חברת תעופה ישראלית רביעית בדרך? חברת התעופה קאל שעוסקת בתחום של הטסת מטענים הגישה בקשה להטסת נוסעים, כך נודע ל"גלובס". החברה פנתה לרשות תעופה אזרחית (רת"א) והגישה בקשה שצפויה לקבל אישור ובכך ייכנס מותג רביעי של חברת תעופה ישראלית.

מחפשים לאן לטוס? הכנסו למדריך היעדים של mako   

ענף התעופה בישראל נמצא בתקופה מאתגרת: שלוש חברות תעופה הישראליות שפעילות בענף מחזיקות ביחד בנתח של פחות משליש מכלל הפעילות הבינלאומית בנתב"ג. שלוש החברות לא גדלו ביחס ישיר לגידול בתנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג, שמעיקר הצמיחה שלה נהנו החברות הזרות ובראשן חברות לואו קוסט.

לכל אחת משלוש החברות הישראליות, אל על, ארקיע וישראייר אתגר משלה: ארקיע מתמודדות בימים אלו עם קשיים שמחייבים את החברה לצעדי התייעלות שכוללים פיטורים של כ-120 מ-700 עובדי החברה לצד קיצוץ בשכר לשאר העובדים. עובדי ארקיע מחזיקים ב-30% ממניות החברה ובימים אלה מתנהל מו"מ בין נציגי העובדים וההנהלה. ארקיע ספגה מכה עם סגירת שדה דב והעתקת הפעילות הפנים ארצית לקו נתב"ג-רמון. ארקיע החזיקה ב-70% מהפעילות בפנים ארצית שהביקוש לה ירד בכ-30% מאז סגירת שדה דב.

זאת ועוד גם בקווים הבינלאומיים ארקיע חוותה קשיים: אחרי שנה בלבד סגרה ארקיע את הקו שהשיקה מתל אביב לבנגקוק ובכך היא הותירה את אל על לבדה בקו הזה, גם את הטיסות לגואה ולקוצ'ין בהודו החברה סגרה. השמיים נפתחו וארקיע לא נערכה לשינוי הדרמטי שעבר ענף התעופה גם בכל הנוגע לפעילות באירופה. ארקיע נמצאת בבעלות קבוצת ג'ורדאש של האחים נקש המחזיקה גם בנמל אילת ובבתי מלון ברחבי הארץ.

השחקנית הקטנה מבין שלוש החברות הישראליות היא ישראייר, שבשנים האחרונות דווקא השכילה לחזק את עצמה דרך חבילות נופש ליעדים קרובים, באגן הים התיכון ובאירופה כמענה לתחרות מכיוון חברות הלואו קוסט. במקביל חיזקה ישראייר את טיסות הפנים מחיפה לאילת כפיצוי על סגירת שדה דב. ישראייר שנמצאת בשליטת איי.די.בי עומדת למכירה מזה זמן כששמות שונים כקונים פוטנציאלים עלו וירדו בשנה החולפת. מבחינת איי.די.בי מכירת החברה תצטרך להתבצע עוד ב-2020. תג המחיר שהיא שמה לישראייר על כ-60 מיליון דולר, יצטרך לרדת בכדי שיימצא קונה פוטנציאלי בהקדם.

גם אל על ספגה את ניחוח התחרות על בשרה. בחודש נובמבר האחרון הציגה אל על את דוחות הרבעון השלישי ב-2019 שהצביעו על שחיקה של 36% ברווח הנקי שלה, שהסתכם ב-27 מיליון דולר, לצד עלייה מתונה של כ-1% בהכנסותיה, שעמדו על 647 מיליון דולר. שווי החברה כיום עומד על כ-510 מיליון שקל בלבד. אל על, שנמצאת בבעלות חברת כנפיים של תמי ודדי בורוביץ', מחזיקה בצי של 42 מטוסים והיא מעסיקה כ-6,350 עובדים. בחודש מרץ תשיק אל על קו ישיר לטוקיו כשהחברה בוחנת את האפשרות להשיק קו ישיר למלבורן אוסטרליה.

