בדצמבר 2016 יצאה קבוצה של 106 חסידים לאומן שבאוקראינה עם חברת סאן דור, כדי להשתטח על קברו של רבי נחמן מברסלב. הביקור של הקבוצה תוכנן להיות קצר ומיד אחרי שסיימו להתפלל על קברו של הרב ולהרבות במשך כמה ימים בתפילות, הם עשו את דרכם לנמל התעופה בקייב במטרה לטוס חזרה לישראל.

לאחר שעברו את הליך הבידוק, קיבלו הנוסעים כרטיסי טיסה, אך כמה דקות לפני העלייה למטוס נאמר להם שהטיסה מבוטלת ולא ברור אם ומתי ייקבע מועד טיסה חדש.

"אף אחד מנציגי החברה לא טרח לעדכן אותנו מה קורה, או מתי הטיסה וכך זה נמשך שעות ארוכות",  שחזר אחר החסידים. "לא העבירו אותנו לבתי מלון ולא דאגו לנו לאוכל, אלא זרקו אותנו לישון על רצפת הטרמינל. אנשים ישנו על הרצפה כל הלילה. אחרים שהיה להם מזל ישנו על ספסל. זו תחושה ממש לא נעימה, כאילו הפקירו אותנו. ככה לא מתנהלת חברת תעופה שמכבדת את עצמה".

התפילות יתנהלו תחת אבטחה כבדה
ישראלים באומן. אילוסטרציה | צילום:

לטענת הנוסעים, נגרמה להם עוגמת נפש רבה שכן חלקם הגדול היו צריכים להגיע למחרת למקומות עבודתם. ולא רק שבוזבזו להם ימי העבודה, הנוסעים גם הביעו תמיהה על כך שהחברה לא דאגה להסיעם לבתי מלון בקייב עד לטיסה כדי שיוכלו לישון ולאכול. לבסוף, רק כעבור 17 שעות נחת בקייב מטוס של חברת סאן דור שהטיס אותם בחזרה לישראל.

כאשר החסידים חזרו לארץ הם פנו לחברת סאן דור לקבל הסברים על מה שאירע ומדוע לא שוכנו בבתי מלון ולא קיבלו יחס הולם. נציג קשרי הלקוחות של החברה הסביר בתגובה, כי עקב תקלה טכנית חריגה חל עיכוב בטיסה, ומטוס חלופי המריא מישראל לאסוף את הנוסעים. החברה הביעה צער על אי הנוחות שנגרמה להם אך ציינה שמאחר ומדובר בנסיבות חריגות הם אינם זכאיים לפיצוי.

באשר לאי העברתם של החסידים לבתי מלון בקייב נטען, כי שהיה ראש השנה האזרחי (31.12), בתי המלון בקייב היו בתפוסה מלאה ולא ניתן היה להשיג חברת תחבורה משדה התעופה, ונציגי החברה עשו כל מה שביכולתם לסייע להם במנות אוכל ושתייה שהורדו מהמטוס. החברה הציעה לכל אחד מהנוסעים פיצוי של 100 דולר בלבד.

הנוסעים דחו את ההצעה המשפילה ובאמצעות עו"ד אשר רוטבאום הגישו תביעה נגד חברת סאן דור לבית משפט השלום ברחובות. התובעים דורשים פיצוי של 530 אלף שקל (כ- 5,000 שקל לאדם) על עוגמת הנפש שנגרמה להם ועל ההמתנה הארוכה בשדה.

עו"ד אשר רוטבאום (צילום: יחסי ציבור)
עו"ד אשר רוטבאום | צילום: יחסי ציבור

"הפרו באופן בוטה את הזכויות שלנו כנוסעים", טוענים התובעים. "על החברה לפצות אותנו בהתאם לחוק הבינלאומי". מחברת סאן דור נמסר בתגובה: "כתב התביעה טרם התקבל בחברה. עם קבלתו יילמדו פרטיו והחברה תגיב בערכאות המקובלות".

 >> לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש