"הטרמינל הנוסף שנבנה במינכן, טרמינל 2 Satellite החדש, הוא מרווח ומואר, עם מסעדות ובתי קפה נהדרים והייתי רוצה שגם הנוסעים הישראלים יוכלו ליהנות ממנו". כך אומר מנכ"ל קבוצת לופטהנזה בישראל, עופר קיש.

כיום, ומזה יותר מארבעים שנה, מרוכזים הישראלים הממריאים משדה התעופה של מינכן (MUC) באולם צדדי ומבודד, מטעמי בטיחות. זאת לאחר ששדה התעופה של מינכן ידע שתי התקפות טרור רצחניות: ב-10 בפברואר 1970 תקפו שלושה חברי ארגון הפת"ח ברימוני יד נוסעי טיסת אל על בשדה התעופה. בפיגוע נהרג ישראלי אחד ונפצעו 13 אנשים, מהם חמישה ישראלים. בין הפצועים הייתה השחקנית חנה מרון שרגלה נקטעה לאחר מכן.

ב-5-6 בספטמבר 1972, במהלך האולימפיאדה העשרים שהתקיימה במינכן, תקפה חוליית טרור מארגון "ספטמבר השחור" את חברי המשלחת האולימפית הישראלית. שניים מהספורטאים נרצחו בתוך מגורי המשלחת בכפר האולימפי. תשעת האחרים, שהוחזקו כבני ערובה, נרצחו במהלך נסיון חילוץ כושל של כוחות משטרת בוואריה בשדה תעופה סמוך לעיר.

מאז, הידקו השלטונות הגרמניים את השמירה על הנוסעים הישראלים. את מטוסי אל על היו מלוות שיריוניות על המסלול ובטרמינל הישן צופפו הישראלים בחדר עלוב במיוחד עד הטיסה. גם כיום, בטרמינל שחוגג בימים אלה 25 שנה לפתיחתו, מופנים הישראלים ל"טרמינל F" הצדדי, המרוחק מכל המתרחש בשדה התעופה – חנויות הדיוטי פרי, המסעדות וכדומה. לרשות הנוסעים הישראלים בשער היציאה עומדת רק חנות אחת עם מספר מוגבל של פריטי אוכל ומעט צעצועים ומשקאות.

מינכן (צילום: Paii VeGa, Shutterstock)
כבר 40 שנה שאנחנו תקועים בבידוד בשדה | צילום: Paii VeGa, Shutterstock

ההחלטה בידי שלטונות בוואריה והביטחון הישראלי

עופר קיש, שנכנס באחרונה לתפקיד מנכ"ל כל קבוצת לופטהנזה בישראל, כיהן בשנים האחרונות כמנהל המכירות האזורי של לופטהנזה במזרח אירופה. לדברי גורם במינכן המקורב לנושא, "אם יש מישהו עם קשרים שיכול לנסות לפתור את העניין, זהו קיש, שגם אמר שזו אחת האג'נדות העיקריות שלו בתפקיד החדש".

בתגובה אומר קיש ש"זה עדיין על סדר היום שלי. מי שמחליט בנושא זה בגרמניה אלה שלטונות הביטחון של מדינת בוואריה. זאת, כמובן, בשילוב של הביטחון הישראלי. אני רוצה לראות מה האפשרויות ואם השלטונות הגרמניים יסכימו לאשר - נעשה הכל בתיאום, כדי שהישראלים יוכלו להיות חלק מהטרמינל, כמו כולם".

בשבוע שעבר הודיעה לופטהנזה בישראל כי תוסיף החל מחודש אוקטובר, ולמשך עונת חורף 2017, עוד שלוש טיסות שבועיות למינכן (ושתיים לפרנקפורט). כך יפעלו בקו תל אביב-מינכן 13 טיסות שבועיות.

בין נמל התעופה של מינכן לבין ישראל צפויות בקיץ כ-30 טיסות שבועיות שמבצעות לופטהנזה (13 טיסות) אל על (11 טיסות), וכן טרנסאוויה, גרמניה איירליינס וישראייר.

