מי שיחליט לטוס בשבוע הקרוב לחופשה ספונטנית עוד יוכל למצוא חבילות נופש, וכן גם טיסות ומלונות בהרכבה עצמית. מבדיקה שערכנו אתמול עולה כי רוב חברות הנסיעות הישראליות מציעות עדיין חבילות למגוון יעדים ובמגוון מחירים לחג השני.

בין החבילות שנותרו מצאנו למשל באתר הדקה ה-90, חבילת נופש עבור זוג הורים ושני ילדים, הכוללת טיסות וחמישה לילות באירוח של חצי פנסיון במלון ארבעה כוכבים ברודוס, במחיר של כ-2,113 דולר עבור כל המשפחה. גם באיסתא, ישראייר, אשת טורס ואופיר טורס מציעים את אותה החבילה - אך באשת טורס ובאופיר טורס היא מתומחרת ב-123 דולר יותר, פער של כ–6%. לעומת זאת, בארקיע, החבילה הזולה ביותר שמצאנו לאותם תאריכים כוללת מלון חמישה כוכבים על בסיס הכל כלול, שעולה 2,544 דולר.

אין תמונה
אפשר גם להביא את האופניים מהבית ולצאת לטיול קצר. יער בארי בשיר הפריחה | צילום: הדר טנדלר

מי שיבקש להרכיב בעצמו חבילה דומה יוכל למצוא טיסות בלבד ב-1,676 דולר עבור כל המשפחה, ובנוסף מלון ברמת ארבעה כוכבים על בסיס הכל כלול ב-1,154 דולר. בסך הכל תעלה החופשה 2,830 דולר - 11% יותר מהחבילה היקרה ביותר שמציעה ארקיע, ו-34% יותר מהחבילה הזולה ביותר שנמצאה בדקה ה-90.

בבדיקת חבילות לחופשה בבוקרשט, לזוג ללא ילדים, נמצאו פערים גבוהים יותר המגיעים גם ל–39% עבור חופשה דומה. כך, בזמן שבאשת טורס חבילה הכוללת טיסה עם ארקיע ושבעה לילות לינה, פלוס ארוחת בוקר, במלון ארבעה כוכבים עולה 1,498 דולר - באופיר טורס מציעים חבילה הכוללת טיסה עם בלו בירד ומלון ארבעה כוכבים באירוח של חצי פנסיון, בעלות של 1,080 דולר בלבד. מי שיבקש להרכיב בעצמו חבילה דומה יוכל למצוא טיסות ומלון ברמה דומה, אך ללא ארוחת בוקר, ב–1,091 דולר.

אין תמונה
אפשר גם להביא את האופניים מהבית ולצאת לטיול קצר. יער בארי בשיר הפריחה | צילום: הדר טנדלר

בדיקה של המצב אחרי החגים מגלה, כצפוי, שהמחירים עבור יעדים וחבילות דומים צונחים ב–18%–25%. כך, המחיר הנמוך ביותר לחבילה עבור זוג הורים ושני ילדים, הכוללת טיסות, וחמישה לילות אירוח של חצי פנסיון במלון ארבעה כוכבים ברודוס מוצע כעת בישראייר, בעלות של 1,597 דולר לעומת 2,125 דולר בסוכות - פער של 25%.

לעומת זאת, בדיקת המחירים של החבילה הזוגית לרומניה מגלה כי אין הוזלה משמעותית וגורפת במחיר אחרי החגים - ובזמן שבחלק מהחברות חלה ירידה של 11%–14% - באחרות יש אפילו עלייה קלה של4%–6% במחיר.

אין תמונה
אפשר גם להביא את האופניים מהבית ולצאת לטיול קצר. יער בארי בשיר הפריחה | צילום: הדר טנדלר

החששות התבדו

בענף התעופה חששו מאוד לפני כמה חודשים מהסמיכות בין החופש הגדול לחגי תשרי השנה. החשש היה מכך שרוב הישראלים יעדיפו לנסוע לחו"ל דווקא בחופש הגדול, ואילו בתקופת החגים יעדיפו לנפוש בארץ - כך שהם לא יצליחו למכור חבילות נופש לחגים. אבל הישראלים לא איכזבו.

ישראלים רבים שנסעו בתחילת הקיץ, יצאו ל"סיבוב נוסף" בספטמבר - ומספר הנוסעים בנתב"ג המשיך לשבור שיאים. זאת, לצד תפוסה גדולה במלונות בישראל בחודשי הקיץ - מספר לינות הישראלים הסתכם בכ-3.5 מיליון, גידול של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

שדה התעופה נתב
ישראלים רבים טסו גם באוגוסט וגם בספטמבר | צילום: Roman Yanushevsky, Shutterstock

לפי נתוני רשות שדות התעופה (רש"ת), במהלך חופשת סוכות יעברו בנמל התעופה כ-600 אלף נוסעים בכ-3,870 טיסות בינלאומיות. עוד אומרים ברש"ת, כי במהלך ספטמבר כולו צפוי להימשך הגידול החד בתנועת הנוסעים, עם יותר מ-2.2 מיליון נוסעים ב-14 אלף טיסות בינלאומיות - עלייה של כ-17% בתנועת הנוסעים לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.

