לפני מספר שבועות פורסם ברשתות החברתיות סיפורו של נוסע שזייף שבר בקרסול ובאמצעות כך קיבל את הסכמת חברת Cathay Pacific להעביר את טיסתו מסידני (SYD) להונג קונג (HKG) במחלקת העסקים. הנוסע התפאר בהישגיו ה"מרשימים", ותיעד כל שלב במסעו, החל מתכנון הזיוף, רכישת ציוד מתאים בתוך שדה התעופה, הבילוי הנעים במחלקת העסקים וכיו"ב. הסיפור הסתיים בהונג קונג, לאחר הנחיתה, כאשר הנוסע "שכח" מהקרסול השבור, והתהלך בחופשיות במטוס, כשאז צוות המטוס גילה על הזיוף, אבל זה כבר היה מאוחר מידי. 

אף שמה שעשה אותו נוסע פסול מכל כך הרבה בחינות לטעמי, הוא כן מעורר את השאלה: האם ניתן בכלל, פיזית, להתגנב למחלקת עסקים? לא במובן של לזייף פציעה, אלא ממש להתגנב פנימה. האם מישהו יבחין בכך וימנע זאת מהנוסע?

אתחיל את המענה לשאלה הזו, דווקא מהפן המוסרי – גם אם ניתן היה להתגנב למחלקת עסקים, זה לא רק מסוכן ולא חכם, כפי שאסביר מיד, אלא זה בראש ובראשונה לא מוסרי. אין מילה אחרת לתאר זאת מאשר גניבה. אין שום הבדל לטעמי בין אדם שמבריח במעיל ציוד בשווי  2,000 דולרים בחנות, לבין אדם שמבריח את עצמו למחלקת עסקים, ומקבל מוצר בשווי 2,000 דולרים שלא שילם עליו. צריך גם להבין שזה בכלל לא משנה אם חברת התעופה מרגישה את ההפסד הכספי הזה בכיס שלה או לא.

הכתבה פורסמה במקור באתר המתמידים

>> לעמוד הפייסבוק של המתמידים

אז התגנבות למחלקת יוקרה היא לא מוסרית, אבל האם היא בכלל פרקטית? ובכן, ככל הנראה במרבית המקרים ההתגנבות תיכשל בשלב ההתחלתי שלה. איש צוות זה או אחר שיבחין בכם מתיישבים במחלקה, ייגש אליכם ויבקש בנימוס שתחזרו למקומכם המקורי. כלומר, ברוב המקרים הניסיון שלכם לא יצליח, ואתם פשוט תחזרו לתיירים כמה דקות לאחר מכן, לכל היותר.

ולמה אני מדגיש שמדובר במרבית המקרים ולא בכולם? פשוט משום שהייתי עד במו עיניי למספר פעמים שבהם אנשים הצליחו להתגנב למחלקה בלי שאף אחד שם לב לכך. ראשית, בטיסות ארוכות טווח, קיים פרק זמן ממושך שבו אנשי צוות אינם מסתובבים במחלקה. בזמן הזה, לא פעם יוצא לי לראות נוסע שלא ראיתי קודם לכן מנמנם במושב שבתחילת הטיסה היה נראה פנוי לחלוטין. הנוסע ישהה שם כמה שעות, ומאוחר יותר ישוב להיעלם אל החלק האחורי של המטוס. למעשה, הדבר קורה לא מעט, ומתרחש כשהמחלקה היא בתפוסה בינונית. זה קורה בגלל שכאשר בתחילת הטיסה כ-50 אחוזים מהמחלקה פנויה, הרבה פעמים נוסעים מתוך המחלקה יעברו למושב אחר פנוי לשלב המנוחה וישובו למושב המקורי שלהם לקראת הנחיתה. לכן, צוות המטוס לא מבחין בין נוסע עסקים שעבר למושב פנוי כדי לנמנם לבין נוסע שהתגנב למחלקה והתיישב במקום פנוי כלשהו.

מצב נוסף שבו אני מבחין בהתגנבות שנופלת מתחת לרדאר, היא כאשר נוסע במחלקת תיירים נכנס למחלקה ומתיישב ליד מכר שלו בעסקים. לפעמים הוא יישב שם כמה דקות ויחזור – בין לבקשת הצוות ובין מיוזמתו שלו – למושב שלו בתיירים, ולפעמים הוא פשוט יישב שם עוד ועוד, מבלי שמישהו יעיר לו על כך. לעתים הצוות כן יבחין בו, אבל בגלל שהוא מכר של נוסע בעסקים לא יבקשו ממנו לקום. 

כך או אחרת, בכל המצבים הללו, מדובר על התגנבות רק במובן המושב עצמו, ללא השירות של המחלקה, שאותו הרבה יותר קשה – אף שאני מאמין שלא בלתי אפשרי – להצליח לקבל כשמתגנבים למחלקה.

בשורה תחתונה: לעתים ניתן פיזית להתגנב למחלקת העסקים, ולפעמים אף אחד לא יבחין בכך או יעיר על העניין. 

יחד עם זאת, צריך לקחת בחשבון שאילו חברת התעופה תרצה בכך, היא תוכל לדרוש מנוסע שהצליח להשתחל למחלקת היוקרה, תשלום עודף בדיעבד בגין פער המחירים בין המחלקות או לחילופין תסמן את אותו הנוסע בטיסות עתידיות. הסבירות שהחברה תנקוט בפעולות אלו אמנם לא גבוהה במיוחד, אבל היא בהחלט אפשרית.

הכותב הינו נוסע מתמיד באל על במעמד פלטינה וטס כבר 15 שנים בעולם. באתר שפתח - "המתמידים" הוא משתף מהניסיון והידע שצבר בנסיעות שלו.