ביטול ההשתתפות של אל על במטס יום העצמאות אתמול (ה'), הוא עוד אירוע בתוך סכסוך בין ועדי העובדים בחברה לבין ההנהלה ובינים לבין עצמם. הכל התחיל כשוועד הטייסים בחברה יצא למאבק על תנאי ההעסקה, מה שגרר לא מעט ביטולי טיסות ביומיים האחרונים, לאחר שטייסים לא התייצבו לעבודה. בעקבות כך, אתמול הצוות הטכני סירב לתפעל את המטוס שהיה אמור לצאת לטיסה החגיגית של יום העצמאות, במטרה למחות על כך שהטייסים בחברה פוגעים בנוסעים ובשם החברה.

ועד עובדי החברה אמר: "בשביל מטס יש טייסים בזמן ש-11 מטוסים ואלפיים נוסעים נשארים בטרמינל, במקום לאייש טיסה נוספת ולקחת את הנוסעים שחסכו שקל אחר שקל כדי לצאת עם משפחתם לנופש ונתנו בנו אמון להטיסם. על כן, החליטו כלל המגזרים, דיילים מנהלי ותחזוקה להשאיר את ספינת הדגל שבנו לעצמם הטיסים בתצורת מטס על הקרקע. אם ימשיכו כך הדבר עוד יחמיר וננקוט פעולות קשות יותר כדי לעצור את סבל הנוסעים שלנו".

בינתיים מי שמשלם אלה הנוסעים. כך למשל, בטי ובעלה היו אמורים להמריא אתמול לפנות בוקר בטיסת אל על לחופשה בניס שבריביירה הצרפתית. הם רכשו חבילת נופש בבית מלון יוקרתי ותכננו את החופשה במשך תקופה ארוכה. הטיסה הייתה אמורה להמריא בשש וחצי בבוקר חמישי. שש שעות לפני טיסה בטי קיבלה הודעה מהחברה בה נכתב: "בשל נסיבות מבצעיות הטיסה לניס שתוכננה בוטלה".

ניס (צילום:  Fishman64, shutterstock)
הטיסה לניס, ולעוד כ-10 יעדים, בוטלה | צילום: Fishman64, shutterstock

"חיכינו לחופשה הזו המון זמן והחברה הודיעה לנו מהרגע להרגע שהטיסה מבוטלת. זו שערורייה. אי אפשר להשיג את שירות הלקוחות לברר מה קרה.  ככה חברת תעופה שמתיימרת להיות לאומית לא מתנהגת כלפי הנוסעים שלה", קבלה בטי.

והם לא לבד כאמור, ביומיים האחרונים בוטלו מעל 10 טיסות של חברת אל על בנימוק עמום ומוזר מאוד: "נסיבות מבצעיות". טיסות לניס, אתונה, בריסל, קטאניה, ברלין, וורשה, סלוניקי, פריז, מפרנקפורט ויעדים בארה"ב.

 "יש עילה להגשת בקשת אישור לתביעה ייצוגית ופיצוי הנוסעים"

"יש מלחמת עולם בחברה בין וועד המכונאים לטייסים", טוען גורם בחברת אל על. "כל אחד עושה מה שבא לו. כל וועד קם בוקר אחד ומעלה דרישות או תנאים ואם הנהלת החברה לא נענית להם עושים שביתות איטלקיות. ממש ג'ונגל ומי שמשלם את המחיר הם הנוסעים" , טוען הגורם. "הבעלים החדשים באו עם כוונות טובות אבל אם המצב הזה יימשך החברה תתפורר ותיסגר. מישהו צריך לעשות סוף למשחקי הכוח של הוועדים גם ברמה של לפטר מאות עובדים כולל טייסים ומכונאים ולהביא במקומם חדשים. ככה זה לא יכול להימשך. הנזק לחברה הוא לא רק ברמה הכספית אלא גם ברמה התדמיתית שגם ככה מרוסקת בעיני הציבור. ביטול המטס רק ממחיש עד כמה המצב של החברה חמור. הטייסים היו מוכנים למטס אבל המכונאים פשוט התעלמו ולא הגיעו".

לדברי אותו גורם, המצב בחברה כיום גרוע מאשר בעבר בגלל ריבוי הסכסוכים בין הוועדים. "הבעלים החדשים באמת מנסים לשפר את המצב ויישמו תכנית הבראה. יש להם כוונות טובות אבל הוועדים השונים לא מאפשרים התקדמות , ציין הגורם.

גם אותו תראו. מטוס הדרימליינר (צילום: יח"צ אלעל, חדשות)
מאחורי הקלעים הסכסוכים בין הוועדים לא מפסיקים. אל על | צילום: יח"צ אלעל, חדשות

עו"ד אשר רוטבאום, מומחה לדיני תעופה טוען כי יש לנוסעים עילה להגיש בקשה לאישור תביעה ייצוגית במיליוני שקלים נגד אל על. "אם היתה השבתה מוסדרת ומוגנת מתוקף החוק, הנוסעים לא היו זכאים לפיצוי פרט לכרטיס חלופי. במקרה הזה מדובר בהשבתה לא מוגנת, הרי שמדובר בסכסוך בין וועדי הטייסים והמכונאים לכן יש עילה להגשת בקשת אישור לתביעה ייצוגית ופיצוי הנוסעים".

לפני כחמש  שנים הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית לבי המשפט המשפט המחוזי מרכז-לוד נגד אל על בסכום של עשרות מיליוני שקלים. הנוסעים טענו שלחברה אין מספיק טייסים ולכן טיסות שלהם נדחו, בוטלו או עוכבו והם איבדו ימי עבודה רבים ונגרם לה מפח נפש. בקרוב אמורה להינתן החלטה בתביעה זו.

תגובת חברת אל על: "אל על נאלצת לבטל מספר טיסות מסיבות מבצעיות שאינן בשליטתה. החברה, בשיתוף כלל מגזרי העובדים ובכל הסקטורים, עושים מאמצים רבים על מנת שניתן יהיה להוציא את הטיסות. צוותי אל על פועלים ברגעים אלה על מנת למצוא ללקוחות טיסות אחרות או פתרון חלופי הולם.

אנו מצרים על כך שנבצר מחברת אל על ליטול חלק במטס החגיגי של יום העצמאות ה-74, זהו אירוע חמור. אנו לומדים את הפרטים ונטפל על מנת שאירוע כזה לא יישנה".