זה סופי: ריינאייר לא תחזור לפעול בישראל בעונת החורף
חברת הלואו קוסט, ריינאייר, הציבה אולטימטום עד היום לקבל את הסלוטים שלה בחזרה - אחרת תבטל את ההגעה שלה לארץ ב-26.10. כעת פרסמה החברה כי היא לא תחזור לישראל בעונת החורף הקרובה, ועדיין לא ברור מתי היא תחזור לפעילות מלאה בישראל

חברת הלואו קוסט ריינאייר הודיעה היום (30 בספטמבר) כי לא תחדש את טיסותיה הזולות לתל אביב בעונת החורף הקרובה. ההחלטה מגיעה לאחר שנמל התעופה בן גוריון סירב לאשר את סלוטי הקיץ (S26) ההיסטוריים של החברה ולספק ודאות בנוגע לפעילותו של טרמינל 1 שחשוב לפעילות החברה.
ריינאייר, שהינה חברת התעופה המובילה באירופה, תפסיד כמיליון מושבים ו-22 קווים ישירים לתל אביב בעונת החורף. במהלך הקיץ האחרון טיסות הלואו קוסט של החברה הופרעו לא פעם בשל חששות ביטחוניים במרחב האווירי הישראלי והחלטות חוזרות ונשנות (שלוש פעמים) לסגור את טרמינל 1. כתוצאה מכך, החברה נאלצה לפעול מטרמינל 3 היקר יותר, מה שהפך את המחירים ללא כדאיים מבחינה כלכלית.
ריינאייר הביעה צער על כך שלא תוכל להפעיל את לוח הטיסות לחורף, שכלל 22 קווים זולים, מבלי הוודאות שהסלוטים שלה בקיץ 2026 יאושרו וטרמינל 1 יישאר פתוח. בנמל התעופה בן גוריון סירבו בכתב לאשר את הסלוטים ההיסטוריים או להבטיח שהטרמינל הזול ימשיך לפעול, מה שמאלץ את ריינאייר לשלם מחירים גבוהים בהרבה של טרמינל 3, מצב שהחברה אינה מוכנה לקבל.
דובר ריינאייר מסר: "הגענו לנקודה שבה אנחנו מתוסכלים מכך שטיסות הלואו קוסט שלנו מטופלות באופן לא רציני על ידי נמל התעופה בן גוריון. זה אבסורד שהסלוטים שלנו לעונת הקיץ 2026 לא מאושרים, כאשר כבר מוכרים כרטיסים לעונה זו. אנו מבינים כי במהלך הקיץ עברנו ביטולים בגלל סיבות ביטחוניות, אך איננו מוכנים להפעיל טיסות הפסדיות בחורף מבלי לקבל אישור ברור לסלוטים ההיסטוריים שלנו. כמו כן, איננו יכולים לקבל מצב שבו גדילת הפעילות שלנו תלויה בטרמינל 1 הזול, שנמל התעופה סוגר לעיתים לטובת נוחות אישית, וכופה עלינו לעבור לטרמינל 3 היקר יותר, מבלי לכבד את ההסכמים לתעריפים נמוכים. אנו מוכנים לשתף פעולה ולעבור זמנית לטרמינל 3 אם זה נחוץ, אך מחירי התפעול צריכים להיות בהתאם לטרמינל 1".
הסיפור שלא נגמר
בפברואר בשנה שעברה, חברת הלואו קוסט חזרה לנתב"ג, אחרי שלא פעלה בארץ מהשבעה באוקטובר. כעבור מספר ימים החברה הודיעה שהיא חוזרת בה ומבטלת את כל הטיסות שלה בחודשים מרץ-אפריל 2024. הסיבה: היות וטרמינל 1 לא פעיל, כל הטיסות כיום ממריאות מטרמינל 3, וריינאייר נדרשה לשלם את סכום התפעול של הטרמינל היקר יותר. חברת הלואו קוסט מצדה דרשה לשלם מחיר נמוך כפי שהיתה ריגלה אליו מטרמינל 1, בטענה שלא היא זו שבחרה לפעול מטרמינל 3.

בחודש מאי האחרון החברה ביטלה את הטיסות שלה לארץ בגלל פגיעת הטיל החות'י בנתב"ג ואז בגלל המלחמה עם איראן ולא חזרה עד היום. בזמן הזה, מנכ"ל החברה התבטא מספר פעמים בנוגע לחזרה לישראל וטען שלא בטוח שזה יקרה. בחודש מאי, מיד לאחר ביטול הטיסות, אמר: "אנחנו מתחילים לאבד את הסבלנות שלנו כלפי ישראל". לפני כשלושה שבועות התבטא פעם נוספת בעניין, ואמר: "אני חושב שיש סבירות אמיתית שלא נטרח לחזור לישראל".
בכלל, חברת האולטרה לואו-קוסט ידועה בסבלנות הקצרה כלפי נמלי תעופה מסביב לעולם, ולא פעם היא התבטאה נגד מקומות בהם יש עיכובים בטיסות או ניהול לא טוב לטענתה.
למה ביטול הטיסות של ריינאייר כל כך מעסיק אותנו?
למרות שלא מעט חברות זרות ביטלו את ההגעה שלהן לישראל בשנתיים האחרונות, המקרה של ריינאייר הוא משמעותי ומעסיק אותנו הרבה יותר. יש לכך כמה סיבות: דבר ראשון, מדובר בחברה שלפני המלחמה הייתה אחת המשמעותיות בארץ במספר הנוסעים, והפעילה טיסות ליותר מ-20 יעדים שונים בפולין, גרמניה, צרפת, קפריסין, יוון, רומניה, הונגריה, איטליה, בולגריה ועוד. כך, בזמן שמרבית חברות התעופה הבין-לאומיות מפעילות טיסה למדינה אחת, חברת הלואו קוסט הפעילה מגוון רחב של יעדים. בכך היא גם פתחה את השמיים וגם איפשרה תחרות גדולה מול חברות שפעלו מנתב"ג, כולל הישראליות.

בנוסף, בתקופה שבה היצע הטיסות והחברות שפועלות בארץ הוא מצומצם מבעבר, הטיסות של חברת האולטרה לואו קוסט, הם נמוכים מאוד וריינאייר היא כנראה החברה הזרה הכי משמעותית בישראל להורדת המחירים בשוק הטיסות היקר.
