אחרי החרם: טורקיש איירליינס בוחנת חזרה לישראל – הישראלים יטוסו איתה?
לאחר הפסקה ארוכה, חברת טורקיש איירליינס בוחנת את האפשרות לשוב לפעול בקו תל אביב-איסטנבול, ובכך לחזור להיות אחת השחקניות המרכזיות בשוק התעופה הישראלי. על רקע המתיחות הדיפלומטית, האם הישראלים יסכימו לטוס איתה? "יהיו מי שיטוסו עם חברות טורקיות, אבל בהיקפים קטנים יותר"


המתיחות הדיפלומטית וההשלכות הביטחוניות בעקבות המלחמה העלו לא פעם שאלות קשות לגבי חזרתן של חברות התעופה הבין-לאומיות, ועכשיו לכל העסק הזה מצטרפות גם החברות הטורקיות. לאחר הפסקת הפעילות של טורקיש איירליינס בנתב"ג באוקטובר 2023, עקב הסנקציות והמתיחות, חברת התעופה הענקית שוקלת לחזור לקו תל אביב-איסטנבול, אבל לא בטוח שהנוסעים הישראלים יסכימו לחזור ולטוס איתה, לפחות לא בקרוב.
ההפסד התדמיתי שטורקיש איירליינס ספגה מאז פרוץ המלחמה היה כבד. ד"ר עוזי פרוינד-פיינשטיין, מומחה תעופה ומרצה במחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, מציין כי "המתיחות הביטחונית, יחד עם התבטאויות קשות של בכירים טורקיים, כולל נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן, צפויות להוביל לקושי רב במכירת כרטיסי טיסה לטורקיה ולפגיעה בהיקף הטיסות של החברה". ההשפעה של הסנטימנט השלילי כלפי טורקיה ניכרת באופן ברור בשוק הישראלי, ובפרט אצל נוסעים בעלי רקע צבאי או ביטחוני שחששותיהם יכולים להרתיע אותם מלטוס עם חברות טורקיות.

לטורקיש איירליינס יש אינטרס כלכלי מובהק לחזור לפעול בישראל במהרה. אם היא תמשיך להימנע משימוש בסלוטים שלה בנתב"ג, היא עלולה לאבד את הזכות להפעיל טיסות בקו תל אביב-איסטנבול. בסוגיה זו, הסלוטים – משבצות הזמן להמראות ונחיתות – הם משאב יקר ערך בתעשיית התעופה. ד"ר פרוינד-פיינשטיין מציין כי "הסיכון להפסד הסלוטים בנתב"ג גבוה מאוד. אם החברה תפסיק להשתמש בהם, יהיה קשה מאוד להחזירם, ותהליך החזרה ידרוש זמן רב וימנע ממנה להפעיל את הקווים הרווחיים". מעבר לכך, המתחרים, כמו פליי דובאי, עשויים לנצל את הזמן הזה כדי להשתלט על חלק מהשוק, מה שיכול להוביל לאובדן חלק משמעותי מהנפח העסקי של טורקיש.
למרות הסנטימנט השלילי, ישנו גם פוטנציאל גדול לחזרה של הישראלים לטורקיה, במיוחד בכל הקשור לטיסות עם טורקיש איירליינס. ד"ר פרוינד-פיינשטיין מסביר כי "בהיעדר חלופות ברות תחרות, נוסעים ישראלים רבים ימצאו את עצמם נאלצים לחזור ולטוס עם החברה, אם יידרשו קישורים יעילים וטיסות המשך לאירופה, צפון אמריקה או אסיה". טורקיש איירליינס נחשבת לאחת החברות עם היצע הקונקשנים הגדול ביותר במזרח התיכון, מה שמבטיח לנוסעים קישורים נוחים ומגוונים ליעדים ברחבי העולם.

למרות המתיחות, נראה כי הישראלים, במיוחד אלו שמחפשים טיסות עם חיבורים, לא ימהרו לוותר על הנוחות שמציעה טורקיש. הצפי הוא כי במשך הזמן הביקוש לטיסות של טורקיש איירליינס יתייצב, אם כי לא כמו בשנים שעברו. "יהיו מי שיטוסו עם חברות טורקיות, אבל ההיקפים צפויים להיות קטנים במשך זמן רב. תימחור נמוך ואטרקטיבי עשוי לזרז את התאוששות הביקושים לטיסות אלו", אומר ד"ר פרוינד-פיינשטיין, אך מוסיף כי "יהיו גם לא מעט ישראלים שלא יורשו לטוס בטיסות של חברות טורקיות, כגון אנשי צבא קבע, ממשל, עובדים בתעשיות הביטחוניות. בנוסף, החשש ממעצר או מהטרדה במהלך השהייה בנמל תעופה טורקי, או בשטח טורקיה, יובילו ישראלים רבים ששירתו בסדיר או במילואים במהלך מלחמת חרבות ברזל להימנע מטיסות אלו".
נראה כי בשלב הראשון, אם תחזור, טורקיש איירליינס תפעל באופן מצומצם – אולי כבר ביוני הקרוב, ותחזור לפעילות מלאה רק באוקטובר 2025. בין היתר, החברה תצטרך להתמודד עם העובדה שהישראלים עשויים להיות סקפטיים כלפי חזרה לטוס איתה, אולם הביקושים הנמשכים והצורך בקישורים יומיים יעשו את שלהם. לעומתה, חברות התעופה הישראליות שחזרו לטוס לטורקיה ב-2022 אחרי 15 שנים של עצירה, יאלצו לחכות עוד לא מעט זמן: "כדי שזה יקרה נדרש אישור של הרגולטורים הישראלים, ובראשם השב"כ שאמון על אבטחת מטוסים של חברות ישראליות והערכת הסיכונים של יעדים שונים", אומר ד"ר פרוינד-פיינשטיין. "סוגיה נוספת שתשפיע על מוכנות של חברות תעופה ישראליות לטוס לטורקיה היא עד כמה המטוסים והצוותים שעומדים לרשותן זמינים לטיסות לטורקיה ומה תהיה רמת הרווחיות מקווים אלו. להערכתי לא ישתלם לחברות הישראליות לטוס לטורקיה".