הכתבה בקצרה: לא מעט חברות מפליגות היום מנמל חיפה לכיוון איי יוון ולא מעט ישראלים כבר הצטרפו לטרנד הכי גדול של הקיץ. יחד עם זאת, עד היום נרשמו לא מעט אירועי הנהגות חריגים מצד האורחים הישראלים שחלקם אף גרמו לסילוקם מהאנייה.

אחרי תקופה ארוכה של קורונה, בה כל אניות הקרוז מסביב לעולם היו מושבתות, הטרנד חזר לעצמו ובגדול. בתוך כך, נמל חיפה, הפך להיות נקודה חמה לחברות הבינלאומיות הגדולות, ובימים אלה מפליגות ממנו לכיוון יוון שלוש חברות: מנו ספנות, רויאל קריביאן ו-MSC. בהמשך גם חברת NCL תצטרף לחגיגה, זאת לאחר שהחברות זיהו את הפוטנציאל של הקהל הישראלי. 

>> מסימני סוף הקורונה: הקרוזים חזרו לעצמם

"עוד לפני תחילת הקורונה, ישראל נחשבה לנמל עגינה אטרקטיבי והשוק הישראלי היה מחוזר בעולם", מסביר אילן לייזרוביץ', מנהל שיווק בחברת קרוז תור, המתמחה בטיולים המשלבים שיט. "אני מעריך שבגלל הסכמי אברהם החלו להגיע אניות מדובאי לתעלת סואץ ולהמשיך הלאה לכיווננו. ההתחלה הייתה בשנה שעברה אז הגיעו למסקנה שישראל היא מעצמת בריאות ושכדאי להגיע לכאן ומאז זה פשוט נמשך. השנה כולם שמרו על הפוטנציאל עוד לפני הקורונה היה פוטנציאל והוא רק התעצם".

odyssey of the seas (צילום: נמל חיפה)
אנייה של רויאל קריביאן בנמל חיפה | צילום: נמל חיפה

אך לצד החגיגה על הפיכת נמל חיפה למעצמת קרוזים, מתברר שבזמן הקצר בו פועלות חברות הקרוז הבינלאומיות מכאן, כבר הספיקו להתרחש לא מעט אירועי אלימות ובטיחות שונים מצד הישראלים. גורם באחת החברות מספר בגילוי לב ש ש"למרות שעל האניות שיוצאות מחיפה יש גם לא מעט תיירים ממדינות רבות מהעולם (שעולים בעיקר ביוון), ניתן להבחין בקלות מי הם האורחים הישראלים על הספינה".

לדבריו, הישראלים בקרוזים עושים בעיקר שני דברים שלא מקובלים בקודים של האנייה. הראשון הוא תקשור  בצעקות, התנהגות וולגרית ודרישות מוגזמות. הדבר השני הוא שהישראלים לא משאירים טיפ כפי שמקובל בהפלגות מסוג זה.

"הנורמה על האנייה היא שכל אורח מחויב באופן אוטומטי בכל יום בסכום קבוע של טיפ, על מנת שלא יצטרך להתעסק בכך. לחילופין ניתן לבטל את החיוב הקבוע ולבקש להשאיר טיפ בצורה פרטנית. הישראלים עולים לאנייה, מבקשים לבטל את הטיפ האוטומטי ולא משאירים טיפ נוסף בעצמם. זה גורם ללא מעט אי נעימויות, כי מדובר על צוות גדול של עובדים שלא מקבלים טיפים בכלל".

ישראלים נזרקו מהקרוז ביוון

בחודש האחרון נרשמו מספר אירועים חריגים על האניות שיצאו מחיפה. היום דיווחנו על ישראלי שעלה על קרוז של חברת רויאל קריביאן וכעבור יום נזרק מהספינה לאחר שעל פי החשד ירק על אחד מהעובדים.  "אני מודה שירקתי, אבל לא על השף. ירקתי מהעצבים לצד וביקשתי סליחה", טען א', הנוסע שהורחק מהספינה, להגנתו. לטענתו הוא לא קיבל את האוכל שלו במשך זמן ולא זכה להתייחסות מצד הצוות, מה שהוביל לדין וברים בינו לבין צוות המטבח, שבסופם ירק כאמור מעצבים. 

