מדינת ישראל מתגאה בימים האחרונים בטיסות חילוץ של מטיילים ישראלים מכל העולם. יחד עם זאת, מה שלא דיברו עליו בתקופה האחרונה, זה על מצבם העגום של כ-1,000 מאבטחים שנשלחו למשימות אבטחה בשדות התעופה באירופה ובמזרח הרחוק. כך, נוצר מצב אבסורדי שמי שאבטח את טיסות החילוץ הללו, אלה מאבטחים שטוענים שאף אחד לא לוקח אותם בחשבון בחשבון.

"אין לנו מושג מה קורה איתנו. אף אחד לא מעדכן או מסביר מה אנחנו אמורים לעשות וכשזה כן קורה סתם מורחים אותנו", מספר נ' מאבטח ישראלי באחת המדינות בעולם. "מצד אחד אין לנו פעילות ומשמרות, ככה שאין משכורת, ומצד שני אנחנו לא יוצאים לחל"ת ולא זכאים לדמי אבטלה. גם לא נותנים לנו לחזור לארץ ואנחנו מיואשים, פשוט מיואשים".

ג' מאבטח נוסף דיבר איתנו גם הוא מהנציגות בה הוא משרת. "אמרו לנו לאבטח טיסות חילוץ ויצאנו למשימה בלי שום מיגון. חלק מאיתנו ממש מפחדים שהם נדבקו בנגיף אבל אין לנו מה לעשות עם זה כי אין איפה לבודד אותנו. היו כמה חבר'ה שהתייאשו מהמצב, אז הם התפטרו וחזרו לארץ וכמובן שהם שילמו על הטיסה חזרה". בימים הקרובים למשל, תצא לאיטליה טיסה לחילוץ ישראלים. חלק מאנשי האבטחה באיטליה קיבלו הצעה לחזור גם הם על הטיסה הזו, אבל בתשלום של 390 יורו. הסכום אמנם לא גבוה, אך ההצעה הזו אבסורדית לגמרי.

מי שהתפטר קיבל קנס

מדובר בצעירים בשנות 20 לחייהם, כולם בוגרי יחידות קרביות ומובחרות שמרגישים שפשוט נזרקו לכלבים והקב"טים בשדות התעופה מורחים אותם מלקבל תשובה בנוגע למצבם. חלק מאנשי האבטחה שהחליטו להתפטר ולחזור לישראל אף נאלצו לשלם קנס על הפרת חוזה.

בימים רגילים, המאבטחים בשדות התעופה עובדים במשמרות כאשר יש מינימום של 4-5 משמרות בשבוע, ולפעמים אף יותר. בעקבות משבר הקורונה ירדה הכמות למשמרת עד שתיים בשבוע וגם הן יכולות להתבטל מהיום למחר. התשלום הוא לפי משמרות, כלומר המשכורת שיקבלו לא יכסו אפילו את שכר הדירה שהם משלמים, שלא לדבר על אוכל וחשבונות. מי שהחליט לחזור לארץ לא מקבל שכר כלל ולא יכול לחתום אבטלה. "בבקשה תעזור לנו, אין עם מי לדבר, נטשו אותנו" כתב אחד מהם.

קורונה בישראל
מצד אחד אין עבודה, מצד שני לא מקבלים חל"ת או מכתב פיטורים | צילום: יונתן זינדל, AFP

הבעיה היא שהם נופלים בין הכיסאות כי מבחינה טכנית המאבטחים עובדי משרד החוץ, על התלוש שכר חתומה מדינת ישראל, ואת ההעברה לחשבון בנק מקבלים מהשגרירויות. מבחינת הנחיות ביטחון הם מונחי שב"כ כמובן, מבחינת תפעול טכני הם תחת מחלקת בטחון אל על. בפועל הם מספקים אבטחה לכל חברות התעופה הישראליות. כך יוצא שהם לא שייכים לאף אחד וההתייחסות בהתאם. 

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "עובדי הביטחון והבידוק המדוברים הינם עובדים של ביטחון אל על. מחלקת הביטחון של אל על מגייסת אותם, מכשירה אותם, קובעת לאן ישלחו בחו״ל, קובעת את המשמרות שלהם בחו״ל ומשלמת את משכורתם. לאור המציאות שנוצרה בשל מגפת הקורונה, עומד משרד החוץ בקשר עם מחלקת הביטחון באל על במטרה לוודא שהחברה מטפלת בעובדיה בחו״ל ודואגת למצוא פתרון הולם עבורם".

שלחנו בקשה לתגובה גם לאל על, משרד ראש הממשלה וגם לחלק מחברי הכנסת והן יפורסמו ברגע שיתקבלו.