mako
פרסומת

"זו נורמליזציה מסוכנת": גל אנטישמיות בטולוז – הקהילה היהודית מתכוננת

13 שנים לאחר הטבח בבית הספר "אוצר התורה", טולוז שוב מתמודדת עם מציאות מטרידה של שנאה: גרפיטי אנטישמי, פרובוקציות פומביות ותקיפות אלימות. כל אלה מצטרפים לעלייה של מאות אחוזים במקרי אנטישמיות בצרפת. בעוד הקהילה היהודית בעיר מתקשה לחוש ביטחון, השיח הציבורי והפוליטי מציג סימנים מדאיגים של נורמליזציה לשנאה העתיקה

דניאל ארזי
פורסם: | עודכן:
טולוז אנטישמיות
צילום: shutterstock | Sun_Shine, לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים
הקישור הועתק

העיר טולוז שבדרום צרפת, שבעבר כונתה "העיר הוורודה" בזכות סובלנותה ומורשת ההתנגדות שבה, מוצאת את עצמה כיום תחת זרקור אחר: זרם גואה של אנטישמיות המטלטל את תדמיתה ומעורר זעם בקרב גורמים רשמיים, פעילים חברתיים ומנהיגי קהילות.

למעלה מעשור לאחר פיגוע הטרור בבית הספר היהודי "אוצר התורה" בשנת 2012, שבו נרצחו ארבעה בני אדם, בהם שלושה ילדים, הפצעים בטולוז עדיין פתוחים. השנאה שהובילה למתקפה ההיא לא נעלמה מהנוף העירוני, היא שינתה צורה ומופיעה כעת בכתובות גרפיטי, הטרדות ברחוב, תכנים ברשתות החברתיות ואף פרובוקציות פומביות.



עיר שמסרבת לראות

ב-2 בספטמבר נצפה אדם יושב בנינוחות בבית קפה במרכז העיר, כשהוא לובש חולצת נבחרת גרמניה שעליה הכיתוב 2 Kippa Snatcher, רמז מטריד למעשה של תלישת כיפה מיהודים בכוח. ימים לאחר מכן, התגלה כי אותו אדם אף ביצע מועל יד בסרטון שפרסם ברשתות החברתיות כשהוא לובש את אותה חולצה. הוא נעצר, הודה במעשיו, אך טען כי מדובר ב"הומור". משפטו יתקיים ב-22 באוקטובר באשמת הסתה לשנאה, אך הזעם הציבורי כבר בשיאו.

פרסומת

"זה לא מקרה בודד, מדובר בהפיכה מסוכנת של האנטישמיות לדבר נורמלי", מזהיר פרנק טובול, נשיא ארגון CRIF, המועצה המייצגת של המוסדות היהודיים בצרפת בחבל מידי-פירנה. לדבריו, השילוב המסוכן בין רשתות חברתיות, אידאולוגיה קיצונית וניכור היסטורי בקרב צעירים, יוצר קרקע פורייה לשנאה. הדברים מגובים בנתונים: בשנת 2024 נרשמה עלייה של 260 אחוז במקרי אנטישמיות בצרפת לעומת 2022, וטולוז אינה יוצאת דופן.

שבועות ספורים לפני תקרית החולצה, תושבי שכונת סן-סיפריאן הזדעזעו לגלות כתובות גרפיטי שקראו ל"הרוג את כל היהודים". לא מדובר רק בוונדליזם, אלא באיום שנכתב בפומבי, באור יום, בעיר שעדיין מתמודדת עם הטראומה של הטבח בבית הספר. הכאב הזה בא לידי ביטוי גם במאמר דעה שפרסמו נבחרי ציבור סוציאליסטים בטולוז: "בושה לעיר שלנו. טולוז אינה כזו". אך רבים שואלים אם ייתכן שהעיר דווקא כן הופכת לכזו?

