נכנסה לרשימה: חברת התעופה הענקית הוגדרה כמסוכנת
האיחוד האירופי פרסם את "הרשימה שחורה" של חברות התעופה הבין-לאומיות שאותן סיווג כמסוכנות ובכך אסורות מלפעול ברחבי היבשת. מרבית החברות מגיעות מאפריקה ואסיה, כשהקריטריונים הנבדקים הם רמת הבטיחות והתחזוקה, הכשרת הצוותים ומהימנות רשות התעופה. רוסיה מופיעה ברשימה עם 22 חברות תעופה


כרגע ישנן בסך הכל 131 חברות תעופה ברשימת הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי, הידועה גם בשם "הרשימה השחורה", אשר בתוקף מאז 30 בנובמבר 2023. עם זאת, הרשימה של האיחוד האירופי (ASL) מבחינה בין חברות תעופה שאסור להן בדרך כלל להפעיל טיסות באיחוד האירופי וכאלה הכפופות להגבלות.
עבור מטיילים, הרשימה השחורה של האיחוד האירופי היא כלי עזר חשוב בהחלטה אם לטוס עם חברת תעופה או לא. זה נכון גם לתיירים שלאו דווקא מטיילים באירופה מאחר שרבות מהחברות הללו פועלות ברחבי העולם.
אילו חברות תעופה נמצאות ברשימה השחורה של האיחוד האירופי?
רוב רובן של חברות התעופה שמופיעות ברשימה השחורה הארוכה של האיחוד האירופי מקורן במדינות אפריקה ובאסיה. כך למשל, 22 חברות תעופה רוסיות נמצאות כעת ברשימה השחורה של האיחוד האירופי ובהן גם החברות Aeroflot, Siberia Airlines, Russia Airlines, ו-Aurora Airlines. הסיבה לכך היא שרוסיה ניצלה באופן בלתי חוקי יותר מ-500 מטוסים מערביים לאחר התקיפה על אוקראינה. לכן מנקודת מבט בין-לאומית, אין לחברות אלה הכשר להמשיך ולפעול ברחבי אירופה. מהבחינה הזו, כל חברת תעופה רוסית המפעילה מטוסים כאלה נחשבת לא בטוחה ולכן נכנסת לרשימת הבטיחות האווירית של האיחוד האירופי.

רוסיה לא נמצאת לבדה ברשימה השחורה, ואפשר למצוא בה גם שתי חברות מאפגניסטן, שתי חברות מאיראן תשע חברות מארמניה, שש עשרה חברות מקירגיסטן ועשרים חברות מנפאל. מדינה נוספת שמופיעה ברשימה היא קוריאה הצפונית, שחברת התעופה שלה Air Koryo כפופה להגבלות תפעול ויכולה לטוס באיחוד האירופי רק עם סוגי מטוסים מסוימים. ברשימה המלאה מופיעות גם חברות מעיראק, אנגולה, לוב, סאו טומה ופרינסיפה, סודן, סורינאם ועוד.
מי מחליט אילו חברות תעופה נכנסות לרשימה השחורה של האיחוד האירופי?
הרשימה השחורה מתעדכנת באופן קבוע על ידי הנציבות האירופית, הנתמכת על ידי ועדת הבטיחות בתעופה של האיחוד האירופי עם מומחים מכל המדינות החברות והסוכנות האירופית לבטיחות תעופה (EASA). לאחר מכן, הרשימה מוצגת לפרלמנט האירופי ולמועצת האיחוד האירופי ולאחר מכן מאומצת על ידי הנציבות והופכת למחייבת עם פרסום בכתב העת הרשמי.
הנציבות האירופית והוועדה לבטיחות תעופה משתמשות במקורות שונים כדי להרכיב את הרשימה השחורה של חברות התעופה. על פי המידע שלהם אלה כוללים את ארגון התעופה האזרחית הבינלאומית (ICAO), מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב (FAA), הסוכנות האירופית לביטחון תעופה (EASA), הסוכנות להערכת הבטיחות של מטוסים זרים (SAFA) והארגון לאישור מפעילים ממדינות שלישיות (TCO).


לאחר מכן מתבצעת הערכה המבוססת על כל המקורות והמידע הקיים ומתבססת על תקני בטיחות בינלאומיים. בין הקריטריונים שנבדקים ישנם מהימנות רשות התעופה במדינת המקור של חברת התעופה, הסטנדרטים הטכניים של חברת התעופה ופעולות התחזוקה שלה, רמת הכשרת הצוותים, משאבים כספיים של חברת התעופה ומצב הצי שלה, יחסי בעלות לא ברורים ומעורבות בעבירות פליליות (כגון הובלה בלתי חוקית של נשק, סמים וכו').
האם חברות התעופה יכולות לצאת מהרשימה השחורה?
לחברות התעופה יש אפשרות לצאת מהרשימה השחורה, אך הדבר מצריך בדרך כלל שיתוף פעולה הדוק עם רשויות התעופה ותיקון באופן שקוף של הליקויים שזוהו. בהצהרה של המנהל הכללי לתחבורה של הנציבות האירופית נכתב: "אם חברת תעופה הנכללת כעת ברשימת הבטיחות האווירית של האיחוד האירופי סבורה שהיא עומדת באלמנטים הטכניים הדרושים ובדרישות המפורטות בתקנים הבין-לאומיים הרלוונטיים הנדרשים, היא רשאית לבקש מהנציבות לפתוח בהליך הסרת הרישום".