ירידה של 72% בתנועת הנוסעים בחודש מרץ 2020 לעומת חודש מרץ אשתקד - כך עולה מדוח רשות שדות התעופה שפורסם היום (ב'). משבר הקורונה חתך את תנועת הנוסעים בנתב"ג (הלוך ושוב) מ-1.7 מיליון במרץ אשתקד ל-472 אלף במרץ השנה.

מגמת הירידה תמשיך ותעמיק לתוך חודש אפריל עם עצירה כמעט מוחלטת של תנועת מטוסים בפעילות מסחרית סדירה. ב-5 באפריל, למשל, עמדה תנועת הנוסעים בכל שדות התעופה באירופה על כ-120,000 נוסעים בלבד, קיטון של 98% לעומת 2019.

במקום נוסעים, קרטונים: עוד ועוד טיסות מטען ממלאות את לוח הטיסות בנתב"ג. היום (20 באפריל) יעברו בנתב"ג 23 טיסות מטען, 6 טיסות נוסעים בינלאומיות (של יונייטד, אירופלוט ואתיופיאן איירליינס) ו-4 טיסות פנים-ארציות של ישראייר לאילת רמון. תנועת המטוסים משקפת נחיתות והמראות.

יותר מ-100 נמלי תעופה נסגרו בעולם, רבים מהם משמשים רק כמגרשי חניה לאלפי המטוסים המקורקעים. כ-140 נמלי תעופה הגבילו את פעילותם באמצעות סגירת חלק מהטרמינלים (בהם גם נתב"ג).

התחזית היא שתנועת הנוסעים תרד בקצב דו-ספרתי, ונתב"ג יחווה פגיעה של לפחות שליש מהנוסעים - ב-2019 תנועת הנוסעים בנתב"ג הגיע לכ-24.5 מיליון, והשנה כאמור המספר הזה ירד לכיוון תנועה של כ-10 מיליון נוסעים.

לפי דוח רשות שדות התעופה, גם התעופה הפנים-ארצית, בה נותרו רק שתי טיסות יומיות של ישראייר, ירדה: תנועת הנוסעים מאילת לנתב"ג עמדה על 30 אלף נוסעים, ירידה של 35% לעומת מרץ אשתקד.

כ-670 נוסעים הגיעו לארץ במרץ האחרון בטיסות פרטיות, לעומת כ-1,670 נוסעים במרץ בשנה שעברה. תנועת מטוסי המטע עמדה על 505 מטוסים, עלייה של 35% לעומת מרץ אשתקד.

כאמור, תנועת הנוסעים בחודש מרץ 2020 הסתכמה ב-472 אלף נוסעים, לעומת כ-1.4 מיליון בחודש פברואר השנה וכ-1.6 מיליון נוסעים בחודש ינואר. תנועת המטוסים במרץ השנה עמדה על כ-5,000, ירידה של 55% לעומת מרץ אשתקד.

בחודש מרץ 2020 רשימת חברות התעופה שעוד ביצעו טיסות הייתה ארוכה בהרבה לעומת המצב כיום הכולל 3-4 חברות בלבד, ללא חברות ישראליות בלו"ז (למעט טיסות להשבת ישראלים או טיסות מטען). אל על הטיסה בחודש מרץ, לפני שעצרה את פעילותה, כ-111 אלף נוסעים, ירידה של 74% לעומת מרץ 2019. הנתח של אל על עמד על 23.5%.

יונייטד איירליינס, בין החברות היחידות שעדיין מפעילות טיסות לישראל, הטיסה במרץ 33.3 אלף נוסעים; טורקיש איירליינס, שעוד טסה בחודש שעבר, הטיסה 32.5 אלף נוסעים; ואיזי ג'ט - כ-32 אלף נוסעים.

כל החברות חוו ירידה של עשרות אחוזים במספר הטסים דרכם - ירידה שהובילה, יחד עם המדיניות שאוסרת על כניסת זרים לישראל, לביטול מרבית הטיסות בלו"ז. הסלוטים (חלונות ההמראה והנחיתה) יישמרו לחברות לכשיתחדש הלו"ז שלהן ביום שאחרי הקורונה.