מגיפת הקורונה הביאה לירידה משמעותית בכמות האנשים שטסים מסביב לעולם. יחד עם זאת, מספר הטיסות שיוצאות משדות התעופה לא ירד באותו היחס ויותר מטוסים בתקופה האחרונה ממריאים ריקים מה שזכה לכינוי - "טיסות רפאים". 

מחפשים לאן לטוס? הכנסו למדריך היעדים של mako

הסיבה לטיסות הללו נובעת מ שיטת הסלוטים (slots) הנהוגה בעולם התעופה. השיטה הזו אומרת שלכל קו טיסה שמור זמן קבוע להמראה ונחיתה. ככל שהזמן הזה ביום יותר נוח, כך חברות התעופה צריכות לשלם עליו יותר כסף. זו הסיבה למשל, שרוב חברות הלואו קוסט ממריאות בשעות לא נוחות באמצע הלילה, היות והן מעדיפות לחסוך כסף על סלוט יקר יותר בשעות נוחות. מצד שני חברות גדולות לרוב ימריאו בשעות הטובות ביותר. 

היות וכמות הסלוטים מוגבלת והביקוש לסלוטים טובים גבוהה, קיים חוק שאומר שעל מנת לשמור על סלוט מסויים, מלבד התשלום עליו, כל חברת תעופה מחויבת להוציא לפחות 80 אחוז טיסות בחודש באותו הסלוט, על מנת שהוא לא יעבור הלאה. 

בדיוק בגלל זה, על אף שאין כמעט נוסעים בימים אלה, חברות שרוצות לשמור על הסלוט המבוקש שלהן, מוציאות טיסות ריקות לחלוטין כדי לעמוד במכסה החודשית. לפעמים אף עדיך לחברה לא להעלות נוסעים בכלל, כדי לא לגייס דיילים, אנשי העמסה ואנשי צוות נוספים, וכך המטוס יוצא רק עם שני טייסים.

לא מעט אנשים מתחום התעופה, לצד פעילים למען איכות הסביבה, כבר הביעו כעס רב על כך ששיטת הסלוטים מוכיחה בימים אלה את הבעיתיות הגדולה שלה וגורמת לחברות התעופה להוציא מטוסים ריקים מאדם מה שגורם לזיהום גדול וחסור היגיון. הדרישה של אותם גורמים היא להקפיא את החיוב ל-80 אחוז טיסות עד שיעבור מצב החירום אליו הובילה הקורונה. 

"תרחיש כזה אינו מקובל. זה לא האינטרס של התעשייה, הנוסעים או הסביבה ויש להימנע ממנו", אמר גרנט שפס, שר התחבורה בבריטניה. נכון לעכשיו, חלק משדות התעופה, בעיקר במזרח, הודיעו שהן לא מחייבות את חברות התעופה לעמוד במכסה, אך באירופה לא יצאו הנחיות חדשות ועדיין לא נמצא פתרון למצב הבעייתי.