פקקים שווים כסף: איטליה משיקה מנגנון פיצוי לנהגים בכבישי אגרה – גם התיירים כלולים
החל מקיץ 2026, איטליה מתכננת לשנות את כללי המשחק בכבישי האגרה: מנגנון פיצוי חדש יאפשר לנהגים, בהם גם תיירים, לקבל החזר כספי על עיכובים משמעותיים שנגרמים בשל עבודות תשתית. הרפורמה, שמקדמת רשות התחבורה האיטלקית, קובעת ספי זמן ברורים לפיצוי, החזרים מלאים בעיכובים קיצוניים ומערכת דיגיטלית ייעודית להגשת בקשות


תיירים הנוהגים באיטליה יוכלו בעתיד לקבל החזר כספי אם ייתקעו בפקקי תנועה בכבישי האגרה במדינה. החל מקיץ 2026, איטליה תפעיל מנגנון פיצוי חדש שיאפשר החזרי תשלום לנהגים בגין עיכובים משמעותיים הנגרמים כתוצאה מעבודות בכביש.
הרפורמה, שהוצגה על ידי רשות התחבורה האיטלקית ART, נחשבת לראשונה מסוגה באיטליה ואף מציבה רף חדש ברמה הבין-לאומית. על פי הכללים החדשים, נהגים יוכלו לקבל החזר חלקי או מלא של אגרות הכביש, אם משך הנסיעה שלהם יתארך מעבר לזמן הצפוי בשל עומסי תנועה שנגרמו מעבודות תשתית.

בלב המערכת עומד מנגנון השוואה אוטומטי, הבודק את זמן הנסיעה בפועל מול זמן ההגעה ליעד שנקבע מראש. כאשר העיכוב חורג מהסף המוגדר, ניתן להפעיל תביעת פיצוי בהתאם לכללים שנקבעו. גובה הזכאות לפיצוי נקבע לפי אורך המסלול:
- בנסיעות שאורכן פחות מ-30 קילומטרים: תינתן זכאות להחזר ללא קשר למשך העיכוב.
- בנסיעות של 30 עד 50 קילומטרים: הפיצוי יינתן החל מעיכוב של עשר דקות.
- בנסיעות שאורכן מעל 50 קילומטרים: הזכאות תחל מעיכוב של 15 דקות.
במקרים שבהם פקק התנועה נמשך יותר משלוש שעות, הנהגים יהיו זכאים להחזר מלא של אגרת הכביש. עם זאת, הפיצוי יינתן רק אם העיכוב נגרם כתוצאה מעבודות מתוכננות. עבודות חירום, תאונות דרכים, אירועי מזג אוויר קיצוניים או פעולות חילוץ והצלה מוחרגים במפורש מההסדר. יישום המערכת ייעשה בהדרגה החל מ-1 ביוני 2026, והיא תופעל בכבישים המנוהלים על ידי זכיין יחיד. כבישים המנוהלים על ידי מספר זכיינים ייכללו במערכת החל מ-1 בדצמבר 2026.

ההחזרים לא יינתנו באופן אוטומטי והנהגים יידרשו להגיש בקשה באמצעות אפליקציה ייעודית, שתאחד את כלל מפעילי כבישי האגרה הפרטיים באיטליה. גובה הפיצוי המדויק ייקבע על ידי מפעילי הכבישים עצמם, בכפוף להנחיות של רשות התחבורה. בשלב זה עדיין לא ברור האם ובאיזו מידה יוכלו נהגים זרים לממש את הזכאות לפיצוי.
לאיטליה כ-7,000 קילומטרים של כבישי אגרה, והיא ממשיכה להיות אחד מיעדי התיירות הפופולריים ביותר באירופה. בשנת 2024 ביקרו במדינה כ-70 מיליון תיירים ושנת 2025 צפויה אף לחצות את המספר הזה. שר התחבורה האיטלקי, מתאו סלביני, בירך על המהלך וכינה אותו "צעד פורץ דרך" ו"נקודת מפנה" בהגנה על זכויות הנהגים. נשיא רשות הדרכים והתחבורה הלאומית, ניקולה זקאו, תיאר את המהלך כצעד הגנתי שמטרתו להעניק ביטחון רב יותר לנוסעים, המתמודדים יותר ויותר עם עיכובים ואי-נוחות כתוצאה מעבודות בכבישים.