הרשויות מזהירות: הונאת "התייר התקוע" מתרחבת – כך היא עובדת
רשויות אכיפה ברחבי העולם מזהירות מפני עלייה חדה ב"תרמית התייר התקוע" - הונאה מתוחכמת המתפשטת במוקדי תנועה מרכזיים ומנצלת אמפתיה אנושית בסיסית. נוכלים המתחזים לתיירים חסרי אמצעים מציגים סיפורי מצוקה על גניבת ארנק ומסמכים, ומבקשים עזרה כספית אותה כמובן לא יחזירו לעולם


בתקופה האחרונה מזהירות רשויות אכיפה וארגוני צרכנות ברחבי העולם מפני הונאה שמתרחבת בקצב מהיר ונחשבת לאחת היעילות מסוגה. "תרמית התייר התקוע" מבוססת על עיקרון פשוט שמכוון אל אחד הרגשות האנושיים הבסיסיים ביותר, אמפתיה, ומנצלת אותה כדי להוציא כסף מאנשים המבקשים לעזור.
העוקץ מתרחש לרוב במקומות ציבוריים עמוסים: תחנות רכבת, מרכזי ערים, חניוני סופרמרקטים, טרמינלים של נמלי תעופה ותחנות שירות בכבישים. המתחזים, הפועלים לבד או בקבוצות, מציגים את עצמם כתיירים שנקלעו למצוקה והתרחיש שהם מתארים כמעט תמיד דומה: הארנק נגנב, המסמכים אבדו, כרטיסי האשראי נעלמו, והם נותרו ללא אפשרות להמשיך בדרכם. כאשר הם פועלים בזוג, הם נוהגים לגלם קרובי משפחה, אב ובן או שני אחים, כדי לחזק את אמינות הסיפור.

לאחר שהם מצליחים לתפוס את תשומת לבו של עובר אורח, הם מבקשים הלוואה קטנה במזומן שתאפשר להם "לחזור הביתה" או להגיע לשגרירות. כדי לשכנע את הקורבן שהם מתכוונים להחזיר את הכסף מיד, הם מציגים לכאורה העברה בנקאית מיידית דרך אפליקציה על גבי הטלפון שלהם. אולם ההעברה המובטחת היא הצגה בלבד: רבים מהנוכלים משתמשים באפליקציות בנקאיות מזויפות, ואחרים פשוט מבטלים את הפעולה מבלי שהקורבן ישים לב. הכסף כמובן אינו מגיע, ובשלב שבו הקורבן מבין זאת, "התיירים" כבר נעלמו.
רשויות האכיפה מסבירות שההונאה מצליחה משום שהיא משחקת על תרחיש שכל אחד מסוגל לדמיין את עצמו בתוכו. המחשבה על אדם זר, רחוק מהבית וללא אמצעים, מעוררת רצון מיידי לסייע. הנוכלים מנצלים את התחושה הזו ומגבירים אותה באמצעות סיפורים דרמטיים ולחץ רגשי, המעניקים לקורבן תחושת דחיפות שמקשה עליו לחשוב בהיגיון.

מומחים מזהירים כי מי שניגשים אליו בסיטואציה כזו צריך להישאר ערני ולשמור על מרחק, ולא להיגרר לשיחות רגשיות שמטרתן ללחוץ עליו. מסירת מזומן לאדם זר טומנת בחובה סיכון ברור, ללא קשר למידת האמינות של הסיפור. בנוסף, אין להסתמך על העברות מיידיות כאימות להחזר, משום שמראה של פעולה בנקאית שבוצעה יכול להיות מבוים בקלות. מומלץ גם להימנע ממסירת פרטים אישיים, ובכל מצב שבו עולה תחושת אי-נוחות או לחץ לעזוב את המקום, לפנות לעוברי אורח אחרים או ליצור קשר עם גורמי האכיפה המקומיים.
ככל ש"תרמית התייר התקוע" ממשיכה להתפשט בזירה הבין-לאומית, הרשויות קוראות לציבור להישאר עירני. תיירים שנקלעו למצוקה אמיתית יכולים לקבל עזרה מגורמים רשמיים, משירותי החירום או מהנציגויות הדיפלומטיות, ולא באמצעות הלוואות מזומן מאנשים שאינם מכירים.