אזהרה לתיירים באירופה: נוכלים מוכרים כרטיסים מזויפים לאטרקציות הכי מפורסמות
גל הולך ומתרחב של הונאות תיירות מכה באירופה בקיץ 2025: תיירים מדווחים על כרטיסים מזויפים לאטרקציות מרכזיות בהן הקולוסיאום, מגדל אייפל והאקרופוליס, שנרכשו דרך אתרים שמתחזים לרשמיים. הרשויות בבריטניה, צרפת, גרמניה וספרד מזהירות מפני נוכלים דיגיטליים ומובילות מהלך נרחב לעצירת ההונאות


רומא, פריז, אתונה: באירופה מפרסמים אזהרה לתיירים שמעוניינים לבקר באתרי התיירות המפורסמים ביותר באירופה בקיץ הנוכחי. זאת בעקבות גל הולך וגובר של הונאות מקוונות הכוללות כרטיסים מזויפים לאטרקציות מרכזיות כמו הקולוסיאום, מגדל אייפל והאקרופוליס. נוכלים מנצלים את את רצונם של המטיילים לתכנן את הביקור מראש, ויוצרים אתרי אינטרנט מתוחכמים ומזויפים המחקים פלטפורמות כרטיסים רשמיות, לפעמים עד לפרטים הקטנים ביותר.
על פי דוח שפורסם לאחרונה על ידי מרכז הצרכנות האירופי (ECC), מקרים של מטיילים שרומו לרכוש כרטיסים מזויפים נמצאים במגמת עלייה ברחבי האיחוד האירופי. הקורבנות משלמים לעתים קרובות מחירים מנופחים עבור כרטיסים שאינם קיימים או מספקים גישה ללא יותר מסיור רגלי רגיל. בתרחישים גרועים יותר, תיירים לא מקבלים דבר, או נרשמים בטעות לדמי מנוי נסתרים.

לגיטימיים באופן מטעה - אך מזויפים לחלוטין
שיטות ההונאה מגוונות בצורתן, אך המטרה זהה: להערים על צרכנים למסור את כספם ונתוניהם האישיים. רבות מהפלטפורמות המזויפות משתמשות בפרסומות בתשלום כדי לעלות לראש עמודי התוצאות של מנועי החיפוש, ולתת להן מראה של אתרים לגיטימיים. העיצוב, המיתוג ואפילו כתובות ה-URL שלהם מדמים מאוד את אלה של ספקי הכרטיסים הרשמיים. "במקרים הפחות שגרתיים, תיירים פשוט משלמים יותר מדי", אומר אלכסנדר וואהל, עורך דין ב-ECC גרמניה. "אבל לעתים קרובות, אנשים נשארים עם כרטיסים לא תקפים או חסרי תועלת. לפעמים מציעים להם תאריכים חלופיים עתיידים, וכאשר הם מבקשים החזר, הם מקבלים רק החזר חלקי או בכלל לא".

טקטיקות נפוצות כוללות הבטחה ל"דילוג על התור" או "חוויות בלעדיות" שנשמעות מושכות למטיילים עם זמן מוגבל. במקרים מסוימים מטיילים מגיעים לאטרקציה ורק שם נאמר להם שהכרטיס שלהם אינו תקף. אחרים מגלים שה"משווק הרשמי" שבו השתמשו אינו מוכר כלל על ידי המקום.
הספקים הנוכלים משתמשים לעתים קרובות בטענות משפטיות מטעות כדי להימנע מהנפקת החזרים: "הם יגידו לכם ש'אין זכות ביטול עבור כרטיסים עם תאריכים קבועים'", אומר וואהל. "אבל אם לא סופק כרטיס, זוהי הפרת חוזה, לא ביטול".
ההונאות מתרחבות מעבר לאטרקציות
הונאה ספציפית זו היא חלק מגל רחב יותר של הונאות הקשורות לתיירות ברחבי אירופה בשנת 2025. מבדיקה שערכה הנציבות האירופית להגנת הצרכן נמצא כי 45 אחוז מהצרכנים נתקלו השנה בצורה כלשהי של הונאה הקשורה לחופשות, החל מהזמנות מזויפות לבתי מלון ועד הצעות לטיסות שלא קיימות.
בתגובה, ממשלות ברחבי היבשת ובהן בריטניה, צרפת, גרמניה, ספרד ואחרות פתחו בפעולות מתואמות נגד אתרי ההונאות. סוכנויות כמו DGCCRF בצרפת ו-BVL בגרמניה הגבירו את החקירות ופרסמו אזהרות לציבור. בינתיים, הנציבות האירופית לוחצת על פלטפורמות ההזמנות הלגיטימיים להדק את תהליכי האימות ולשפר את בטיחות הצרכנים.

מה התיירים יכולים לעשות כדי להגן על עצמם?
ככל שהנוכלים הופכים מתוחכמים יותר, ערנות הצרכנים חשובה מתמיד. הרשויות ממליצות על הצעדים הבאים:
- מקורות רשמיים: התחילו תמיד את חיפוש הכרטיסים שלכם באתר הרשמי של האטרקציה. אתרים אלה מפרטים לעתים קרובות שותפים מהימנים ומחירים עדכניים.
- בדקו את כתובת האתר ואת חותם האתר: שימו לב לשגיאות כתיב או שינויים קלים בכתובות האינטרנט. חותם חוקי חסר (פרטי בעלות האתר) הוא דגל אדום משמעותי.
- השוואת מחירים: אם המחירים גבוהים משמעותית (או נמוכים באופן חריג) בהשוואה לאתר הרשמי, נקטו משנה זהירות.
- השתמשו בשיטות תשלום מאובטחות: שלמו תמיד בכרטיסי אשראי או בפלטפורמות מאובטחות כמו PayPal, המציעות הגנה מפני הונאות.
- דווחו על אתרים חשודים: אם נפלתם קורבן להונאה או הבחנתם באתר חשוד, דווחו על כך.