לא מעט דיווחים בימים האחרונים דיברו על כך שיש התקדמות משמעותית בנוגע לפתיחת הנתיב האווירי לחברות ישראליות מעל סעודיה. כזכור, נכון להיום, החברות הישראליות לא יכולות לטוס מעל ערב הסעודית, מלבד טיסות לאיחוד האמירויות ובחריין, מה שמאריך מאוד את מסלול הטיסות למזרח, בדגש על הודו ותאילנד, ומעלה את המחיר בהתאם. 

גם אייר אינדיה (Air India) מחזיקה באישור לטוס מעל שמי סעודיה בדרך לישראל וממנה. חברות הטיסה הישראליות לעומת זאת, לא יכולות לטוס מעל סעודיה בדרכן למדינה.

חברות התעופה הישראליות התלוננו לא מעט על כך, היות וההגבלה הזו גורמת לקושי לא הוגן בתחרות בין חברות שממריאות מהארץ למזרח. כך למשל, טיסה להודו ותאילנד, שני יעדים שאל על מפעילה, לוקחת עוד כשעתיים ואף יותר, בנתיב עוקף סעודיה.

הסיבה להסכמה של סעודיה לשינוי, אחרי שנים של לחץ מדיני, נובעת מהסכם מרובע הכולל גם את מצרים וארה"ב, במהלכו ישראל תקבל בין היתר את האישור המיוחל וסעודיה תקבל הטבות שונות בעקבות כך.

על פי גורמים המעורבים במהלך, ההסכם צפוי להתפרסם במהלך ביקורו הקרוב של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, במזרח התיכון. יש הטוענים גם שזהו ההמלך הראשון בדרך לנירמול היחסים בין המדינות. בתוך כך, כחלק מ"חזון 2030" סעודיה רוצה להפוך למדינת תיירות מובילה ויש לה עוד אינטרס לחזק את קשרי עם המערב, לרבות ישראל.