פרסומת

התחושות הקשות אינן מוגבלות רק לרחוב, וגם השיח הפוליטי המקומי מציג סימנים מדאיגים. מפלגת הימין הקיצוני Reconquête 31, בראשות אריק זמור, תקפה לאחרונה שני בכירים במערכת החינוך: מוסטפא פוראר וקרים בן-מילוד' תוך הדגשה בוטה של מוצאם מצפון אפריקה, צעד שזכה לביקורת חריפה על רקע גזעני. במקביל, דמות מהשמאל הרדיקלי בעיר נתפסה במהלך משא ומתן כשהיא משמיעה סטריאוטיפ אנטישמי: "אני גרוע יותר מהיהודים", כאשר דבריו עוררו צחוק בחדר.

שנאה ישנה, פנים חדשות

התחזקות האנטישמיות בטולוז אינה חריגה, אלא חלק מתופעה רחבה בצרפת כולה. אנטישמיות חוזרת לחזית, לעיתים בהשפעת אירועים גלובליים, בהם כמובן המלחמה בישראל. אחד המקרים הקשים אירע ב-2024, כאשר נער יהודי בן 15 הותקף בפרבר של טולוז באיומי סכין, כאשר התוקפים אילצו אותו להתפשט ולרקוד בזמן שהם צועקים לעברו קריאות אנטישמיות ומצלמים.

לטולוז היסטוריה ארוכה ומורכבת עם הקהילה היהודית. הנוכחות יהודית בעיר קיימת כבר מהמאה ה-8, והיא התעצמה משמעותית לאחר גלי ההגירה מצפון אפריקה בעשורים האחרונים. הקהילה עדיין שוקקת חיים, אך גם פגיעה, אולי יותר מאי פעם. בשנת 2012, לאחר הפיגוע באוצר התורה, התכנסה המדינה סביב מסר ברור: לא נאפשר לשנאה לנצח. האירוע היה נקודת מפנה שהובילה להתחייבות לאומית למאבק באנטישמיות. אך 13 שנים לאחר מכן, ההבטחה הזו שוב עומדת למבחן.

פיגוע טולוז 2012
הקהילה היהודית בטולוז עדיין מתמודדת עם הפיגוע הנורא בשנת 2012. טולוז | צילום: AFP, getty images
פרסומת

יהודי טולוז נמצאים כעת בין תקווה לדאגה, יש שמפחדים לבטא את אמונתם בגלוי, כאשר אחרים כבר החליטו לעזוב את צרפת ולחבור לאלפי יהודים צרפתים שעלו לישראל מתוך תחושת חוסר ביטחון. ובכל זאת, לא כולם נכנעים: "טולוז היא עירם של הצודקים, של ההתנגדות", כתבו נציגי העיר בהצהרה רשמית. "אסור שנעצום עין. לא מול מילה, לא מול גרפיטי, לא מול חיוך מרומז. עתידה של הרפובליקה מונח על הכף".

כאמור, אירועי האנטישמיות בצרפת לא מתמקדים רק בפריז או טולוז, אלא מגיעים לערים בכל רחבי המדינה. שבוע שעבר דווח בתקשורת הצרפתית שתייר שווייצרי נעצר בניס לאחר שקילל רב מקומי. הוא נלקח למעצר אך שוחרר בהמשך, וצפוי לעמוד לדין ב-5 במרץ 2026 באשמת העלבת אדם ברבים בשל דתו. על פי הדיווחים, התייר ניסה להימלט אך נעצר על ידי המשטרה, ובמהלך החקירה הודה שקילל את הרב, אך טען שלא הייתה כוונה אנטישמית מאחר שהוא חשב שמדובר באדם שהיה לו סכסוך איתו בעבר. לפי הרשויות, לא תהיה כל סובלנות כלפי גילויי גזענות או אנטישמיות, וראש עיריית ניס הביע תמיכה ברב והתחייב להיאבק בתופעה.