לא רק אנחנו: אחרי שהישראלים התאהבו - בעולם גילו את מזרח אירופה
אחרי שהישראלים טסו אליהם בהמוניהם בזמן המלחמה, בדיקת המגמות לקראת 2026 מגלה שיעדי מזרח אירופה כמו טירנה, באקו ואפילו סרייבו, חווים עלייה גדולה בביקושים בכל העולם. נראה שבקיץ הבאה נראה בהם הרבה יותר תיירים


זה לא סוד שבשנתיים האחרונות, בזמן המלחמה, הישראלים הציפו את יעדי מזרח אירופה שהיו לצידנו וקיבלנו אותנו בזרועות פתוחות. כך, מדינו כמו גיאורגיה, בולגריה ואפילו אזרבייג'ן, עלו על פת התיירות שלנו והחליפו מדינות כמו ספרד, איטליה ואנגליה, בהן היו נגדנו לא מעט הפגנות.
כעת, גם אחי שהמלחמה הסתיימה, נראה שהמגמה נשמרה: נתוני חברת התיירות גוליבר מראים על שינוי בולט בהרגלי הטיסה והחופשה של הישראלים בכריסמס הקרוב. בעוד שהיעדים המסורתיים במערב אירופה, כמו לונדון, פריז ואמסטרדם, רושמים ירידה כוללת של בין 17 ל-27 אחוזים בביקושים ביחס לשנה שעברה, ביעדי מזרח אירופה התמונה שונה לחלוטין עם עלייה של בין 15 ל23 אחוזים בביקושים ליעדים כמו פראג, בודפשט, בטומי ואתונה - שעומדים בראש רשימת הביקושים לתקופה זו. בנוסף, יעדים כמו טביליסי עם עלייה של 70 אחוזים, באקו עם עלייה של 66 אחוזים, ורנה עלייה של 59 אחוזים ובוקרשט עלייה של 38 אחוזים.
"אנחנו רואים שינוי התנהגותי ברור", אומרת תמר גרזון, מנכ"לית גוליבר. "בעוד שבעבר הישראלים העדיפו לטוס לחגוג את הסילבסטר וסוף השנה האזרחית בערים מרכזיות במערב אירופה, השנה יש העדפה מובהקת ליעדים כמו פראג, בודפשט ובטומי. ערים אלה קרובות, נוחות, מאופיינות במחירים נוחים, ובתחושת ביטחון גבוהה עבור התייר הישראלי – מה שמהווה מהווה שיקול משמעותי בעת האחרונה".

המגמה של כיבוש יעדי מזרח אירופה ממש לא מתרחשת רק אצלנו. על פי דו"ח הטיולים האחרון של פלטפורמת הזמנת החופשות - Kayak, הסיפור הגדול ביותר של 2026 אינו פריז, רומא או לונדון, אלה מזרח אירופה. "ערים כמו פראג, סופיה, קרקוב, בודפשט, טירנה וסרייבו לוכדות את תשומת ליבם של המטיילים עם מחירי טיסה נמוכים מהממוצע, היסטוריה עשירה, סצנות אוכל תוססות ופחות קהל בהשוואה למרכזי התיירות הרגילים של מערב אירופה".
על פי האתר, הביקש לפראג ב- 2026 אצל האמריקאים גדל ב-180 אחוזים. בנוסף, הביקוש לסופיה גדל ב-136 אחוזים, קרקוב 106 אחוזים, בודפשט 86 אחוזים, בוקרשט 80 אחוזים, ספליט 74 אחוזים, טירנה 66 אחוזים וסרייבו 62 אחוזים.

הסיבות המרכזיות לעלייה בביקושים ביעדים הללו, הן הרצון לגלות מקומות חדשים, ולא פחות חשוב - המחירים הנמוכים שיש בהם.