החלטה תקדימית: "בעלי חיים בטיסות ייחשבו כמטען"
פסק דין של בית הדין לצדק של האיחוד האירופי, משנה את כללי המשחק עבור בעלים של חיות מחמד שטסים עמם לחו"ל, וקובע שמעתה כלבים וחתולים העולים לטיסה לא ייחשבו עוד כ"נוסעים" אלא כ"מטען", לצורך אחריות חברות התעופה. המשמעות היא שבמקרים של אובדן, פציעה או מוות של בעל החיים במהלך הטיסה, הפיצוי הכספי שיינתן מצד החברות יהיה מוגבל בדיוק כמו במקרה של מזוודה שאבדה

בית הדין לצדק של האיחוד האירופי פסק לאחרונה כי חיות מחמד שעולות לטיסה אינן נחשבות יותר כ"נוסעים" אלא כ"מטען" לצורך אחריות חברות התעופה. המשמעות היא שבמקרים של אובדן או מוות של בעל החיים במהלך הטיסה, הפיצוי הכספי מצד חברת התעופה יהיה מוגבל כמו במקרה של מזוודה שאבדה.
הסיפור החל לאחר תביעה של נוסעת מספרד נגד חברת התעופה איבריה, לאחר שהכלב שלה נעלם במהלך טיסה בין-לאומית מבואנוס איירס לברצלונה בשנת 2019. לפי כתב התביעה, הנוסעת טענה כי הכלב הוכנס לבטן המטוס בכלוב מיוחד, אך לפני ההמראה הוא ברח ונעלם. הנוסעת דרשה פיצוי של 5,000 אירו מחברת איבריה על הנזק הנפשי שנגרם לה כתוצאה מהאירוע, וחברת התעופה הודתה באחריות אך טענה כי לפי אמנת מונטריאול המסדירה את האחריות של חברות התעופה, הפיצוי מוגבל לסכום קבוע מראש של אובדן כבודה שהוא כ-6,000 ש"ח.

בפסק דין שניתן בשבוע שעבר בית הדין האירופי יישר קו עם חברת התעופה, וקבע כי לפי אמנת מונטריאול חיות אינן יכולות להיחשב נוסעים ומטבע הדברים הפיצוי יהיה כדין עיכוב או אובדן כבודה. השופטים הדגישו כי אף שהאיחוד האירופי מכיר בבעלי חיים כיצורים חיים, אין בכדי לשנות את סיווגם המשפטי במסגרת אחריות חברות התעופה. לכן, הפיצוי עבור אובדן חיית מחמד בטיסה כפוף לתקרת הפיצוי על מטען ולא פיצוי על נזק שנגרם לנוסעים.
"נוסעים המבקשים להגן על חיית המחמד שלהם יכולים להצהיר מראש על 'ערך מיוחד' במועד הצ'ק אין ולשלם תוספת, מה שיאפשר להם לקבל פיצוי גבוה יותר במקרה של נזק או אובדן", מסביר עו"ד אשר רוטבאום, מומחה לדיני תעופה.

לדבריו, ללא הצהרה כזו מצד הנוסע, הפיצוי יהיה מוגבל לסכום קבוע גם אם מדובר בכלב אהוב או בחתול משפחתי יקר.
