הכתבה בקצרה: חברות התעופה הישראליות עדיין מחכות לאישור לטוס בנתיב המקוצר למזרח, מה שעשוי לקצר את זמני הטיסה לתאילנד למשל ביותר משעתיים. כך, בזמן שבערב הסעודית כבר ניתן האישור, דווקא עומאן היא זו שמערימה כרגע קשיים, ככל הנראה בניסיון להרוויח מהאישור כמה שיותר עבורה.

כבר מעל חודש שכולם אומרים שאוטוטו נקבל אישור והטיסות למזרח יתקצרו בצורה משמעותית ואולי גם המחיר. אחרי שבערב הסעודית כבר אישרו את המעבר של חברות ישראליות דרך המרחב האווירי שלה, מי שכרגע עוצרת הכל, זו דווקא עומאן -  המדינה הקטנה שגובלת עם ערב הסעודית ממזרח וחוסמת לנו את המעבר הקצר לכיוון תאילנד, הודו, סין ועד אוסטרליה.

>> לשמור לעתיד: מה יש לעשות בעומאן? 

>> מטורפת: מה יש לעשות בערב הסעודית כשנוכל לבקר בה?

האישור לעבור לטוס מעל ערב הסעודית ועומאן יהפוך את ההגעה להודו להיות כמו טיסה לפריז וטיסה לתאילנד תיקח פחות מתשע שעות, במקום כ-11 כיום. מדובר בבשורה של ממש ובינתיים כולם מחכים לעומאן, ולא ברור למה האישור לא מגיע.

בשנת 2018 ביקר ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, בעומאן ונראה שהיחסים בין המדינות שלא ניהלו הסכמים דיפלומטיים, הינו חם. בעקבות כך, בישראל היו מי שחשבו שעומאן לא תערים קשיים ותאשר את מעבר הטיסות הישראליות מעליה בקלות.

"היינו בטוחים שעומאן תאשר את הטיסות של חברות תעופה ישראליות מעל שטחה מיד לאחר שסעודיה אישרה את זה", ציין גורם בכיר בחברת תעופה ישראלית. "באופן לא רשמי, בעומאן טוענים שזה נמצא בבדיקה של השלטונות וייתכן שזה ייקח עוד זמן. לא לגמרי ברור למה, או מה הם מנסים להשיג בעיכוב הזה. לא קיבלנו תשובות ברורות לעיכוב במתן התשובה. הפעלת טיסות מעל סעודיה ועומאן תשנה את פני התעופה בישראל".

מוחמד בן סלמאן, ג'ו ביידן, פסגה, ג'דה, ערב הסעודית (צילום: רויטרס)
ביידן בביקור בערב הסעודית | צילום: רויטרס

מאחורי הקלעים נראה שלא מדובר רק בעניינים טכניים, וכי בעומאן דורשים מישראל והממשל בארה"ב, שושבינת ההסכם עם סעודיה, תמורה לאישור הטיסות מעל שטחה. לא ברור אם מדובר בתמורה ביטחונית או כלכלית. נכון לעכשיו מתנהלים מגעים שקטים מאחורי הקלעים לזרז את גורמי השלטון בעומאן לאשר את הטיסות מעל שטחה. גורמים עמם שוחחנו מדברים שהפרוצדורה תיקח בין ימים לשבועות עד שהשלטונות בעומאן יקבלו החלטה בעניין. "אני מאוד מקווה שזה יקרה בחודש הקרוב", ציין גורם ישראלי.

מנגד, הסיבה להסכמה של סעודיה לשינוי, אחרי שנים של לחץ מדיני, נובעת מהסכם מרובע הכולל גם את מצרים וארה"ב, במהלכו ישראל תקבל בין היתר את האישור המיוחל וסעודיה תקבל הטבות שונות בעקבות כך. בנוסף, כחלק מ"חזון 2030" סעודיה רוצה להפוך למדינת תיירות מובילה ויש לה עוד אינטרס לחזק את קשרי עם המערב, לרבות ישראל.

בינתיים, גורמים בתעופה הישראלית מציינים שהם מרגישים שהסיפור חוזר על עצמו, לאחר שכבר לפני כמה שנים היתה תחושה שאוטוטו יאשרו את הטיסה בנתיב המקוצר, אך בפועל זה לא קרה. נכון להיום, מספר חברות זרות בלבד נהנות מהנתיב המקוצר, בנוסף לחברת ארקיע שטסה לסיישל בנתיב שעובר רק מעל ערב הסעודית ולא מעל עומאן, אך מדובר בקיצור של כ-15 דקות בלבד.

 בכמה יתקצרו הטיסות אחרי שעומאן תאשר את הטיסה במרחב האווירי שלה: