mako
פרסומת

לא להאמין: ווסטג'ט הקנדית תתחיל לגבות תשלום על הטיית המושב לאחור

חברת התעופה הקנדית ווסטג'ט משנה את כללי המשחק: מושבים שניתנים להטיה יהיו בקרוב בתשלום נוסף, בעיקר במחלקת התיירים. המהלך, שייכנס בהדרגה ל-43 מטוסים מדגמי בואינג 737, מעורר ביקורת חריפה מצד מומחים וארגוני נוסעים, ומסמן את המשך המגמה שבה שירותים בסיסיים הופכים למותרות

דניאל ארזי
פורסם: | עודכן:
טיסה נוסעים דיילת
צילום: Surachet Jo, shutterstock
הקישור הועתק

חברת התעופה הקנדית ווסטג'ט עוררה השבוע סערה לאחר שהודיעה כי תתחיל לגבות תשלום נוסף מנוסעים שירצו להטות את מושבם במהלך הטיסה – תכונה שבעבר נחשבה לחלק מהותי וסטנדרטי מכל מושב בטיסות מסחריות.

על פי הודעת החברה, 43 מטוסי בואינג 737-8 MAX ו-737-800 יעברו לתצורה מחודשת, במסגרתה רק חלק מהמושבים יאפשרו הטיית משענת הגב. שאר המושבים, בעיקר אלו במחלקת תיירים, יהיו בעלי מבנה קבוע שלא ניתן להטות. בווסטג'ט מגדירים את המהלך כ"ניסיון להציע חוויית טיסה מודרנית" ולענות על "העדפות מגוונות של לקוחות", אך מבקרי המהלך טוענים שמדובר בעוד ניסיון של חברות התעופה לגבות תשלום עבור שירותים שבעבר נכללו במחיר הכרטיס.

מטוס ווסטג'ט
מתחילה טרנד חדש או תתקפל בגלל הביקורת? ווסטג'ט | צילום: Ritu Manoj Jethani, shutterstock


רוצים להישען לאחור? תשלמו

על פי העדכון, המושבים במחלקת התיירים, בעיקר בשורות 20 עד 31, לא יכללו אפשרות להטיית גב. בווסטג'ט מסבירים כי מדובר בעיצוב שנועד "לשמור על המרחב האישי של הנוסעים", על רקע מתחים חוזרים ונשנים בין נוסעים שרוצים להטות את המושב לבין אלו שיושבים מאחוריהם.

המושבים שיאפשרו להטות את הגב ימוקמו במחלקת הפרימיום, בקדמת המטוס, ובאזור חדש שייקרא Extended Comfort (נוחות מורחבת), אזור הכולל 36 מושבים עם מרווח רגליים גדול יותר ומעט יותר מקום, ויופרד משאר המחלקה באמצעות מחיצה. בשני האזורים הללו ניתן יהיה להטות את גב המושב, אך במחיר גבוה יותר. לדברי סמנתה טיילור, סמנכ"לית חוויית הלקוח של החברה, "העיצוב החדש משקף את המחויבות שלנו להעניק שירות מזמין לכל תקציב", ומוסיפה כי "הוא נועד לשפר את חוויית הנסיעה ולהתאים למגוון הצרכים של האורחים שלנו".

"משלמים יותר על מה שפעם היה כלול"

המהלך עורר ביקורת רחבה בקרב מומחים וארגוני זכויות נוסעים, שטוענים כי מדובר בצעד בעייתי שעלול להפוך לנורמה בתעשייה כולה. "הדמיון של אנשי השיווק בענף התעופה ממשיך להדהים אותי", אומר ג'ון גרדק, מרצה לתעופה באוניברסיטת מקגיל ופעיל למען זכויות נוסעים, בראיון לרשת CBC הקנדית. "זה נראה כאילו אתה משלם יותר כדי לקבל את מה שכבר היה לך קודם".

נוסעים מטוס ווסטג'ט
מי שירצה להישען לאחור ייאלץ לשלם לחברת התעופה | צילום: Pascal Huot, shutterstock

למרות שמושבים שאינם ניתנים להטיה כבר קיימים בחברות תעופה זולות בארה"ב כמו Spirit, Allegiant ו-Frontier, ווסטג'ט איננה נחשבת לחברת לואו-קוסט, אלא לאחת משתי חברות התעופה המרכזיות בקנדה, מה שהופך את המהלך לחריג ומעורר מחלוקת.

פרסומת

בווסטג'ט אישרו כי העיצוב החדש יאפשר להם להוסיף שורת מושבים נוספת בכל מטוס, מה שצפוי להוריד את עלות ההפעלה לכל מושב ולהגדיל את רווחיות הטיסות. אבל מבחינת הנוסעים התוצאה עשויה להיות פחות נוחות ויותר תשלום. חלק מהנוסעים אולי יברכו על כך שלא ייאלצו להתמודד עם מושב שמוטה לעברם ומצמצם להם את מרחב התנועה, אך עבור רוב הנוסעים, מדובר בפעם נוספת שבה תנאי בסיסי בטיסה הופך לדרך של חברות התעופה למקסם רווחים.