אין תמונה
משתמשים בריחות של הסביבה. חדר באחוזת יערות הכרמל
האם גם אתם פותחים ביקור במלון ברחרוח השמפו והמרכך? מנסים את ניחוחו של קרם הגוף? משתרעים על המיטה ומסניפים את ריח המצעים הצחורים? אם כן, הרי שנלכדתם במלכודת הדבש של המלונאים שמנסים להגיע אל התת מודע שלכם ולהשאיר בזכרונכם את הביקור במלון כחווייה חיובית שתרצו לחזור עליה.

טוב או רע: הריח מותיר רושם על אורחי המלון

השימוש בחוש הריח התרחב מהחודש גם לשמים, כך פורסם באתר Monitour: חברת התעופה איבריה החלה מתחילת החודש לבשם את חלל הפנים של מטוסיה וטרקליני ה-VIP שלה בניחוח ייחודי. לפי הודעת החברה הספרדית, מדובר "בריח רענן ומעורר בניחוח הדרים עם נגיעה ספרדית, הנותן תחושה של נעימות וקבלת פנים חמה במטוס." תוספת הניחוח מצטרפת לשינוי בתחום המוסיקה במטוס – הכולל 12 שירים חדשים שיושמעו בכל המטוסים ויהיו מעתה חלק מחוויית המותג שלה.

"חוש הריח ממוקם בתוך המערכת הלימבית במוח, שאחראית על הרגשות. הקירבה הפיזית שלו גורמת לכך שהוא משפיע על הרגשות יותר מכל חוש אחר והוא גם מהיר יותר," מסביר ליאור טאו, מנכ"ל חברת WhiteScent, המתמחה בשיווק ומיתוג באמצעות חוש הריח ועובדת עם רוב המלונות בארץ. "חוש הריח הוא בעל ההשפעה השנייה בחשיבותה אחרי חוש הראייה על מיתוג," הוא מספר, "כאשר מגיעים למקום עם אסתטיקה מדהימה אבל הריח רע – ההתרשמות ממנו לטובה יורדת ב-40%. אם יש אסתטיות וריח – ההתרשמות ממנו לטובה יכולה לצמוח פי שניים מאשר בשימוש בחוש הראייה בלבד".

דוגמא טובה לכך היא אסטרטגיית הניחוחות של רשת מלונות ישרוטל. ליזה וקנין, מנהלת אגף הרכש בישרוטל מספרת שכאשר נפתח מלון יערות הכרמל, רצה מנכ"ל הרשת אז, רפי שדה, לתת למלון ריח אופייני, ריח של אורנים המזכיר את יערות הכרמל. "כשהתחלנו ברשת עם מותג היוקרה – האקסקלוסיב קולקשן – רצינו לבדל את המלונות יערות הכרמל, בראשית, רויאל ביץ' אילת ותל אביב, מהמלונות האחרים ועשינו זאת באמצעות מוצרי האמבט ומוצרים משלימים", אומרת וקנין.

בישרוטל בוחרת את הריח קבוצה של עשרה אנשים שמרחרחים ועובדים על שיטת האלימינציה. את כל הריחות של מוצרי האמבט בנתה חברת קורפורל ואת הריח בשטחי הציבור חברת וויטסנט. "קודם מפתחים את הריח של מוצרי האמבט ואחר כך דואגים לאותו הריח בשטחי הציבור", היא מסבירה. "בכל מלון אנו משתדלים להשתמש בריחות של הסביבה, כמו שבמלון כרמים, למשל, הבריף היה יין. במלון בראשית הבריף היה מדבר. אנחנו מוודאים שהריח הוא רק שלנו, והוא הופך להיות המאפיין של המלון. מי שמכיר את יערות הכרמל, מיד יזהה את הריח. אותו הדבר במלון בראשית. נקודת המוצא שלנו היא למצוא ריח שלא קיים ויהיה ייחודי רק למלון הזה. עד עכשיו מאד הצלחנו בזה".

>> עוד בחופש:

כך הפכה ירדן ללוקיישן החם של הישראלים
במקום לשלם על האוכל: צלמו ותייגו
מי באמת אחראי עליכם בנופש בצימר?

