mako
פרסומת

האסטרטגיה של טהראן: שיפור התדמית באמצעות תיירות – רוצים 15 מיליון מבקרים בשנה

ממשלת איראן רוצה להפוך את המדינה ליעד תיירותי מרכזי באזור, עם תוכנית שאפתנית למשוך עד 15 מיליון תיירים בשנה. למרות המתחים הביטחוניים שנוצרו בעקבות המלחמה עם ישראל, איראן מיישמת אסטרטגיה מקיפה שממוקדת בהרחבת הקשרים התרבותיים והכלכליים שלה במטרה לשפר את התדמית הבין-לאומית. הייתם באים?

דניאל ארזי
פורסם: | עודכן:
טהראן מבט על
צילום: Supavadee butradee, shutterstock
הקישור הועתק

ממשלת איראן מציגה תוכנית מקיפה להרחבת תיירות החוץ במדינה, במטרה למשוך עד 15 מיליון תיירים עד שנת 2026, לקראת סיום התוכנית הלאומית השביעית לפיתוח המדינה. שר התרבות, התיירות והמסורת, סייד רזה סלהי-אמירי, הדגיש כי המהלך הוא חלק מאסטרטגיה רחבה לחיזוק הכלכלה והחברה האיראנית, באמצעות הגברת הקשר עם העולם והרחבת התיירות ממדינות שכנות ומרוחקות כאחד.

התוכנית מתמקדת בעיקר בהגדלת מספר התיירים ממדינות מרכז אסיה, מדינות החוגגות את הנורוז (ראש השנה הפרסי), וכן ממדינות המפרץ הפרסי: עיראק, כוויית ובחריין. איראן שמה דגש מיוחד על חיזוק הקשרים התרבותיים, הדתיים והכלכליים עם המדינות הללו, שנחשבות לשוקי יעד חשובים מבחינת האטרקטיביות התיירותית שלה.

קום איראן
איראן רוצה למשוך מיליוני תיירים בשנה וחצי. קום, איראן | צילום: MehmetO, shutterstock


מספר התיירים שביקרו באיראן חווה תנודות קיצוניות בשנים האחרונות. לאחר שהגיע לשיא של כ-8.8 עד 9.1 מיליון כניסות בשנת 2019, התיירות קרסה באופן דרמטי עקב מגפת הקורונה, וצנחה לכ-990 אלף מבקרים בלבד ב-2021. עם זאת, המדינה חווה התאוששות משמעותית בשנים האחרונות, כאשר ב-2022 נרשמו כ-4.1 מיליון תיירים שביקרו במדינה. מגמה זו המשיכה גם בשנים הבאות: לפי נתונים איראניים רשמיים, בשנה הפרסית שהסתיימה במרץ 2024 נרשמו כ-6.38 מיליון כניסות, ועד מרץ 2025 המספר גדל לכ-7.3 מיליון. רוב התיירות הנכנסת מגיעה כיום ממדינות שכנות (עיראק, אפגניסטן וטורקיה), בעוד שתיירות מערבית נותרה נמוכה בשל המתיחויות הגיאופוליטיות.

פרסומת

השפעת המלחמה עם ישראל על יעדי התיירות והאסטרטגיה

במסגרת התוכנית הלאומית, באיראן שמו דגש על כך שהיעד למשוך 15 מיליון תיירים נקבע עוד לפני פרוץ מבצע "עם כלביא". סלהי-אמירי הבהיר כי המלחמה, שהייתה מהלך מתוח ומורכב, השפיעה במידה רבה על התכנון והתהליכים בענף התיירות, אך למרות זאת, ממשלת איראן מחויבת לקדם את היעדים שהוצבו.

המלחמה יצרה מתחים ביטחוניים ותקשורתיים שדרשו התאמות תכופות באסטרטגיות התיירותיות באיראן, במיוחד בכל הקשור לאבטחה ולתדמית הבין-לאומית של המדינה. עם זאת, נרשמה עלייה של כ-30 אחוז בכמות התיירים שהגיעו לאיראן בחודשים אפריל ומאי 2025, למרות האתגרים הפוליטיים, מה שמעיד על רצון גובר לבקר במדינה ולגלות את אוצרותיה.

הבזאר הגדול של טהראן
רוב התיירים מגיעים מהמדינות השכנות של איראן | צילום: Mazur Travel, Shutterstock

השר סלהי-אמירי הצביע על כך שהמלחמה הגבירה את הצורך להדגיש את הערכים התרבותיים, ההיסטוריים והדתיים של איראן, וליצור גשר בין העמים באמצעות תיירות. לדבריו, התיירות היא כלי חשוב לחיזוק הגאווה הלאומית והחברתית, ולעידוד תיירים לשוב ולבקר גם בעתות קונפליקט.

