26 שנה לאחר שנחנך שביל ישראל - הקטע הראשון בשביל, בין קיבוץ דן לתל חי - מבוטל והשביל יתחיל או יסתיים מעתה, בתל חי (מקטע 2).

על פי החברה להגנת הטבע השינוי בתוואי נעשה מתוך דאגה לבטיחות המטיילים, לאור הסיכון שבהליכה לאורך כבישים ולאחר שנעשו ניסיונות רבים למצוא תוואי חלופי, אך ללא הצלחה. כך, החל מהיום (1.9), הקטע הראשון בשביל ישראל, מבית אוסישקין שבקיבוץ דן ועד לתל חי, שאורכו 13.3 ק"מ - יבוטל כאמור. "בטיחות הטיול, היא תמיד במקום הראשון", אומרים בחברה להגנת הטבע.

שינוי במתווה שביל ישראל (צילום: עומרי סלנר, החברה להגנת הטבע.)
צילום: עומרי סלנר, החברה להגנת הטבע.

איציק בן דב, רכז סימון השבילים של החברה להגנת הטבע אמר: "הוועדה לסימון שבילים, שליד החברה להגנת הטבע, עוסקת לאורך השנים במציאת פתרונות לסוגיות בטיחותיות בתוואי שביל ישראל ובשינוי התוואי, היכן שזה נדרש. שביל ישראל, סומן לפני כ-30 שנה, כאשר נפח הטיילות והתנועה, היו נמוכים. במקרה של הקטע הזה, כבר כמה שנים, שנעשים ניסיונות למצוא חלופה בטיחותית לתוואי הנוכחי, בין כפר גלעדי, לגשר החצבאני, קטע שבו השביל עובר לאורך כבישים ללא שוליים.

"לצערנו, על אף המאמצים, לא נמצא תוואי חלופי בטוח מספיק, עבור המטיילים וההולכים בשביל. במקביל, מספר התלונות שאנחנו מקבלים ממטיילים ומתושבי האזור, עולה בהתמדה, והוא מבטא את העלייה בסיכון, לנוכח העלייה בנפח התנועה על הכבישים באזור. לקראת פתיחת עונת הטיולים, בתחילת ספטמבר, הצבנו בשטח שילוט ונמחק את הסימון של תוואי הקטע שיבוטל. ובכל מקרה, אנחנו פונים אל המטיילים בשביל ישראל ומבקשים – למען הבטיחות שלכם, אל תלכו יותר בקטע שבין בית אוסישקין, לתל חי, תתחילו את הטיול בשביל ישראל, בתל חי, באופן בטוח, רגוע ושקט. בטיחות הטיול, היא תמיד במקום הראשון".

מאז שקם שביל ישראל תמיד משך אליו מטיילים מטיבי לכת, אך נראה שבשנה וחצי האחרונות, מאז החלה הקורונה, הוא היה בשיאו, בגלל שלא ניתן היה לטוס לחו"ל וצעירים רבים יצאו ל"טיול הגדול" שלהם, מדן ועד אילת.

שביל ישראל נחנך בשנת 1995 ואורכו כיום הוא כ-1,070 ק"מ (אחרי ביטול הקטע הראשון - כ-1,057 ק"מ) והוא עובר בגליל העליון, בגליל התחתון, בכרמל, לאורך החוף, בתל אביב, במרכז הארץ, בפאתי ירושלים, בנגב, בערבה והוא מסתיים בבית ספר שדה אילת של החברה להגנת הטבע.