Rhapsody of the seas

מרויאל קריביאן נמסר בעקבות האירוע כי "רויאל קריביאן נוקטת בכל הפלגותיה ברחבי העולם במדיניות חדה ובלתי מתפשרת כנגד התנהגות לא נאותה, הן בין נופשים, והן בין נופשים כלפי אנשי צוות. החברה לא תהסס לפעול נגד גורמים שיפרו את מדיניותה במישור המשמעתי והמשפטי בהתאם לחוק. הפלגות רויאל קריביאן ידועות ברחבי העולם כמוצר תיירות איכותי, בעל חוויית שירות בינלאומית ובלתי מתפשרת, והחברה פועלת באופן נחרץ וללא משוא פנים על מנת לוודא שכך יישאר".

במקרה אחר שהתרחש בסוף יולי  11 נוסעים שהפליגו עם חברת מנו ספנות, איחרו לחזור לספינה בשעה שנקבעה, לאחר שעגנו ברודוס. בעקבות כך, ועל פי המקובל בכל העולם, הספינה המשיכה ליעד הבא ללא הנוסעים. הנוסעים מצידם טענו שחשבו שהם אמורים לחזור ב-15:30. "ב-14:30 הסתכלנו בתוכנייה וראינו שבעצם היינו אמורים להגיע לספינה עד 15:00", סיפר ציון. "הנהג נסע כמו מטורף ובגלל הפקקים הגענו ב-15:05, קבוצה גדולה שמתוכה 6 ילדים. המאבטח לא נתן לנו להיכנס, וראינו שהספינה התחילה לשוט לאט. צעקנו וביקשנו שיעצרו, ומלא אנשים צעקו מהספינה שיש עוד אנשים שלא עלו, אבל הספינה עזבה את הנמל".

בחברת "מנו ספנות" שמפעילה את שיט התענוגות עליו מתלוננים הנוסעים, מבהירים שההקפדה על לוחות הזמנים היא באחריות הנוסעים. "כל הנוסעים היו מודעים לזמן ההגעה לספינה, שנקבע ל-14:30, חצי שעה לפני מועד ההפלגה", מסרו מהחברה. "המאחרים הגיעו לרציף בשעה 15:20, כלומר באיחור של 50 דקות. הטענה שהם חשבו שהאנייה מפליגה ב-15:30 הינה שגיאה, ורק הם אשמים באיחור. החברה עושה כל שביכולתה לשמור על לוחות הזמנים של ההפלגה על מנת להעניק שרות מיטבי כפי שהיא התחייבה ל- 1,750 הנוסעים ו-600 אנשי צוות שהיו על האנייה בנמל רודוס", אמרו ב"מנו ספנות". "כל איחור בשעת היציאה היה משבש לחלוטין, מבלי יכולת לתקן, את תוכנית ההפלגה בהמשך ופוגע בהנאתם של הנוסעים".

אירוע נוסף, נגרם גם הוא ברודוס, כאשר נוסעים ישראלים שירדו לסיור חוף בעיר היוונית נלחמו על מקום באוטובוס, מה שגרם לצפיפות רבה ואף למספר נוסעים שהתעלפו. הנוסעים מצדם טענו שחברת מנו ספנות לא דאגה לכמות אוטובוסים ראויה.

החברה הגיבה: "חברת 'מנו ספנות', בניגוד לחברות קרוז אחרות, דאגה לנוחיות הנוסעים שלה המתקשים בהליכה של כ-15 דקות עד ליציאה והעמידה לרשותם על חשבונה, אוטובוסים המבצעים נסיעות 'שאטל' הלוך ושוב ללא תשלום מצד הנוסעים. צר לנו על כך שבשל חוסר סבלנות, היו נוסעים בודדים שלא התנהגו כראוי באוטובוסים, שכאמור אין לחברתנו שום  קשר להפעלתם בידי נהגים מקומיים".