נזכיר כי בינואר 2018 פסלה הממונה על הגבלים העסקיים את בקשת המיזוג של אל על וישראייר, פסילה תמוהה שפועלת בניגוד למגמה העולמית בענף התעופה לכיוון של מיזוגים ורכישות. יש להניח שאילו הייתה מוגשת בקשה כזו היום, היא הייתה מקבלת אישור ואף את ברכת הדרך.

בשלוש הרבעונים הראשונים של 2019% החזיקה אל על בנפח של 24.2% מכלל תנועת הנוסעים בנתב"ג, ארקיע החזיקה בנפח של 3.28% וישראייר החזיקה בנפח של 3.27% מכלל הפעילות בנתב"ג - שלוש החברות הישראליות ביחד החזיקו בנפח של 30.1% מכלל הפעילות הבינלאומית בנתב"ג.

האם יש מקום לשחקנית רביעית? התשובה היא כן, והכן הזה תלוי באופן שבו תפעל החברה החדשה בזירה. חברות הלואו קוסט שנכנסו לישראל רק בשנים האחרונות כבר הצליחו לנגוס בנתח משמעותי מעוגת הנוסעים בטיסות לאירופה. וויז אייר ההונגרית למשל מחזיקה בנתח של 5.25% כשהיא נהנתה מגידול של 20% בתנועת הנוסעים שלה בשלוש הרבעונים הראשונים של 2019.

גם לאיזי ג'ט נפח פעילות הגדול משל ארקיע ושל ישראייר כשחברת הלואו קוסט הבריטית מחזיקה בנתח של 4.74% בתנועת הנוסעים מישראל אחרי שהיא צמחה בכ-16% בפעילותה לעומת השנה הקודמת. אם קאל, שלא ברור האם תשמש בשם שלה או שתבחר במותג אחר (שגם יבדל אותה מהשם הדומה של חברת כרטיסי האשראי כאל) - תשכיל להיכנס למודל של חברת לואו קוסט, מה שככל הנראה היא תעשה, היא תוכל להתחרות בחברות הקיימות בהנחה שהיא תתבסס על מודל צר בהוצאות. יש להניח שעיקר יעדיה יתמקדו באירופה בהתאם ושמודל התמחור שלה ישקף את התנהלות חברות הלואו קוסט, כלומר מחיר בסיס ותוספת של כל שירות (כבודה, הושבה) בנפרד.

ק.א.ל, (קווי אוויר למטען) נוסדה ב-1976 כמתחרה לאל על, ששלטה בהטסה של יצוא תוצרת חקלאית מישראל. משנת 2010 נמכרה החברה, שהייתה בבעלות של מספר חברות חקלאיות, לחברת כנפי חגי של ירום אורן ועופר גלבוע. קאל מבצעת טיסות קרגו למספר יעדים עיקריים בהם ליאג' בבלגיה - שם החברה מחזיקה במרכז לוגיסטי (HUB) שמאפשר לה להטיס סחורות ליעדים שונים באירופה. החברה מפעילה טיסות מתל אביב גם לאוסלו בנורבגיה, לרנקה בקפריסין ולמספר יעדים באמריקה בהם ניו יורק, אטלנטה ומקסיקו סיטי.

החברה גם הקימה חברת בת במלטה העוסקת בליסינג של חברות תעופה ובקרגו. הצי של קאל מונה כיום 3 מטוסי קרגו מדגם בואינג 747-400 באמצעותם היא מטיסה סחורות גדולות (דוגמת כלי רכב), בעלי חיים, ציוד רפואי ומוצרים שונים. מנכ"ל ויו"ר החברה הוא עופר גלבוע שגם משמש כבעלים. גלבוע עומד בראש החברה מאז 2010. בעבר שימש גלבוע כמנהל הפעילות של חברת דלתא (טקסטיל) בבריטניה וכמנכ"ל של קבוצת בגיר.