על אף שלא מעט יעדים מסביב לעולם החלו להיפתח לתיירים ולהקל בתנאי הכניסה ונראה שבחודשיים הקרובים, עד פסח, אנחנו צפויים לחזור לשיגרת תעופה שמזכירה את שנת 2019 (אם לא יופיע וריאנט חדש כמובן), נכון לעכשיו כמות הנוסעים לחו"ל עדיין לא גבוהה ובנתב"ג עוברים כ-20 אלף נוסעים ביום, מחציתם ממריאים, לא מעט בגלל האומיקרון.

בתוך כך, עדיין קיימות לא מעט ביטולי טיסות ברגע האחרון וישראלים רבים נאלצים למצוא חלופות ממש לפני מועד ההמראה. כך, מנתונים שפורסמו ב'טיסות סודיות', באל על למשל בוטלו השבוע 21 טיסות בסך הכל (כ-15 אחוזים מכלל טיסות החברה). ביניהן: 3 טיסות לוינה, 3 טיסות לברלין, 2 טיסות לניו יורק, מדריד ומוסקווה וטיסה אחת לרומא, בודפשט, אמסטרדם, אתונה וליסבון.

חשוב לציין שמדובר בירידה בכמות הביטולים, לאחר שלפני שבועיים פורסם בקהילה של 'טיסות סודיות' בפייסבוק שבוטלו 65 טיסות - 40 אחוזים מטיסות החברה, ובשבוע שעבר בוטלו בסך הכל 61 טיסות. בסך הכל בוטלו בשבועות האחרונים 147 טיסות של החברה.

היעדים המובילים אליהם בוטלו טיסות בשבועות האחרונים: פריז - 12, ניו יורק - 12, ברלין - 11, רומא - 9, בודפשט - 9, רומא - 9, אמסטרדם - 8.

איזה פיצוי מגיע לכם במקרה שהטיסה בוטלה ברגע האחרון?

יניב לניס, מייסד 'טיסות סודיות', מציין ש"כשחברת תעופה מודיעה על ביטול טיסה פחות מ-14 יום היא מחויבת לאפשר לנוסע לבחור בין החזר כספי או טיסה חלופית ובנוסף מחויבת לפיצוי המוגדר בחוק שירותי התעופה (על פי חוק טיבי). "הפיצוי משתנה בין 1,300-3,200 שקלים לנוסע כתלות במרחק הטיסה", מוסיף לניס. "סעיף זה חוקק במיוחד לצורך מצבים כאלו, על מנת להרתיע חברות תעופה מביטולים ברגע האחרון".

חוק טיבי (החוק שמסדיר פיצויים לטיסות שנדחו או שהתבטלו), הוקפא למשך זמן רב במהלך הקורונה, אך החל מיולי 2021 הוא חזר להיות תקף.

נתב"ג, נמל התעופה בן גוריון, טיסות, טיסה (צילום: נתי שוחט, פלאש/90 )
נוסעים טוענים שלא קיבלו פיצויים על הביטול | צילום: נתי שוחט, פלאש/90

יחד עם זאת, לניס מציין שנכון להיום, אל על אינה מפצה את נוסעיה על פי חוק טיבי והיא שולחת ללקוחות שלה, שטיסתם בוטלה, את ההודעה הבאה: "בשל הנסיבות המיוחדות השוררות עקב נגיף הקורונה, לרבות המגבלות המוטלות על ביצוע טיסות או תנועת נוסעים, בימים אלה מקדם הרגולטור - רשות תעופה אזרחית - תיקון חקיקה נוסף לחוק שירותי תעופה אשר בדומה להוראת השעה שפגה ביום 6.7.2021 אמור לחול באופן רטרואקטיבי מיום 7.7.2021 (תזכיר החוק מפורסם באתר החקיקה הממשלתי והיה פתוח להערות הציבור עד ליום 30.8.2021)".

"הם טוענים על הכל שזה כוח עליון ולא מוכנים לפצות על פי חוק טיבי", טוען נוסע שטיסתו בוטלה. "ברור לכולם ששינויים הם בגלל שיקולים כלכלים". נוסע אחר כתב: "אל על ביטלו לי טיסה יומיים לפני הטיסה (בהודעת סמס). לפי החוק מגיע פיצוי וטיסה חלופית. קיבלתי טיסה חלופית שלא הייתה כל כך אטרקטיבית. פניתי לקשרי לקוחות והציעו לי פיצוי מצחיק של 100 דולר".

ג' הוסיפה: "לחברה שלי התבטלה טיסת חזרה לארץ 5 ימים לפני המועד. אל על הציעו לה טיסה חליפית ליום הקודם והיא לקחה אותה. היא כתבה מייל לאל על לגבי הפיצוי וקיבלה תשובה שלא מגיע לה כלום. לפי חוק טיבי כן מגיע לה".

מאל נמסר בתגובה: "נגיף הקורונה הוא המשבר הגדול ביותר בתולדות התעופה העולמית ובמסגרתו נעצרה התנועה האווירית כמעט לחלוטין.

ההתמודדות עם הנגיף בדגש על גלים והנחיות המשתנות מיום ליום וממדינה למדינה יוצרות מציאות של אי ודאות ושינויים תכופים של לוח הטיסות ,כך שבפועל רבים הם אינם בשליטת אל על. המציאות המאתגרת הזו מציבה אתגר לחברות תעופה רבות וחלק מתופעת הביטולים קשור גם למדיניות הביטול והשינוי הגמישה אותה אנו מנהיגים לטובת הלקוח וההבנה כי בימים אלה ובעידן אי ודאות נדרשת גמישות. לקוח שהתבטלה לו טיסה מקבל מענה חלופי משירות הלקוחות והחברה עושה כל שביכולתה להתאים לו פתרון ע"פ צרכיו. בנוסף קיימת השפעה גם של החלטות של המממשלות השונות בארצות היעד כמו גם שיקולים מבצעיים ומסחריים.

בימים אלה אל על מפתחת כלים טכנולוגים מתקדמים שינגישו לכל לקוח שטיסתו בוטלה את כלל המידע, הזכויות והחלופות העומדות לרשותו. אנו משוכנעים שכשיסתיים בקרוב הפיתוח יקבלו הנוסעים שטיסתם בוטלה מענה כמעט מלא לצרכיהם. כמובן שכולנו מייחלים לסיומו של הגל וסיומה של המגפה על מנת לחזור לעידן שטיסה מבוטלת היא אירוע נדיר".