בשנת 2016 יצאו מישראל למינכן קרוב ל-300 אלף נוסעים, עלייה של כ-11% לעומת 2015 ובין ינואר-מאי השנה נרשמה עלייה של יותר מ-32% בתיירות מישראל למינכן – מ-101,1 אלף ל-133,8 אלף נוסעים באותה תקופה ב-2016.

טרמינל 2 Satellite החדש, המתחבר ברכבת תחתית לטרמינל הראשי, מציע אזורי המתנה מרווחים וטרקלינים חדשים, כמו גם לחוות את מינכן באמצעות אזור השוק המרכזי, בו ממוקמים שפע של חנויות ובתי קפה. הטרמינל החדש נפתח באפריל 2016 והגדיל את אפשרות הטיפול של השדה ב-11 מיליון נוסעים בשנה ושידרג את רמת האירוח והקניות של הטרמינל בכמה רמות, תוך שהוא פועל כ"שדה ירוק" מבחינת איכות הסביבה.

A post shared by Munich Airport (@munich_airport) on



לדברי קיש, הטרמינל החדש במינכן הוא אחד מנמלי הבית של לופטהנזה ומשמש גם את חברות התעופה השותפות לה, כמו יונייטד. בזכות טרמינל זה נוספו עמדות חדשות למטוסים, "מה שמאפשר לנו לעבוד במינכן בלי שנצטרך להעביר נוסעים למטוסים שלא דרך שרוולים. זה תמיד היה צוואר בקבוק ככל שמספר הטיסות עולה", מסביר קיש.

לדברי קיש, 35% מכלל הנוסעים שטסים אתם למינכן נשארים בה. %65 ממשיכים בטיסות קונקשן - ברוב המקרים בתוך אירופה (כולם בגרמניה – ברלין, דיסלדורף וקלן) או ליעדים ארוכי טווח ובהם ניו יורק וסן פרנסיסקו בארצות הברית ומקסיקו. לפי נתוני נמל התעופה של מינכן, יש טיסות המשך רבות של ישראלים לפולין.

נמל התעופה של מינכן מציע רבע מיליון טיסות ל-238 יעדים

לקראת חגיגות רבע המאה לנמל התעופה, פורסם כי בין מאי 1992 עת נפתח השדה, למאי 2017, עמד מספר הנוסעים היוצאים, נכנסים ונוסעים-במעבר, על 700 מיליון. היקף התנועה השנתי עומד על יותר מ-42 מיליון נוסעים – פי שלושה מתחילת פעילותו. מספר ההמראות והנחיתות הוכפל לכ-400 אלף בשנה. במרוצת 25 השנים, טיפל נמל התעופה של מינכן בכ-8.5 מיליון טיסות.

נמל התעופה של מינכן מציע הקיץ רבע מיליון טיסות ל-238 יעדים ב-68 מדינות. 

ההתפתחות האחרונה היא החלטתה של לופטהנזה להציב 15 מטוסי איירבוס A350 רחבי גוף בנמל התעופה לשירות הטיסות ארוכות-הטווח, תוך חסכון משמעותי בצריכת דלק, הפחתת רעש וזיהום סביבתי.

בעונת הקיץ של שדה התעופה, אשר כבר החלה, הציבה יורוווינגס, החברה-הבת המוזלת של לופטהנזה, ארבעה מטוסי איירבוס A320 בשדה ותציע 89 טיסות שבועיות ל-32 יעדים מבוקשים באירופה. ביניהם באיטליה, בסיציליה (קטניה ופלרמו) ביוון (בין היתר לחאניה, הרקליון, סלוניקי, קורפו, קוס, מיקונוס ורודוס), קרואטיה (דוברובניק וספליט) ולאנשי עסקים – באמסטרדם, אדינבורו, לונדון, פריז, נאפולי ורומא.

הכתבה באדיבות אתר Monitour