יותר מ-1,600 ריחות

עוד אומרת וקנין שחוש הריח הוא חוש בעל השפעה גדולה על העלאת זכרונות. "כשנכנסים למלון ויש גל של ריח, גם אם לא מתחברים לריח מיד, זה כמו שם שנותנים לילד: בהתחלה מעקמים את האף ואחר כך בטוחים שהשם מתאים לו בול".

טאו מוויטסנט אומר שהפצת הניחוח באוויר מתבצעת באמצעות טכנולוגיה עם פטנטים בינלאומיים שפותחו בארץ. הריח מופץ בעזרת שמנים לא דליקים, נטולי אלכוהול, בכמות שלא עולה 2.5-3 גרם בשעה. "הטיפות הן כה מיקרוניות, שהן נראות רק באמצעות מיקרוסקופ. והן נישאות על גבי תנועת האוויר בחלל," לדבריו.

ברשת מלונות דן פועלים גם כן על חווית השהייה של הלקוח, תוך פנייה אל מספר רב של חושים: האוכל (חוש טעם), עיצוב פנים מוקפד (חוש הראיה), מצעי כותנה וסטן באיכות הגבוהה ביותר (חוש המישוש), בידוד רעשים בחדרים ומוסיקת רקע נעימה בשטחים הציבוריים (חוש השמיעה) וגם הריח.

סוויטה נשיאותית סלון מלון המלך דוד צילום אורי אקרמן (צילום: אורי אקרמן)
מבשמי טקסטיל מיוחדים. מלון המלך דוד | צילום: אורי אקרמן

ברשת הוותיקה אומרים שהחברה החלה לטפל ביסודיות בסוגיית הריח בחמש השנים האחרונות בכמה היבטים. הרשת, בעזרת חברת וויטסנט, ובשיתוף עם הנהלת מלונות דן וקבוצת מיקוד ולאחר תהליך ארוך וניסוי מספר רב של ריחות, בחרה בניחוח ייחודי שמפוזר באמצעות מערכת בישום אוויר משוכללת במרבית החללים הציבוריים במלונות החברה.

לאבזרי הטיפוח בחדרי האמבטיה חברה מלונות דן לחברת קורפורל ויחד הפיקו ריח ייחודי ובלעדי אשר פותח במיוחד עבור מלונות דן ובהשראת מלון "המלך דוד". הניחוח שפותח תחת המותג "KING DAVID SIGNATURE" מכיל מוטיבים של לימון סיציליאני, מלון פריך ותפוח ירוק טרי עם נגיעות פרחי יסמין. הניחוח מסתיים במרקם אחיד של עצי לבנה, ארז ואורן כסוף. סדרת המוצרים כוללת את כל מוצרי האמבט וגם בישום מיוחד למגבות.

בחדרים כוללת הסדרה גם מבשמי טקסטיל מיוחדים, אנטי אלרגנים, עבור מצעי המיטה ונוזל מיוחד לשטיחים והווילונות. בנוסף, אורחים בסוויטות ובחדרים מיוחדים מקבלים כתשורה מהמלון סט מתנה הכולל מבחר מוצרים ונועד לספק לאורחים זכרונות מהאירוח במלונות.

בדן מדגישים שמכיוון שחוויית האירוח היא המוקד החשוב ביותר עבור מלונות דן, כל אחד מהנושאים הקשורים בחוויות של האורח ובהן גם נושא הריח - מטופל באופן יסודי. "זו גם הסיבה שאנחנו מפתחים קו בלעדי וייחודי עבור מלונות דן שמטרתו להמשיך ולהוביל את תעשיית המלונאות ולגרום לכך שכל אורח ומבקר שרואה את החתימה "KING DAVID SIGNATURE" של מלונות דן יכול להיות בטוח שהחוויה תהיה מיטבית".

