כשכולם נמצאים בבית, ויוצאים רק כדי להצטייד או לעבודות נדרשות, ענפי הנופש והפנאי ריקים מאדם. איתי אשל, מנהל מלון נחשולים, שבדיוק היה בעיצומו של מהלך שיפוצים והכשרת צוות חדש, מצא את עצמו עם חדרים ריקים ומקווה שהשגרה תחזור בהקדם.

העסק בשגרה:

"היה נפלא. בדיוק הכנו הכנות לפסח. התחלנו שיפוצים נרחבים במלון של החדרים וחדר האוכל המרכזי שלנו והתחלנו קליטה של צוות חדש אחרי החורף, לקבלה, למחלקת הזמנות, מנהלים חדשים. הייתה תכונה לקראת התחדשות האביב. הרבעון הראשון עמד בציפיות, יותר טוב מ-2019, סביב 50% תפוסה. אף שמזג האוויר היה סוער גם בסופי השבוע, עדיין היינו בתפוסה טובה".

העסק בימי קורונה:

"אבל אז הגיע הגרזן. התפוסה ירדה מהיום להיום. ירדנו מ-50% ל-13% וההכנסות בהתאם. אנשים פשוט התקשרו מעכשיו לעכשיו. לא באים. ואנחנו מבינים את הנושא. שחררנו את כל הצוות לחל"ת, אנשים שהולכים איתנו המון זמן. השארנו פקידי קבלה לשמור על המלון ואיש אחזקה וגנן. מותר היום להפעיל את המלון, הוא לא סגור, הוא פתוח במחירים נוחים. ויש לנו מעט מאוד אורחים, אנשים שיוצאים מהבתים לנשום אוויר וחוזרים הביתה. במקביל, זה לא רק שהצוות הישיר נפגע, זו גם פגיעה היקפית. זה החל מהמדביר, ומי שמחליף ריח במלון ויצרני סבונים. שרשרת שלמה של ספקים".

אגף הבוטיק החדש (צילום: אסף פינצוק)
החדרים רחוקים אחד מהשני | צילום: אסף פינצוק

יש עלייה בביקוש לשכור חדר כדי להיות בבידוד מחוץ לבית?

"מי שרוצה לבוא לבידוד זה בעייתי. זה הופך אותי לסוג של אחראי עליו, ואם הוא ייצא וייפגש באורח אחר זה מאוד בעייתי. אז העדפנו לשמור על בריאות הציבור מאשר עוד כמה שקלים".

יש מלונות שהפכו למלונות לחולי קורונה קלים. לכם זה לא רלוונטי?

"אנחנו לא עומדים בקריטריון הזה לצערי. אם זה כל המלון, הייתי שמח לעשות את זה. כי בסוף, זה לעזור למדינה. אולי לא טוב עסקי אבל אבל נותן תמורה למדינה. בכל מקרה אנחנו קטנים מדי ולא באזור הנדרש".

הייתה דרך להיערך למצב כזה?

"אין שום דרך. אתה לא יכול לצפות שדבר כזה יגיע. עניינים מלחמתיים אתה יכול לצפות ויודע מתי נגמר. זה עכשיו התחיל ואין לנו מושג מתי יסתיים ויש השלכות מטורפות - המונים בחל"ת. לא יודעים ולא רואים את הסוף של הקורונה. בינתיים קיבלנו כמה החלטות - המשכנו את השיפוצים למשל, למרות הכול, ואני מקווה שכשתיגמר התקופה ההזויה הזו נוכל להיות מוכנים לקבל את האורחים חזרה".

איך מתמודדים עכשיו עם המצב?

"אנחנו בכל מקרה ממשיכים. המלון עובד ללא מסעדות וחדרי אוכל. מגישים לאורחים עוגה עם האספרסו שיש בחדר, וכל אחד דואג לעצמו לאוכל. המחירים נוחים, ונשמח לעזור לאנשים לברוח קצת. כאן הכול פתוח, ויש מרחק בין חדר לחדר".

מסעדת החוף נחשולים (צילום: בועז לביא)
חדר האוכל לא עובד | צילום: בועז לביא

יש לך עצה או טיפ לעסקים דומים איך להתמודד על התקופה הזו?

"אין לי שום עצה, זו הפעם הראשונה שאנחנו לומדים כל יום מה לעשות מהנחיה להנחיה. אני לא חושב שהיה דבר כזה אי פעם בארץ או בעולם. אין לאף אחד ספר הדרכה או משהו בנושא. לומדים את זה בשידור חי".

מה צפוי לנו בהמשך?

"אני חושב שתהיה התאוששות ארוכה הפעם. אני חושש שיותר מדי אנשים יאבדו את הפרנסה. שכירים ועצמאיים. הרבה מאוד נפגעו. גם תיירות נכנסת תהיה איטית. ישתנו הרבה דברים בהמשך לדעתי, בהתנהלות העסקית של העולם. גם בארץ". 

מה דעתך על הטיפול הלאומי בנושא?

"יש מספיק מידע. אין לי מושג אם טוב או לא. מקווה שלא נגיע למצב באיטליה או ספרד, אבל אי אפשר לדעת עדיין. חייב להגיד שלפחות יש אוזן קשובה - המועצה המקומית שלנו למשל עוזרת מאוד, ולכל הספקים שלנו יש גם אוזן קשבת ונותנים עדיין שירות כמה שאפשר. יש אחווה בין כל האזרחים במדינה, והבנה לצרכים. הכי חשוב זה שכולנו נשמע להנחיות, להישאר בבתים, שלא נדביק זה את זה".