לפני כשנתיים וחצי תכננו שתי צעירות ממרכז הארץ לצאת לטיול הגדול שלהן בדרום אמריקה. לפני הנסיעה הן ישבו עם סוכנת נסיעות של חברת איסתא כדי לתכנן את המסלול לעומק ולוודא שטיפלו בכל הביורוקרטיות הנדרשות.

התכנית שלהן הייתה לטייל ארבעה חודשים במדינות שונות ביבשת- לנחות בריו דה ז'נרו בברזיל ומשם להמשיך בנסיעות לפרו ולצ'ילה ולטוס למקסיקו.

>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש

לאחר כל ההכנות, השתיים המריאו לברזיל במטרה להתחיל את המסע, אך ברגע שנחתו והגיעו לעמדת בידוק הדרכונים, הן נלקחו לצד ושם הוסבר להן שמאחר ואין בידיהן כרטיס יציאה מברזיל, אלא רק כרטיס טיסה חזרה לארץ ממקסיקו לאחר ארבעה חודשים, הן אינן רשאיות להיכנס למדינה.

השתיים מיד התקשרו לנציגת חברת איסתא וזו התפלאה שאין בידיהן כרטיס יציאה מברזיל או "כרטיס פיקטיבי". הוא שלח למייל של אחת מהן כרטיסים פיקטיביים אבל זה לא עזר. הדרכונים שלהן הוחתמו בחותמה שחורה והן גורשו מברזיל והוטסו למדריד.

ריו דה ז'ניירו, מקומות פוטוגניים
הטיול הגדול נגמר תוך שעות. ריו דה ז'נרו | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

"השוטרים חשדו בנו שאנחנו בלדריות סמים", קבלו השתיים בתצהיר שהגישו לבית המשפט. "לקחו לנו את המזוודות, הכניסו אותנו לתא המעצר בשדה התעופה ואחרי תחקור של כמה שעות העלו אותנו לטיסה לישראל עם עצירה במדריד. הנציגה של חברת הנסיעות עוד כינתה אותנו 'מעופפות'". ואם זה לא מספיק, בגלל הגירוש המהיר מהמדינה הן קיבלו את המזוודות רק כעבור חמישה ימים. 

לאחר שהטיול הגדול נגמר הרבה לפני הזמן, השתיים הגישו תביעה נגד חברת הנסיעות איסתא לבית המשפט השלום בפתח תקווה. הן תבעו פיצוי בגובה של 74 אלף שקל על הטרטור שעברו, ביטול הטיול שעליו חלמו ועוגמת הנפש שנגרמה להן עקב מחדלי החברה לטענתן. "על סוכנת הנסיעות היה לעדכן אותנו בכל המידע שהיה נחוץ לנו ביציאה והכניסה לברזיל וממנה", ציינו התובעות, "לרבות הצורך באשרות וכל דרישה אחרת לכל יעד אליו נסענו. לצערנו החברה התנערה מאחריותה למחדל שקרה לנו".

חברת איסתא הגישה כתב הגנה בו טענה שהיא מהווה סוכנות נסיעות בלבד ולא מספקת שירותי תיירות. לטענת החברה היא לא הפרה את התחייבויותיה כלפי התובעות ואף ביצעה את עבודתה כראוי ובצורה מקצועית. הסוכנת מטעמה יידעה את השתיים כי עליהן להצטייד בכרטיסי יציאה מברזיל וכי יהיה עליהן להצטייד במסמך המראה את היציאה מהיעד. לדברי החברה התובעות חתמו על טופס כי עליהן מוטלת האחריות לטפל באשרות הנדרשות. "הן פנו אלינו רק 12 שעות לאחר שנחתו ולא בזמן אמת", הדגישה החברה.

השופט אריאל ברגנר קבע בפסק הדין שעל סוכנות הנסיעות בכלל ועל סוכנת הנסיעות בפרט, חלה החובה למסור ללקוח ולתובעות את כל המידע הרלוונטי לרבות האיסור על שהייה בברזיל מעבר ל-90 יום ועל כך שעליהן להציג כרטיס יציאה כאשר הן מציגות עצמן בפני בקרת הגבולות בשדה התעופה בברזיל.

השופט פסק כי החברה תשלם לכל אחת מהתובעות 17,783 שקל, 4,300 שקל שכר עלות מומחה ושכר טרחת עו"ד בסכום של 10,000 שקל. סך הכול החברה תפצה את השתיים בכ-50 אלף שקל.