פרסומת

כאמור, אסטרטגיית התיירות של איראן מציבה דגש מיוחד על אזורי מרכז אסיה והקווקז, המדינות החוגגות את חגיגות הנורוז והמדינות השכנות למפרץ הפרסי. המדינות במרכז העניין הן אפגניסטן, פקיסטן, טורקיה, עיראק, כוויית ובחריין, לצד מדינות נוספות כמו גיאורגיה, אוזבקיסטן ומדינות נוספות באזור.

מסגד קבר שייח איראן איספהאן
באיראן רוצים להתרחב ולמשוך תיירים גם מרוסיה ומסין | צילום: Leonid Andronov, shutterstock

איראן חותרת לחזק את שיתופי הפעולה עם מדינות אלה באמצעות פיתוח תשתיות, שיווק ויצירת מסלולי תיירות ייחודיים המשלבים ערכים תרבותיים, דתיים והיסטוריים משותפים. בנוסף, מתוכננים משרדים ייעודיים לשירות תיירות במדינות כמו סין, רוסיה ואוזבקיסטן, במטרה להקל על הגעת התיירים ולהגדיל את חלקם בשוק האיראני. בהקשר זה, מדינות כמו סין ורוסיה זוכות ליחס מיוחד, שכן חלקן בשוק התיירות האיראני קטן יחסית, ואיראן רואה בהן פוטנציאל גדול להרחבת הזרם התיירותי.

תמריצים ממשלתיים ופיתוח תשתיות לחיזוק ענף התיירות

כדי לעמוד ביעדים המוגדרים, ממשלת איראן מעניקה תמריצים כלכליים משמעותיים למפעילי תיירות ומשקיעים, כגון פטור ממס, ביטול מסי מכס על מוצרים הנדרשים לתעשיית המלונאות וההסעדה, והקלה בביורוקרטיה. בנוסף, מובאת תוכנית כוללת לשדרוג תשתיות תחבורה, ביטחון ובטיחות התיירים, לצד שיפור התשתיות במוקדי תיירות מרכזיים.

פרסומת

איראן שואפת להגדיל את זרם התיירות אליה ממספר סיבות מרכזיות. בראש ובראשונה, ענף התיירות מהווה מקור הכנסה משמעותי שיכול לתרום באופן ישיר לצמיחה הכלכלית של המדינה, במיוחד בתקופה שבה איראן מתמודדת עם לחצים כלכליים וחסמים בסחר הבין-לאומי בשל סנקציות. התיירות מאפשרת יצירת מקומות עבודה רבים במגזרים שונים, החל במלונאות, מסעדנות, תחבורה ועד למדריכים ונותני שירותים מקומיים, ובכך תורמת להפחתת אבטלה ולחיזוק כלכלת המשפחה.

אנשים על הדשא של  מסגד שייח' לוטפוללה איפהאן איראן
התיירות אמורה לעזור לאיראן לשפר את התדמית שלה בעולם | צילום: Matyas Rehak, Shutterstock

מעבר לכך, איראן רואה בתיירות כלי לקידום הקשרים הבין-לאומיים שלה והדיפלומטיה שלה, וכך לשפר את תדמיתה בעולם. לשם כך תתבצע יצירת תכנים פרסומיים מושקעים, הפקה של חומרים תיירותיים בשלוש שפות עיקריות, וכן הפעלה של יחידות תקשורת ויחסי ציבור במדינות מפתח בעולם.

בנוסף, פיתוח התיירות מהווה הזדמנות לשימור המורשת הלאומית והאתרים ההיסטוריים, תוך יצירת תמריץ להשקעות בתשתיות ובשימור הסביבה. כל אלה מהווים חלק מאסטרטגיה רחבה לחיזוק החוסן הלאומי, קידום פיתוח בר-קיימא ושיפור איכות החיים של אזרחי איראן.

פרסומת

התוכנית השנתית, הכוללת למעלה מ-2,000 עמודים, מציעה גם שיתופי פעולה עם קהילות איראניות בחו"ל, שנחשבות למשאב משמעותי לקידום תיירות פנים והשקעות. סך הקהילה האיראנית בחו"ל נאמד בין 7 ל-9 מיליון איש, והשר מדגיש את התפקיד החשוב שלה כגשר בין איראן לעולם.

רחוב טהראן
גם האיראנים מחוץ למדינה אמורים לסייע עם התמיכה בתיירות למדינה | צילום: Piotr D, Shutterstock

השר סלהי-אמירי הציג נתונים המעידים על שיפור בתדמית איראן בקרב התיירים, כאשר 85 אחוז מהמבקרים בשנים האחרונות הצהירו כי יצאו מהמדינה עם רושם חיובי. לדבריו, שיקום התדמית הוא אחד מהאתגרים המרכזיים של ענף התיירות, וכי יש להשקיע בהגברת הביטחון, בהנגשת האטרקציות ובשירותים איכותיים לתיירים.