקרעו על ידו כיוון שהטיסה כבר נסגרה. מבחינת רצף הזמן והאירועים, הדבר אינו מתיישב עם התמונה הכוללת", ציינה השופטת.

לדבריה, גם לו קיבלה את גרסתו של י' בעניין, זה הרי שנפל פגם מהותי בהתנהלותו ובדרך טיפולו כלפי התובעים. "מצופה מ'אל-על' לנהוג עם נוסעיה בתום לב, גם אם מהלך האירועים לווה בוויכוח כזה או אחר...שוכנעתי כי כאשר י' הכריז שהתובעים לא עולים על הטיסה, הייתה זו הפתעה גמורה עבורם", הוסיפה השופטת.

עוד ציינה השופטת, כי לא ברור לה מדוע י' לא בחר להתריע בפני התובעים או להפנות את תשומת ליבם שהטיסה נסגרת כדי שיוכלו לכלכל את צעדיהם. היא דחתה על הסף את טענת "אל על" לפיה התובעים בחרו שלא לעלות על הטיסה. לבסוף נקבע כי השניים יקבלו פיצוי של 22,216 שקל.

 >> לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש