mako
פרסומת

האם 2018 תהיה אחת השנים הקטלניות באוויר?

אחרי ש-2017 הוכתרה כשנה הכי בטוחה שהייתה אי פעם בעולם התעופה, שנת 2018 נפתחה בדיוק בצורה ההפוכה. חמש תאונות קטלניות ומאות הרוגים, מאיימים להפוך אותה לאחת השנים הקשות שהיו בעשור האחרון. אז למה בכל זאת אפשר להיות אופטימיים?

מערכת מדור החופש
מערכת מדור החופש
mako חופש
פורסם:
התרסקות מטוס
2018 נפתחה לא טוב | צילום: אינסטגרם\airplane_crushes
הקישור הועתק

שנת 2017 הייתה השנה הבטוחה ביותר של טיסות מסחריות אי פעם. לאורך כל השנה היו רק 111 תאונות, מתוכן 10 קטלניות, שכללו 44 נוסעים שנהרגו. נתון מדהים בהתחשב בעובדה שרק שנה אחת לפני נהרגו 303 בני אדם בתאונות אוויריות, וב-2015 נהרגו 537.

יחד עם זאת, לצערנו, שנת 2018 נפתחה בצורה הכי גרועה שיש. נכון לעכשיו התרחשו לא מעט תאונות קטלניות בהן נהרגו מאות אנשים. זה התחיל ממש ביום הראשון של השנה החדשה בהתרסקות מטוס בקוסטה ריקה בה היו 12 הרוגים. בנוסף לזאת נרשמו תאונות קטלניות גם באיראן בפברוארברוסיה בפברוארבקטמנדו במרץ ובקובה במאי. לכולנו גם זכור המקרה הקשה בו נוסעת נשאבה מחלון המטוס באפריל.

הנתונים הקשים מראים שאנחנו נמצאים רק באמצע השנה וכבר ישנם פי 7 הרוגים מבשנה שעברה. אם הנתונים הללו ימשכו עד סוף השנה, מספר ההרוגים בטיסות צפוי להיות הגבוה ביותר מאז שנת 2014 (השנה בה התרסקו שתי טיסות של מלזיה איירליינס) והשני בגובהו בעשור האחרון. 

"נראה שבשנת 2017 היה נתון סטטסטי מדהים", טוען דוד גליב, מומחה לבטיחות בתעופה. "עם כל השמחה שבדבר, הנתונים הללו היו יוצאי דופן עד לא הגיוניים. נראה שהשנה נוצר יישור קו עם הסטטיסטיקה האמיתית. גם היום, למרות כל הפתרונות הטכנולגיים, אנחנו רחוקים מאוד מפתרון כל הבעיות בשמיים, אבל אין ספק שלמרות הפתיחה הקשה של השנה, עדיין ישנה מגמת שיפור משמעותית מבעבר".

פרסומת
זירת ההתרסקות, היום
התרסקות המטוס בקובה | צילום: סקיי ניוז

חשוב לציין שעד לפני עשור, היו לא מעט שנים (2005, 2002, 2001 ו-200) בהן נהרגו מעל 1,000 איש, אך המספרים הללו, כאמור, רחוקים מהכמות הנמוכה של ההורגים בשנים האחרונות וגם בזו של 2018. אם ניקח בחשבון את העובדה שמספר הנוסעים רק עולה משנה לשנה, מדובר בשיפור משמעותי עוד יותר. 

בחמש השנים האחרונות חלו שיפורים בטחותיים וטכנולוגים רבים של המטוסים. המספרים מראים שבשנת 2017 הייתה טיסה קטלנית על כל 7.7 מיליון המראות לעומת שנת 2013 בה הייתה טיסה קטלנית על כל 1.5 מיליון המראות.