מבדיקה שערך אתר השוואת הטיסות skyscanner עבור TheMarker, על מחירי הטיסות בקיץ לעומת מחיריהן בחגים, עולה כי מי שהזמין כרטיסי טיסה ליולי ולשמחת תורה נהנה בממוצע מהמחירים הנמוכים ביותר. לעומת זאת, אוגוסט וסוכות היו היקרים ביותר, ובראש השנה וביום הכיפורים חלה התמתנות במחירים. כך למשל, המחיר הממוצע לכרטיס טיסה ללונדון באוגוסט היה 578 דולר - יקר ב–38% מהמחיר הממוצע ליעד זה בשמחת תורה, 420 דולר. הפער הגבוה ביותר נמצא במחירי הטיסות לברלין: ביולי המחיר הממוצע לכרטיס טיסה מישראל היה 303 דולר, ואילו בסוכות זינק המחיר ל–444 דולר - 46% יותר.

הרגלי הטיסה של הישראלים משתנים

אף שעונת החגים כבר לקראת סיומה, סוכני הנסיעות עדיין עובדים במרץ בניסיון למקסם כמה שיותר את היקפי הכרטיסים והחבילות שנמכרים, עד לחזרה לשגרה ארוכה בשבוע הבא. זאת, בניסיון להחזיר לעצמם מעט מהשוק שנגרע מהם מאז כניסתן לישראל של חברות הלואו־קוסט, שהרגילו את הישראלים להזמין טיסות באופן עצמאי זמן רב לפני החופשה, כדי לחסוך בעלויות.

"הקיץ היה נקודת מפנה", אומר אפרים קרמר מנכ"ל אשת טורס. "התמונה האווירית בנתב"ג השתנתה - וחברות הלואו־קוסט, שנתח הטיסות שלהן היה עד כה סביב 6%, ובעיקר ליעדים קרובים - הגיעו לנתח של כ–20% מהיקף הטיסות. זה משנה את הרגלי הטיסה של הישראלים. הם רוצים להזמין לבד את הטיסה ואת המלון, והם לא רוצים שמישהו אחר יכין להם את התפריט. זה משנה את תעשיית הצ'רטרים, שנפגעה מאוד מהלואו־קוסט".

מטוס של איזי ג'ט
חברות הלואו קוסט שינו את חוקי המשחק. מטוס של חברת איזי ג'ט | צילום: Sean Gallup, GettyImages IL

לדברי קרמר, הלואו־קוסט מביא בשורה לצרכן הישראלי, אבל עם חופש הבחירה יש גם סיכונים רבים. במקום להילחם בחברות הטיסות המוזלות, קרמר מעדיף להדגיש בפני הלקוחות את היתרון שהוא מספק להם: הגנה באמצעות חוק הגנת הצרכן, שאינה קיימת בהזמנה ישירה מחברת לואו־קוסט שאין לה נציגות רשמית בישראל. קרמר מסכם את תקופת יולי־אוגוסט "כקיץ של גאות כלכלית".

גם באיסתא נהנו מקיץ פורה. לדברי סמנכ"ל השיווק בחברה, רונן קרסו, החגים המשיכו את מגמת הגידול בנוסעים - עם עלייה של 12% במספר הנוסעים, לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. מה שתרם לכך, לדבריו, היה העובדה שהחגים חלו בתחילת ספטמבר, עונה שמתאימה עדיין לחופשות בטן־גב ביעדי אגן הים. בשנה הבאה, הוא אומר, סוכות יחול ב–20 באוקטובר, ומזג האוויר לא בהכרח יתאים למי שמחפש חופשות קיץ מסוג זה.

קרסו מצביע על שינוי בהתנהגות בקרב הנוסעים הישראלים, שמעוניינים כיום לטוס כמה שיותר. "הנוסעים יוצאים לחופשות הרבה יותר מבעבר. גם מכיוון שזה זול יותר, אבל גם מכיוון שאנשים רבים כיום עובדים במהלך החופשות; מי שעובד מול מחשב, לא צריך את המשרד - הוא יכול לעבוד גם מהחוף בקוסומוי".

האי הכי בתאילנד
עדיין אחד היעדים האהובים על הישראלים. תאילנד | צילום: Tooykrub, shutterstock

בסיכום תקופת החופשות העמוסה ביותר בשנה, קרסו אומר כי תאילנד היתה היעד המבוקש ביותר באיסתא, מאחר שהיא מאפשרת חופשה ארוכה. לצדה בלטו חופשות זולות במזרח אירופה.

לדברי קרסו, צרפת, שבעבר היתה יעד פופולרי, לא חזרה למעמדה בקרב הישראלים, וגם בטורקיה נרשם מספר נמוך של ישראלים שיצאו לחופשה. לעומת זאת, קרסו מצביע על כך שסיני נהפך ליעד פופולרי השנה, ורשם גידול משמעותי במספר הישראלים היוצאים אליו, בהשוואה לשלוש השנים האחרונות. גם קרמר טוען כי הסוכנים מזהים צמיחה בתיירות הישראלית לסיני, וכבר עובדים על חבילות מומלצות ליעד הדרומי.

