הזינוק בביקוש לטיסות, מרחב אווירי מוגבל ושביתות יוצרים את הסערה המושלמת בדרך לחופשה באירופה. לפי מומחים, הכאוס בטיסות עלול לחזור בקיץ הקרוב, שכן תעשיית התעופה מזהירה מפני נמלים עמוסים מדי, שמיים צפופים וזמני טיסה ארוכים יותר.

Eurocontrol, הארגון שמנהל את המרחב האווירי של אירופה, אומר כי "בקיץ הזה תהיה תקופה מאתגרת" עם הערכה של 33,000 טיסות ביום במהלך שמונת השבועות הקרובים. בימי שישי, אחד הימים הפופולריים ביותר לטיסות, מספר זה יכול לעלות מעל 34,000 טיסות ביום. מדובר למעשה ב-8 אחוזים יותר טיסות ממה שהיו במהלך התקופה המקבילה אשתקד. אבל ככל שהתנועה האווירית ממשיכה לגדול בהדרגה עד לתקופת השיא של הקיץ, הנוסעים עלולים לעמוד בפני קיץ נוסף של עיכובים, שיבושים וביטולים. 

שדה תעופה עמוס (צילום: 123rf)
חוזרים לתמונות של שנה שעברה? | צילום: 123rf

זינוק דרמטי בביקוש

עם הגברת הביקוש מגיע יותר לחץ על התעשייה להתמודד עם האתגרים הנוכחיים שלה. בחודש שעבר, ארגון חברות התעופה הבין-לאומי יאט"א (IATA) אמר שהביקוש לטיסות גדל הודות לירידה החדה בחשש של הנוסעים מהידבקות בנגיף הקורונה. יתרה מכך, ועדת הנסיעות האירופית חזתה רצון חזק של רבים לחופשות בכל רחבי אירופה בקיץ הקרוב.

Eurocontrol עצמה דיווחה כי שיא תנועת המטוסים בנמל תעופה אחד נשבר בחודש שעבר על ידי נמל התעופה של איסטנבול בטורקיה - 1,684 טיסות בסך הכל. הזינוק הדרמטי הזה בתנועה האווירית הוביל את הארגון לפרסם אזהרות עבור ערים ואזורים מרכזיים ברחבי אירופה, כולל אתונה, ברצלונה, בריסל, בודפשט ולונדון. הוא אומר שהנוסעים עלולים להתמודד עם זמני טיסה ארוכים יותר ועיכובים משמעותיים מכיוון שחברות התעופה מנסות להימנע מאזורים צפופים.

נמל התעופה איסטנבול (צילום: hakanyalicn, shutterstock)
שבר את השיא. נמל התעופה של איסטנבול | צילום: hakanyalicn, shutterstock

מנכ"ל Eurocontrol ראול מדינה אומר כי בנוסף למספר הטיסות המוגדל, יש כ-20 אחוז פחות מרחב אווירי זמין עקב המלחמה באוקראינה, מה שיוצר לחץ נוסף. "כדי להצליח במהלך הקיץ, אנחנו צריכים שכולם ימלאו את תפקידם", הוסיף בפגישה של מועצת שדות התעופה הבינלאומית (ACI) בברצלונה השבוע. "נמלי התעופה צריכים להיות מאוישים היטב, זה חיוני שיוכלו להכיל את המספרים הגבוהים של הנוסעים ושחברות תעופה יעמדו בלוחות הזמנים שלהן".

איפה באירופה יהיה עומס טיסות?

שבעה מרכזי בקרה אזוריים, המטפלים בתעבורה אווירית על פני חלקים רחבים של מרחב אווירי, צפויים להיפגע מעומסים גבוהים על פי Eurocontrol. באופן טבעי, כאשר השמיים עמוסים, מספר הטיסות שיכולות להיכנס לאזור בקרת התעבורה האווירית עשוי להיות מוגבל כדי למנוע מהבקרים להיות מוצפים. חברות תעופה לעיתים נאלצות לטוס בנתיבים ארוכים יותר או שהנוסעים עלולים להתעכב מכיוון שבקרי התנועה מתמודדים עם העומס.

אתונה ביוון וריימס (Reims) ומרסיי בצרפת צפויות להיות מושפעות ברוב הימים בקיץ הקרוב. בימי שיא כמו ימי שישי או סופי שבוע בקיץ, בודפשט, ורשה וניקוסיה עלולות לחוות גם "עומס גבוה" של תנועה. ב-8 וב-15 ביולי ניתן יהיה לראות עומס יתר גבוה גם בזאגרב ובבלגרד, כשגם לונדון, ברצלונה ובריסל קיבלו אזהרות דומות, לפי Eurocontrol.

כיכר מונסטיראקי, אתונה (צילום: Milan Gonda, shutterstock)
הולכת להיות עמוסה. אתונה, יוון | צילום: Milan Gonda, shutterstock

האם שביתות יגרמו לבעיות בנמלי התעופה של אירופה בקיץ הקרוב?

בעוד שרבים מהגורמים לכאוס התעופה בקיץ בשנה שעברה כבר תוקנו, ישנם כמה אירועים צפויים ובלתי צפויים שישפיעו על הטיסות השנה. בתוך הגורמים האלה נכנסים גם פעולות מחאה, בעיות מזג אוויר או תרגילים צבאיים.

בחודש יוני לבדו, חברת הלואו-קוסט ריינאייר נאלצה לבטל יותר מ-900 טיסות, בעיקר בשל שביתות של בקרי התעבורה האווירית בצרפת. ראש IATA, ווילי וולש, אמר בפגישה שנתית ביוני כי "השיבוש כבר ממש לא לנורמלי לתקופה זו של השנה", מכיוון שהמצב בצרפת שיבש את התנועה ברחבי אירופה.

כשבקרי תעבורה שובתים, יש עדיפות ליציאות פנים בצרפת וטיסות ארוכות טווח שעוברות מעל המדינה. המשמעות יכולה להיות ביטול נרחב של טיסות לטווח קצר שעוברות מעל צרפת אך אינן נוחתות. בעוד שמצבים כאלה ניתנים לניהול בקלות מחוץ לתקופות שיא, אם זה קורה במהלך הקיץ, ההתמודדות עם הפרעות תהיה הרבה יותר מאתגרת.