בית המשפט האזורי הגבוה בפרנקפורט פסק לאחרונה פיצוי לשני נוסעים שהחמיצו את הטיסה שלהם בנמל התעופה של פרנקפורט, למרות שעמדו בלוח הזמנים. הסיבה לעיכוב הייתה זמני ההמתנה הארוכים בבדיקות הנוסעים שאורגנה על ידי המשטרה הפדרלית. 

בפסק דינו הסופי בית המשפט הדגיש כי התערבות המדינה הביאה להקרבה מיוחדת ובלתי סבירה עבור הנוסעים: "נוסע אינו חייב להסתגל לכל משך זמן, אלא רשאי לפעול לפי המלצות מפעיל שדה התעופה או חברת התעופה".

האירוע המדובר הינו אחד מתוך אינספור מקרים שהתרחשו בחודשים האחרונים, כאשר שדות תעופה במדינות ברחבי העולם מוצאים את עצמם במחסור חמור בעובדים. כתוצאה, נוצרים תורים ארוכים שמביאים לעיכובים, איחורים ולעיתים גם החמצות של טיסות. גם בישראל כבר החלו להירשם עומסים כבדים, זאת עוד לפני חופשות הפסח והקיץ, בהן עשויה להירשם עלייה של כ-40 אחוזים יותר מסך העוברים בנתב"ג.

לדברי ד"ר ערן כתר מהמחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, בעקבות הקורונה קיים מחסור עולמי בעובדי תיירות: "במהלך השנתיים של המגפה, בתי מלון, חברות תעופה וחברות תיירות שלחו הביתה עובדים רבים, וכעת קצב הגיוס מחדש לא עומד בקצב המהיר של התאוששות התיירות העולמית.

"בימים האחרונים, נוסעים של בריטיש איירווייז ואיזיג'ט בבריטניה חווים גל של ביטולי טיסות ועיכובים אשר נובע בעקרו ממצוקת כח אדם" אומר כתר ומוסיף כי "בישראל אנחנו כרגע מרגישים את מצוקת כוח האדם בעיקר בתיירות היוצאת, אבל בחודשים הקרובים נרגיש את זה גם בתיירות הנכנסת". 

נתב"ג - נובמבר 2021 (צילום: אבשלום שושני, פלאש/90 )
העומסים בנתב"ג צפויים להחמיר בפסח ובקיץ | צילום: אבשלום שושני, פלאש/90

החמצתם טיסה בעקבות התורים הארוכים - האם מגיע לכם פיצוי?

בשיחה עם mako, עו"ד רון סולן, מומחה לדיני תעופה ותיירות, מתייחס לסוגיה שבה נוסע לא הספיק לעלות לטיסה עקב תורי הענק בנמלי התעופה, המחסור בעובדים וכו'.

"חשוב לציין כי מחיר כרטיס טיסה מורכב למעשה משני חלקים: המחיר שחברת התעופה קובעת עבור הטיסה, והמחיר שהיא משלמת כמס לרשויות התעופה", אומר סולן, "מס זה הנקרא 'מס נמל', נגבה מהנוסע ומועבר לרשויות ע"י חברת התעופה רק בגין נוסע שטס בפועל, כך שאם נוסע לא התייצב לטיסה, חברת התעופה לא משלמת בגינו מס".

"בנסיבות אלו, בהן הנוסע משלם לנמל התעופה מס בגין שירות שאמור להיות מסופק לו, אך השירות אינו מסופק לו בצורה ראויה ו/או סבירה וכתוצאה מכך נגרם לנוסע נזק - ניתן לייחס לרשות שדות התעופה רשלנות", אומר סולן.

על פי עו"ד סולן, בית המשפט קיבל בחלקה תביעה נזיקית אשר הוגשה נגד רשות שדות התעופה, בגין עוגמת נפש שנגרמה לתובעת עקב עיצומים ושביתה שנקטו עובדי רשות שדות התעופה, אשר הובילו לאיחור בטיסתה. כך שלמעשה, "במקרה שבו נוסע החמיץ טיסה עקב מחדלים של נמל התעופה, ניתן להגיש תביעה נגד רשות שדות התעופה".

חשוב לציין כי "במסגרת התביעה על הנוסע להוכיח כי הוא הגיע לנמל התעופה די והותר זמן מראש, כאשר כעת ההנחיה היא להגיע לנמל התעופה כ-4 שעות לפני הטיסה", מסביר סולן, "וכי הסיבה היחידה שבעטיה הנוסע החמיץ את הטיסה היתה טיפול לקוי של עובדי נמל התעופה: תורים ארוכים ובלתי סבירים בדלפקי הבידוק ומסירת הכבודה ו/או בדיקות בטחוניות ו/או במעבר הדרכונים".