גידול בהזמנות של הרגע האחרון

לטענת קרסו, יש עדיין חבילות לחול המועד סוכות ולשמחת תורה, אך ההיצע נמוך ורובן כבר נמכרו. "בסופו של דבר, היתה עונה טובה מאוד, אבל זה לא אומר שהרווחנו הרבה, מכיוון שהדלק יקר וחברות לואו־קוסט רבות לקחו לנו חלק מהעוגה. הישראלים נסעו יותר - אבל החברות שפועלות בישראל הרוויחו פחות".

גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק של ישראייר, אומר כי עונת התיירות של 2018 היתה שונה וחריגה לעומת שנים קודמות. "מצד אחד ראינו בתחילת השנה הרבה לקוחות שהקדימו להזמין חופשות לקראת הקיץ, ומצד שני ראינו גם גידול של ההזמנות ברגע האחרון - מה שאומר שהטווח של חודש וחצי־חודשיים לפני הקיץ, נותר יחסית סטטי בהשוואה ל–2017".

לוח טיסות
נרשם גידול בהזמנת הטיסות ברגע האחרון | צילום: Ekaterina Pokrovsky, shutterstock

לדברי סתיו, "אנחנו מייחסים את זה לשינוי בתרבות הצריכה של הלקוחות. מצד אחד, הלואו־קוסט לימד אותם להזמין מראש, ומצד שני, הלקוחות הישראלים הבינו שהזמנת חופשה היא לא דבר מסובך כל כך, ולכן מחכים למחירים נוחים לקראת מועד החופשה. רמת המחירים לא היתה נמוכה משמעותית בממוצע לעומת השנה שעברה".

לדברי סתיו, בישראייר זיהו השנה יעדים חדשים כמו אלבניה, באקו ומונטנגרו - שהביקוש אליהם עלה על חשבון יעדים כגון בלגרד ורומניה. "בסך הכל זו היתה שנה מאתגרת לתעשייה. מצד אחד, אנחנו רואים עלייה במספר הנוסעים, ומצד שני, החברות הישראליות חוות שחיקה ברווחים. התחרות בין החברות לא איפשרה עליית מחירים באותה רמה שמחירי הדלק למשל עלו - ובשורה התחתונה הצרכן הישראלי נהנה יותר וניתן לראות זאת במספר האנשים שיצאו לחו"ל".

אף שעונת החגים עוד לא נגמרה, גם בארקיע מסכמים עונת קיץ וחגים מוצלחת, אף שלפי עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל, המחירים לא ירדו משמעותית לעומת השנה שעברה. "ראש השנה ויום כיפור היו מלאים לכל היעדים שאחנו מציעים באירופה ובתאילנד", הוא אומר. "אי אפשר היה למצוא מקומות שבועות מראש - וזה השליך על החג הראשון בסוכות שמלא לחלוטין".

גבר ואישה פריז
פחות נוסעים לפריז, יותר בוחרים בסיני | אילוסטרציה: kateafter | Shutterstock.com

לדברי ברלוביץ', זה לא הסוף - ואף שהמחירים לא נמוכים כלל בשלב זה, יש עדיין ישראלים שמעוניינים לטוס בשבוע הקרוב לבלות את החג בחו"ל. "אנשים משתגעים בבית אחרי כמה ימים, ומחפשים טיסות לימים הקרובים. הם יכולים לעלות היום על מטוס ללא בעיה, מהרגע להרגע".

ההפתעה הגדולה של ארקיע לקיץ היתה הטיסות הישירות לתאילנד, שהושקו השנה ושברו את המונופול לבנגקוק שהיה שמור שנים לאל על. לאחרונה גם חתמה החברה על הסכם אינטר־ליין (הסכם שיתוף פעולה בין חברות תעופה, המאפשר מכירת טיסות המשך בחברה אחרת והעברת הכבודה ביניהן) עם וייטנאם איירליינס, המאפשר רכישת כרטיס אחיד מתל אביב להאנוי עם עצירה בבנגקוק. הסכם זה מצטרף למגמה שבה המזרח הרחוק הופך ליעד משמעותי בענף התעופה הישראלי, ולגורם מרכזי בתחרות בין חברות התעופה, שצפויה על פי הערכות להמשיך עוד להעמיק בשנה הקרובה.

"הופתענו לטובה ברמת המודל העסקי", אומר ברלוביץ', שמגדיר את ההימור על תאילנד כהצלחה. "כ–25 אלף נוסעים טסו איתנו בקיץ לבנגקוק. לחודש הקרוב כבר אין מקומות, והחל מאוקטובר נעלה לתדירות של שלוש טיסות בשבוע. אנחנו חושבים אף להגדיל עוד יותר את מספר הטיסות בעונת החורף ובוחנים יעדים רחוקים נוספים".

הכתבה פורסמה במרוק ב-The Marker

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הדירות חזרו להתייקר

מי מנסה לסכל את מיזוג רשת-עשר?