בישראל הניחוח חזק יותר

לוויטסנט יש ליין של 1,600 ריחות. לדברי טאו, "כדי לייצר ריח למלון או לכל חלל אחר, אנחנו ממלאים בריף שמאתר מהו קהל היעד, המעמד הסוציו-אקונומי אליו הוא מיועד, עיצוב המוצר, אופי מלון – האם הוא עם חוף או בלעדיו - שכן בעולם משלבים ריחות מעולם הקוקוס וריח של רוח ים (סי בריז) שהם ריחות יותר מלוחים, האקלים – במקומות קרים אתה לא יכול לשים ריחות כמו באילת. אוויר קר צריך יותר ריחות כבדים ומתוקים. אקלים חם צריך משהו מרענן שלא ייצור תחושה לא נעימה של "אובר ריח". את הבריף שולחים לחברות לפיתוח ריח ויצרני בשמים מובילים בחו"ל. הם עושים ניתוח של החומר ושולחים מספר ריחות אפשריים ואנחנו מביאים את הריח ללקוח".

טאו מודה שהבעיה הקשה ביותר היא בשכנוע הלקוח שהריח לא אמור להיות מועדף עליו אישית, אלא להתאים למטרה שלשמה יוצר: לייצר זהות חזקה למקום או לייצר ריח אווירתי קליל וכדומה. "יש סקאלה מאד ברורה לעוצמה של ריחות. העוצמה שבה מתיזים ריח לחלל מלון בישראל גבוהה יותר מאשר באירופה ובארצות הברית. הישראלים אוהבים את הריח שלהם חזק וחד, כמוהם כמו במדינות האחרות במזרח התיכון וכן בטורקיה – שם גם כן עובדת חברת וויטסנט -  בספרד ובצרפת".

עוד מסביר טאו, שלמיקום מערכות הריח יש חשיבות רבה והיא תורה בפני עצמה, כי הן מפיצות כל כך מעט ריח, שבמיקום שגוי הוא כמעט ולא יורגש.

יעל רון, סמנכ"ל שיווק ומכירות של רשת ריץ קרלטון בישראל, אומרת שכל תוכנית הניחוחות היא חלק מתפישת עולם של החברה, המדברת על חוויות שלוקחים הביתה: לצד מבחר הכריות או עובי המזרן, החזון של ריץ קרלטון העולמית הוא במימרה השיווקית "תן לנו להישאר אתך" (Let us stay with you) – משהו שיישאר, כך שבעצימת עיניים החוויה תחזור אליך. "העולם שלנו הוא עולם של המון מידע. במקום ללכת לראש, הולכים לחוש השמיעה והריח – המייצרים געגועים וחוויות", היא אומרת, "לכל מלון ברשת יש את ה'סיפור' שלו – הרעיון של המלון הספציפי עם ערכי ריץ קרלטון, ומצד שני - התרבות המקומית וההוויה של המלון בתוך סביבתו. במלון בהרצליה, אלה המרינה והים שנכנסים לתוך המלון".

באירוע פתיחת ריץ קרלטון בהרצליה אפשר היה לחוש בניחוח נבחר, שהיה תוקפני למדי ואף מטריד. רון אומרת שמאז הריח עבר שינוי. "גם אנחנו סברנו שהריח יותר מדי משתלט והוא הרי אמור להיות חלק מחוויה כוללת. ישבנו הרבה ימים ועברנו חודש של נסיונות. פיתחנו ריח של תה לבן, שיש בו הרבה טונים של אוויר וחופש ומשהו שהוא יותר לימוני ופחות כבד. עכשיו הפידבק על הריח הוא כל כך טוב, שכנראה בחרנו נכון. אנחנו גם נותנים אותו במתנה בבקבוקונים, כזכרון מהמלון. מדובר על השקעה כמו כל השקעה אחרת במלון – כמו פרחים, למשל – השקעה שדורשת תחזוקה, אך חשיבותה גדולה."

טאו אומר שתורת הריח מתפתחת כל הזמן. "נעשה עכשיו שיתוף פעולה עם אחת האוניברסיטאות כדי לבחון איך ריח יכול לשפר את סביבת העבודה בחברות הייטק שעובדות בחללים גדולים עם מיזוג".

ומה הלאה? "יחפשו דרך להביא ריח לעולם הטלפוניה. נוכל להצמיד ריח לאיש הקשר וכך לקשר בין האדם לשיחה".