mako
פרסומת

לאחר גל המחאות: קמפיין חדש לתיירים – "ספרד רוצה אתכם"

קמפיין חדש בספרד קורא לתיירים לחזור אל חופיה ואל אתרי הנופש הפופולריים שלה. תחת הסלוגן "ספרד רוצה אתכם", מתפרסם ברחבי המדינה מסר ברור: התיירות איננה אויב, אלא מנוע כלכלי חיוני. בעוד הרשויות המקומיות נאבקות בעליות מחירי הדיור ובהשכרות קצרות טווח, סקר חדש מגלה שרוב הספרדים ממשיכים לתמוך בתיירים ורואים בהם חלק בלתי נפרד מהחיים במדינה

דניאל ארזי
פורסם: | עודכן:
שלטי תיירות ספרד
צילום: לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים
הקישור הועתק

לאחר חודשים של מחאות נגד התיירות שהסעירו את רחבי המדינה, ספרד משנה כיוון, ובאופן מפתיע פונה כעת בקריאה פתוחה לתיירים לשוב אל אתרי הנופש הפופולריים שלה. שלטים חדשים שעליהם נכתב "דרושים תיירים" נתלו בנמלי תעופה, ברחובות ראשיים ובאזורים תיירותיים ברחבי ספרד ואיי הקנרים. מדובר ביוזמה של סוכנות הנסיעות המקוונת On the Beach, שמבקשת להרגיע את המבקרים הפוטנציאליים ולהבהיר כי הם לא רק רצויים, אלא גם חיוניים לכלכלה המקומית.

הקמפיין עושה שימוש מחודש באחד הפוסטרים המוכרים בעולם: דמותו של הלורד קיצ'נר מצביע קדימה עם הכיתוב המקורי Your Country Needs You. בגרסה הספרדית המעודכנת, קיצ'נר, שהיה שר המלחמה הבריטי במלחמת העולם הראשונה, מופיע עם כובע ים והכיתוב: Tourists, Spain Wants You (תיירים, ספרד רוצה אתכם). גרסה נוספת של הפוסטר כוללת משחק מילים על רקע הסיסמה מתקופת משאל העם על הברקזיט: Tourists Can Remain in Spain (תיירים יכולים להישאר בספרד).


פרסומת

הקמפיין מבוסס על סקר חדש שנערך בקרב יותר מ-1,000 תושבים ספרדים, בהם לפחות 250 מאיי הקנרים, על ידי חברת המחקר Censuswide עבור On the Beach. לפי הנתונים, למרות המחאות, רוב מוחלט של הספרדים ממשיך לתמוך בתיירות: 77 אחוז מהנשאלים אמרו שאין להם כל בעיה עם תיירים המתארחים במלונות, 69 אחוז ציינו שהתיירים רצויים בקהילותיהם, ו-85 אחוז הסכימו כי הכלכלה הספרדית תלויה בענף התיירות, והיא מהווה כ-12 אחוז מהתמ"ג הלאומי.

עם זאת, הסקר גם חושף את שורשי המתח. כמעט מחצית מהנשאלים (45 אחוז) אמרו שעסקים מקומיים, מלונות, ברים וחנויות נפגעו בעקבות המחאות. במקביל, 65 אחוז מהמשתתפים הביעו התנגדות להשכרות קצרות טווח כמו Airbnb, תופעה שמואשמת בעליות מחירי הדיור ובמחסור בדיור בר-השגה באזורים תיירותיים.

פרסומת

"התיירות היא לא האויב" אומרת זואי האריס, מנהלת חוויית הלקוחות של On the Beach. "הזעם שראינו ברחובות לא מופנה כלפי התיירים, אלא כלפי מדיניות ממשלתית בתחום הדיור והשכרות לטווח קצר. המסר מספרד ברור: ספרד צריכה תיירים, ספרד רוצה תיירים".

הקמפיין מגיע בעיתוי רגיש עבור תעשיית התיירות הספרדית. בעקבות המחאות בקיץ האחרון באיים ובערים כמו ברצלונה, טנריף ומיורקה, חלק מהרשויות המקומיות החלו להטיל או לשקול מיסי תיירות חדשים והגבלות על השכרות לטווח קצר. במקביל, מדינות מתחרות כמו טורקיה רשמו עלייה חדה בהזמנות, ובחודשים האחרונים אף עקפו את האיים הקנריים ברשימת היעדים המבוקשים ביותר בקרב נופשים אירופים.