בשבוע שעבר כותרות העיתונים סיפרו על זוג ישראלים שהזמינו כרטיסי מחלקת תיירים בטיסת אל על לפרנקפורט אך החליטו להתיישב במחלקת עסקים שהיתה פנויה, וסירבו לקום משם גם כאשר התבקשו על-ידי צוות המטוס. זה נגמר בכך שהם הורדו בכח מהטיסה, ולא המשיכו ליעדם בסופו של דבר. סיפור כמו זה מתרחש מעת לעת באל על ובחברות אחרות, ואין מדובר באירוע חדש או אפילו חריג בצורה יוצאת דופן. ברוב המקרים זה מסתכם בבקשה מנומסת של הצוות לצד פנים מיתממות של הנוסע. אך לפעמים ישנה אסקלציה, ומשיגי הגבול מוצאים את עצמם מהר מאוד מחוץ למטוס.

הכתבה פורסמה במקור באתר המתמידים

>> לעמוד הפייסבוק של המתמידים

במקרים כאלה, אנחנו תמיד תוהים למה זה בכלל מפריע כל כך לחברה ששני אנשים תופסים מקומות בביזנס, כשהוא ממילא אינו מלא? "מה כואב להם" שאנשים יושבים במקומות שאף אחד אחר לא יושב בהם בטיסה? לכאורה, זהו מצב קלאסי של win win – זוג נוסעים שמשפר את מצבם לטובה כי הם מעבירים את הטיסה בצורה נוחה יותר, ונוסעים אחרים במחלקת תיירים נהנים מכך שיש יותר מרחב שהתפנה במושב שלידיהם, ולחברת התעופה זה לא עולה כלום (בהנחה שהיא לא תיתן להם שירות עסקים, אלא רק את המושב עצמו).

הדרימליינר החדש של אל על (צילום: באדיבות אל על)
מחלקת העסקים בדרימליינר של אל על | צילום: באדיבות אל על

אבל האמת היא, שיש כאן הרבה שיקולים שמתחרים אחד בשני, וזה לא טריוויאלי כל כך כמו שזה נראה ממבט ראשון.

ראשית, יש את הנוסעים ששילמו על החוויה לטוס בעסקים. עבורם, המחיר היה גבוה בערך פי שלוש ממחיר הכרטיס במחלקת תיירים. ועכשיו מגיע אדם ששילם שליש מהם ונהנה, בגדול, מרוב הבנפיט של המחיר היקר – מושב נוח ומרווח יותר (גם אם זה לא כולל את יתר רכיבי השירות). הדבר גורם לתחושה של תסכול ומעין "פראייריות" – למה אני שילמתי ביוקר וההוא שילם בזול, ושנינו קיבלנו כמעט אותו הדבר?

שנית, ובאותו הקשר, המודל הכלכלי של החברה נשען על כך שלא ניתן להשתדרג בחינם סתם כך לעסקים. אחרת, אם ניתן היה, אז הרבה נוסעים היו מוותרים על התענוג של לשלם פי 3 על הכרטיס מלכתחילה והיו מהמרים שיצליחו לקבל שדרוג בחינם כשיגיעו לטיסה על בסיס מקום פנוי.

שלישית, הדבר גם יוצר מירוץ בין הנוסעים בתיירים על מי מצליח לתפוס ראשון מקום פנוי בעסקים. מנגנון ההקצאה של מקומות הישיבה יוקצה – אם תאושר הישיבה שלהם בעסקים – במקום למי שמשלם יותר, למי שתופס מוקדם יותר את המושב במטוס. רק חשבו איך יראה התור בעלייה למטוס, אילו מותר יהיה לתפוס מקומות פנויים בעסקים. תהיה התנפלות רבתי, ריבים, דחיפות וויכוחים.

אז יש היגיון, והיגיון בריא לטעמי, לאיסור על נוסעים לשבת סתם כך על דעת עצמם בעסקים וטוב עושים באל על כשהם מסרבים בתוקף לשדרוגים עצמיים כאלה. מסכימים?

הכותב הינו נוסע מתמיד באל על במעמד פלטינה וטס כבר 15 שנים בעולם. באתר שפתח - "המתמידים" הוא משתף מהניסיון והידע שצבר בנסיעות שלו.