תקרית בטיחות במתב"ג, ארכיון (צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2)
פתיחתו מחדש של המסלול החזירה את המטוסים לנחות שוב דרך שמי תל אביב | צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2

אם אתם תושבי תל אביב, בוודאי שמתם לב בשבועות האחרונים שהמטוסים שעומדים לנחות בנתב"ג מנמיכים יותר מבעבר מעל לעיר. "הרעש חזק מאוד", מספר נדב, שמתגורר באזור שדרות רוטשילד. "לפעמים זה נשמע ממש כאילו המטוס עומד לנחות על הגג. החלונות רועדים, הכלבה נלחצת, וכשזה קורה בלילה - לא פעם אנו מתעוררים".

לתלונות יש בסיס: בתחילת החודש נפתח מחדש מסלול שנסגר לשיפוצים (12/30), לאחר שבמשך יותר משלוש שנים פעל נתב"ג באמצעות מסלול יחיד (08/26). כתוצאה מכך, חלק מהמטוסים שעברו בזמן הזה מעל העיר בגובה של כ–4,000 רגל (כ–1.2 ק"מ), חזרו לנחות בגובה של כ–2,100 רגל (כ–600 מטר). תושבים במרכז ובדרום תל אביב התלוננו באחרונה על השינוי בנתיבי הנחיתה ועל כך שרמות הרעש בשעות היום והלילה גברו.

ברשויות התעופה לא מסרו בכמה גדל הרעש כתוצאה מהנחיתה בנתיב נמוך יותר, וכן אם היקף המטוסים שטסים בנתיב הנמוך גדל לעומת התקופה שלפני השיפוץ. אף שרעש מטוסים נוחתים, בייחוד כשמדובר בתנועה ערה של מטוסים, עשוי להטריד ולהפריע - רשויות התעופה מתייחסות בעיקר למפגע הסביבתי במהלך המראה. זאת מכיוון שרמות הרעש בזמן ההמראה גבוהות לעומת נחיתה, בשל הפעלת כוח מנועים חזק יותר ובשל המשקל הגדול יותר של מטוס עמוס בדלק.

תנועת המטוסים משתנה בהתאם ללוח הטיסות, אך בכל מקרה מספר התנועות - המראות ונחיתות - לא עולה על 21 בשעה, כך שמספר הנחיתות משתנה ועשוי להגיע ל–14 בשעה. פתיחתו מחדש של המסלול החזירה את המטוסים לנחות שוב דרך שמי תל אביב.

>> עוד בערוץ החופש:

מהר לפני שייגמר: הצימרים והמלונות לפסח
תייר: "אני אוהב-שונא את הבלגן של ישראל"

המדריך: איפה ישנים, מטיילים ואוכלים בברצלונה?

ברשות שדות התעופה (רש"ת) דחו את טענות התושבים. לדברי בכיר ברש"ת, "אין שינוי בגובה הנחיתה לעומת העבר". ברש"ת הסבירו שכשהמסלול המשופץ לא פעל, הגישה לנחיתה היתה מעל חולון ואזור. עוד אמרו ברש"ת כי "כשיחל השימוש במסלול 21 (מצפון לדרום), יתחלק עומס הרעש בין יישובי הסביבה ותורגש הקלה לתושבי תל אביב".

מרשות התעופה האזרחית (רת"א) נמסר בתגובה כי "ברש"ת יש מנגנון של ניטור רעשים הפועל ביחידה לאיכות הסביבה. מנגנון זה פועל בתיאום מלא עם המשרד לאיכות הסביבה בכל הנוגע לסף הרעש המותר". עם זאת, הסבירו ברת"א כי "מסלול 12, שהושבת בשלוש השנים האחרונות, שב לפעילות והודעה על כך פורסמה בכל אמצעי התקשורת. לא נעשה כל שינוי בנתיב או בגובה הטיסה של המטוסים באזור".

* הכתבה עלתה ב- The Marker

* סוכני הנסיעות נגד המלונאים: מעדיפים סוכנים
* מלון חדש יוקם בטבריה בהשקעה של 70 מיליון שקל

>> תיירות פלסטית: הטיול שישנה לכן את הצורה