האביב והקיץ היו צפויים להיות עמוסים בנסיעות באירופה, כשהגבולות נפתחו מחדש, ההגבלות הבינלאומיות הוסרו ומיליוני מטיילים הזמינו טיסות, הפלגות וסיורים לחו"ל. כעת, ייתכן שמיליוני אנשים ייאלצו לחשוב מחדש. כך, תעשיית התיירות החבוטה ממילא, שציפתה לעונת קיץ פורחת, עומדת בפני סבב נוסף של אי וודאות מסויימת.

כך למשל, חברת התעופה הרוסית Aeroflot, חברה בברית SkyTeam הבינלאומית עם אייר פראנס-KLM, כמו גם כל חברות התעופה הרוסיות הרגילות, לא יוכלו יותר להגיע לבריטניה. מנגד, קבוצת IAG, הבעלים של British Airways Iberia, Aer Lingus, Vueling ו-Level, הודיעה כי תפסיק לטוס מעל שטח רוסיה. במקביל, השעתה בריטיש איירווייז את שירותיה למוסקבה. גם חברת התעופה הלאומית של צרפת, אייר פראנס, הודיעה כי תצמצם את מספר הטיסות למוסקבה, וצוות האוויר שלה לא יישאר ללון בעיר הבירה הרוסית. 

בנוסף, לאור המצב הנוכחי, הודיעה מולדובה על סגירת המרחב האווירי שלה, במטרה להימנע מאירועים ביטחוניים שעלולים לסכן את המטוסים האזרחיים. בנוסף אליה, גם בלארוס הכריזה על סגירת המרחב האווירי שלה בגבול באזור הגבול עם אוקראינה. מיותר לציין כי גם בצד הרוסי הוחלט לסגור את המרחב האווירי באזור הגבול עם אוקראינה, שהמרחב האווירי מעליה סגור לחלוטין לטיסות אזרחיות.

 

כך נראה המרחב האווירי באזור הלחימה היום

בתוך כך, רבות מהטיסות הקבועות מנותבות דרך מדינות סמוכות, על פי ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA). "בתעופה, הבטיחות היא תמיד בראש סדר העדיפויות", אמר וילי וולש, מנכ"ל הארגון, "IATA עוזרת להקל על השיתוף הרלוונטי ובזמן של מידע עם חברות תעופה ממקורות ממשלתיים ובלתי ממשלתיים, כדי לתמוך בחברות תעופה כשהן מתכננות את פעילותן סביב סגירת המרחב האווירי באוקראינה ובחלקים מרוסיה".

 עליית מחירי הדלק וההשפעה על מחירי הכרטיסים 

בעקבות האירועים, נראה שהאיום על ההתאוששות של תעשיית התעופה עבר מדאגות הקורונה לעליית מחירי הנפט, שהוחרפה בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה. מומחים אומרים כי מחירי הטיסה צפויים לעלות - אבל אולי עם איפוק מסוים מצד החברות.

מחירי הנפט עלו לזמן קצר מעל 100 דולר לחבית ביום חמישי, הפעם הראשונה שהם מגיעים לרף הזה מאז 2014, זאת לפני שירדו מעט חזרה. זו הייתה עלייה תלולה מהממוצע של 2020 של כ-39 דולר לחבית.

מצד שני, על פי יניב לניס, מייסד קבוצת טיסות סודיות, האפקט המיידי הוא דווקא של הורדת מחירי הטיסות. "הצ'טבוט וואטסאפ של טיסות סודיות, שמנטר 24/7 את מחירי הטיסות ושלח מאות התראות השבוע על ירידות מחיר ליעדים באוקראינה ורוסיה", אומר לניס. "ירידות המחיר היו עד 20 אחוזים לקייב, אודסה, סנט פטרסבורג ומוסקבה. לכך מצטרפות ירידות מחירים גם לקישינב בירת מולדובה, וירידות מחירים מינוריות לבודפשט בהונגריה ובוקרשט ברומניה.

"כמובן שלא הייתי ממליץ לטוס כרגע לאזור בכל מקרה, אך הקונפליקט משפיע גם על מחירי הטיסות. לאור המצב הייתי ממליץ להמתין עם כרטוס בחברות תעופה אוקראיניות, מאחר שיתכן מאוד שהקונפליקט יגבה מחיר כלכלי כבד שלא יאפשר להם הפעלת טיסות בהמשך השנה".

עד כה, קצב הנסיעות לא הואט, על פי המעקב של מינהל ביטחון תחבורה אחר אישורי המחסומים, וקצב העלאות התעריפים לא זינק, לפחות עד השבוע שעבר. באופן תיאורטי, ככל שמחירי הדלק עולים, חברות התעופה שיסבלו מההשפעה הקטנה ביותר יהיו אלו עם הציים הצעירים ביותר - אם כי לחברות התעופה תמיד יש אפשרות להפחית את השימוש במטוסים הוותיקים ביותר שלהן. 

כך למעשה נוצר מצב שבו ייתכן וחברות התעופה ייאלצו לבחור בין ספיגת ההוצאות וצבירת חובות עקב העליות במחירי הדלק, או לחילופין גלגול ההוצאות לצרכנים בדמות העלאת מחירי כרטיסי הטיסה. 

מה רוצה פוטין? כל מה שצריך לדעת על המלחמה בין רוסיה ואוקראינה