מחדל חמור: הנוסע הצמחוני קיבל מנה בשרית - איבד את הכרתו, ומת
חברת התעופה קטאר איירווייז נתבעת על גרימת מוות של נוסע בטיסה מלוס אנג’לס לדוחא, שנחנק ומת בעקבות סיבוכים כתוצאה מאכילת ארוחה בשרית, שניתנה לו בטעות. לפי כתב האישום הצוות במטוס אמר לו "לאכול מסביב" לבשר במנה, לפני שהוא נותר מחוסר הכרה יותר משלוש שעות

גבר מדרום קליפורניה, צמחוני אדוק, מת בעקבות סיבוכים שנגרמו מאכילת ארוחה בשרית, שניתנה לו בטעות במהלך טיסה עם חברת התעופה קטאר איירווייז (QR). אסוקה ג'יאווירה, בן 85, טס מנמל התעופה הבינלאומי של לוס אנג’לס (LAX) לקולומבו שבסרי לנקה, עם עצירה בנמל התעופה הבינלאומי חמד (DOH) שבקטאר, כשנחנק לכאורה בעת שניסה להפריד את הבשר מהארוחה הלא-צמחונית שהוגשה לו, כפי שהתבקש על ידי צוות המטוס.
התקרית הטרגית הובילה להגשת תביעת נזיקין שהוגשה בבית משפט פדרלי בקליפורניה על ידי בנו של ג'יאווירה, שטוען כי האירוע התרחש כשעתיים וחצי לאחר ההמראה. התביעה טוענת לרשלנות וגרימת מוות שלא כדין בטענה, בין היתר, כי חברת התעופה לא סיפקה את הארוחה הצמחונית שהוזמנה מראש, ובמקום זאת נאמר לג'יאווירה "לאכול מסביב" לבשר, כשזמן קצר לאחר מכן הוא החל להיחנק ואיבד את הכרתו.
למרות ניסיונות הצוות להעניק לו טיפול רפואי תוך שימוש בציוד רפואי והכוונה מרחוק, מצבו הידרדר. על פי דיווח של "האינדפנדנט", רמות החמצן שלו ירדו לרמה קריטית של 69 אחוזים, והוא נותר מחוסר הכרה במשך יותר משלוש שעות לפני שהמטוס ביצע נחיתת חירום באדינבורו, סקוטלנד.
צוות הטיסה מסר תחילה למלווה של ג'יאווירה כי לא ניתן להסיט את מסלול הטיסה כיוון שהמטוס נמצא מעל האוקיינוס הארקטי. טענה שעליה מערערת כעת התביעה שמציינת כי מסלול הטיסה באותה עת היה מעל אזור המידווסט של ארה"ב, ובפרט מדינת ויסקונסין - שם הייתה אפשרות לבצע נחיתת חירום. על פי כתב התביעה, העיכוב בשינוי הנתיב תרם באופן משמעותי לתוצאה; ג'יאווירה אובחן בדלקת ריאות בשאיפה (דלקת ריאות תשניקית) שהובילה למותו. מדובר בזיהום ריאתי שנגרם כתוצאה משאיפת מזון או נוזלים לדרכי הנשימה, שהתברר כקטלני.
השאלות שעולות
חברת קטאר איירווייז מציעה עד 19 סוגי ארוחות מיוחדות, כולל שבע אפשרויות ללא בשר שמתאימות להעדפות תזונתיות ודתיות שונות. למרות זאת, לאחרונה דווח על מספר תקריות הקשורות לאוכל בטיסות החברה, כולל תגובות אלרגיות ממנות שסומנו בצורה שגויה.
המקרה הנוכחי מדגיש שוב את חשיבות הנהלים בתחום ההסעדה בטיסות, ביתר שאת בכל הנוגע להתאמות תזונתיות מיוחדות. אלא שהוא גם מעלה שאלות על התקשורת במצבי חירום רפואיים בטיסה ועל הקריטריונים להסטת מסלול במהלכה.
התביעה, מדגישה את החשיבות הקריטית של טיפול נכון בהזמנות אוכל, יכולת תגובה רפואית בזמן אמת, והכשרת צוותים להתמודדות עם מצבי חירום מסכני חיים בגובה רב. חברת התעופה לא הגיבה עדיין פומבית לתביעה, שעשויה לשמש תקדים לתביעות עתידיות - ההליך המשפטי צפוי לחשוף אם כשלים בפרוטוקול או תקשורת לקויה תרמו לתוצאה הקטלנית.
