תשלומי הפיצויים הראשונים למשפחותיהם של 14 קורבנות הטרגדיה בהר מוטרונה שבצפון איטליה שהתרחשה במאי 2021, יגיעו כבר בשבועות הקרובים. בין הקורבנות של האסון ברכבל גם 5 בני משפחת בירן, שבנם איתן, אז בן 5, היה היחיד ששרד. המגעים החלו אמנם לפני מספר חודשים, אך ההסכם נחתם רק לפני מספר ימים, כשעל פי הדיווח של העיתון האיטלקי Corriere della serra, המקדמה שיקבל איתן קרובה למיליון אירו.

Reale Mutua, המבטחת את Ferrovie del Mottarone (החברה שהייתה בעלת הזיכיון להפעלת הרכבל), העמידה לרשות הקרובים ביותר את התקרה שנקבעה בחוזה, 10 מיליון יורו. "עבדנו במטרה היחידה להגיע לתוצאה כמה שיותר מהר",מסביר עורך הדין מאוריציו קרטי, שיחד עם עמיתו ג'ובאני גזולה, ניהל את הגישור עם עורכי הדין של הצדדים. "תמיד אמרנו שהכוונה שלנו הייתה פיצויים וזה הצעד הראשון".

אסון הרכבל באיטליה - שלב אחר שלב
אסון הרכבל באיטליה - שלב אחר שלב

גם איתן הקטן (מיוצג על ידי עורכי הדין ג'וזפה ועמנואל זנאלדה) - שאיבד את הוריו ואחיו הקטן בהתרסקות הרכבל - וכעת נמצא תחת טיפולם של דודיו, אמור לקבל סכום שקרוב למיליון אירו - מקדמה בלבד.

10 מיליון היורו שהעמידה Reale Mutua לרשותה, בניכוי חלק קטן שהופרש במקרה שיורחב קהל הזכאים, אינם מספיקים כדי לכסות את כל הנזק שנגרם למשפחות. לפיכך, בגישור הוחלט להעדיף את בני המשפחה הקרובים, ולהחיל גם פיצויים שאינם קשורים רק לפגיעות גופניות. "בפרט במקרה של איתן, עדיין יש לשקול את הנזק הפסיכולוגי. לפחות שנתיים צריכות לעבור לפני שחוקר מקרי המוות יוכל לבצע הערכה רצינית", מדגיש עורך הדין קרטי.

Ferrovie del Mottarone היא לא החברה היחידה שנמצאת תחת חקירת התובע הציבורי של ורבניה (במחוז פיימונטה בצפון איטליה), אשר משער, מסיבות שונות, פשעים של הריגה, פציעה והשמטה מכוונת של אמצעי זהירות. גם Leitner, החברה האחראית על עבודות התחזוקה, רשומה בפנקס החשודים. החקירה עדיין נמשכת ובשבועות האחרונים ביקשו שופטי ורבניה הארכה.

ההערכות מצביעות על כך שחבל הרכבל נקרע עקב בלאי, אך "יישום נכון של הבדיקות היה מאפשר לזהות סימני הידרדרות, כלומר הימצאותו אפילו של חוט שבור בודד או סימני קורוזיה, והחלפת הראש היצוק, כנדרש בתקנים". יתרה מזאת, תפקיד בסיסי שיחק גם "פעולות שנועדו לעקוף את מערכת בלימת החירום".