מאז החלה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, מרבית מדינות המערב החלו בסנקציות על רוסיה, לרבות סנקציות על חברות התעופה במדינה. כך, מטוסים אזרחיים מרוסיה לא רשאים כיום לנחות ואף לעבור במרחב האווירי של מדינות רבות. בנוסף, בעקבות כך היו תיירים שנתקעו בחו"ל מבלי יכולת לחזור לביתם. 

בעקבות כך, לתושבים מרוסיה יש היום מהיצע מאוד קטן של יעדים בהם הם יכולים לנפוש, למשל בסיישל, דובאי ובמלדיביים, ולחברות התעופה עצמן אין אפשרות לטוס לכל היעדים שטסו אליהם בעבר. כך למשל, לפני המלחמה חברת אירופלוט (Aeroflot) הרוסית טסה ל-56 יעדים שונים וכיום היא יכולה לנחות ביעדים בודדים מחוץ לרוסיה.

בניסיון לעקוף את הסנקציות הללו, שמשפיעות כמובן גם על חברות התיירות הרוסיות, שלא יכולות לשווק חבילות נופש רגע לפני שיא העונה, ברוסיה מצאו פתרון: הם יקימו חברות תעופה שירשמו בטורקיה, יחכירו מטוסים מקומיים ובכך יוכלו לפעול בצורה יותר חופשית.

 אנטליה, טורקיה (צילום: Tatiana Popova, shutterstock)
המלחמה על כל מלון באנטליה תהפוך לקשה יותר? | צילום: Tatiana Popova, shutterstock

ישנן לא מעט חברות תיירות קטנות ברוסיה, עליהן לא מופעלות הסנקציות השונות של המערב, והן למעשה ניזוקות רק בגלל שחברות התעופה המקומיות איתן הם עובדים, לא יכולות לנחות ביעדין רבים בעולם. לכן, אם חברה שרשומה בטורקיה תטיס את הנופשים מרוסיה למדינות שונות, זה יכול לעבוד.

החברות שעשויות לשנות את בסיסן לטורקיה הן Azur Air, Anex ו-Nordwind, שסירבו להגיב לידיעות הללו, והן צפויות להעביר לא מעט תיירים רוסים בעיקר לאנטליה ומרמריס, יעדים מאוד מבוקשים בקיץ. חברת אירופלוט הממשלתית לא תוכל לבצע מהלך דומה. 

צריך לקחת בחשבון שאם חברות התעופה הרוסיות יימצאו דרך להעביר תיירים רוסיים למדינות שונות, זה עלול להשפיע גם עלינו, היות וחבילות הנופש יחלו להימכר גם לתושבים מרוסיה. כבר היום קיים היצע קטן לחופשות, כך שאם התיירים מרוסיה יחזרו, המצב צפוי להיות אפילו יותר גרוע.