לא מעט דובר על תושבים ותיירים מסביב לעולם שמביעים דאגה לנוכח נגיף הקורונה שמתפשט במדינות רבות, אל נראה שמי שהכי חשוף אליו הם דווקא אלה שלא כל כך מדברים עליהם - הדיילים. הם עובדים בסביבה סגורה וצפופה ונאלצים לעבור בלא מעט שדות תעופה, חלקם במקומות שבהם יש את הנגיף.

>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש 

בשיחות סגורות עם כמה דיילים, עולה תחושה בעיקר של פחד ובלבול. מצד אחד מדובר במקור הפרנסה שלהם, ולא מעט מהם כבר נפגעו מביטול קווים וממיעוט משמרות. הרבה מהם טוענים שקשה להם לסגור את החודש בצורה הזו, כך שהם לא יכולים להרשות לעצמם לא להתייצב לטיסות שכן ממשיכות לפעול. מצד שני, כל שהייה כזו במטוס, במיוחד כשעושים זאת בתדירות גבוהה, היא מאוד מלחיצה ומסוכנת.

הדיילים מעידים שהדיון שמתנהל כל הזמן בקבוצות הסגורות הוא על האיזון שבין שמירה על הבריאות לבין היכולת להשתכר כשבקע ברור לכולם שאי אפשר גם לרצות לא לעבוד וגם להתלונן על כך שיש מעט מדי עבודה.

המטוס המקורקע של התיירים מדרום קוריאה (צילום: גרייס צ'אנג)
תיירים מדרום קוראיה במטוס. למצולמים אין קשר לכתבה | צילום: גרייס צ'אנג

הדיילים משתפים שאחת השיטות להתגבר על הפער זה למסור את הטיסות "המסוכנות יותר" (סוף שבוע באיטליה/ בנגקוק) בתמורה לטיסות אחרות פחות מסוכנות. התחלופות הללו מתרחשות בקבוצות וואטסאפ ייעודיות, אך מיום ליום החילופים הללו הופכים להיות יותר קשים. 


תהיה מרכזית נוספת שהעלו הדיילים היא על כך שאף אחד מהם לא נדרש להיכנס לבידוד. הדיילים טוענים שאמנם יש הקפדה יתרה על היגיינה ומשנה זהירות במטוסים, אך הם לא מבינים מדוע נוסעים שחזרו מתאילנד או מיפן צריכים להיות בבידוד ואילו הם לא. "הרי אנחנו יכולים להידבק בנגיף גם במלון שבשדה התעופה וגם על ידי נוסע בטיסה חזור שעלול להיות נשא של הנגיף", טען אחד מהם.

כך, נכון לעכשיו, על אף שהקורונה כבר החלה להתפשט בצורה חזקה באיטליה - אין שום שינוי בלו"ז הטיסות למדינה ולאירופה בכלל. "כל נוסע במטוס עלול להיות נשא פוטנציאלי של נגיף הקורונה", טוען הדייל. "אנחנו לא נבדקים בצורה תדירה ולמעשה מסכנים את עצמנו והסובבים אותנו". 

נכון לעכשיו נראה שכולם נמצאים בחוסר וודאות לנוכח המצב, כמו שקרה בכל העולם.