המחלקה הראשונה הולכת ונעלמת מעולם התעופה. ממחלקה שהיוותה אמצעי להוכחת יכולת של חברות תעופה שונות, הפכה המחלקה הראשונה לגיבנת עבור חברות רבות, שכיום למעשה מוותרות עליה באופן מוחלט. חברות מהשורה הראשונה בעולם, כמו Qantas, Lufthansa ו-Singapore Airlines החליטו ברוב מטוסיהן החדשים ביותר לוותר עליה ולהתקין מושבי מחלקת עסקים, פרימיום אקונומי ותיירים. היום זה כבר די ברור, המחלקה הראשונה מתקדמת בצעדים גדולים אל סופה.

הכתבה פורסמה במקור באתר המתמידים

>> לעמוד הפייסבוק של המתמידים

למה זה קורה? למה בעוד שכמות הנוסעים בעולם רק גדלה בקצב מסחרר בשנים האחרונות, כמות נוסעי המחלקה הראשונה רק קטנה? למה למרות שיש לא פחות נוסעי פרימיום משהיו בעבר (ואפילו הרבה יותר), עדיין החברות מתקשות להרוויח ממכירת מושבי המחלקה הראשונה בטיסותיהן? ריכזנו שלושה הסברים מרכזיים.

הסיבה הראשונה – צמיחתה של אחותה הקטנה - מחלקת העסקים. אחת התופעות המרכזיות שמתרחשות בשנים האחרונות בעולם התעופה, היא התפתחות טכנולוגית מדהימה בכל הקשור לאיכות המושבים, אמצעי הבידור ותנאי הטיסה בכללותם, בכל מחלקות ההושבה. התופעה הזאת גרמה למחלקות העסקים המוצעות כיום להיות הרבה יותר נוחות, מפנקות ואיכותיות מבעבר. וכשזה המצב, הרבה נוסעי פרימיום פשוט בוחרים לטוס במחלקת עסקים כשהם יכולים, כי זה טוב מספיק. ההבדל בין הנוחות והפינוק שבמחלקת עסקים, בהשוואה למחלקה הראשונה, למעשה הצטמצם, וגם אם הוא לא הצטמצם, הוא כבר נהיה לא רלוונטי. בעסקים מגישים ארוחה טובה, שמפניה, ושוקולדים מובחרים. ובראשונה? אותו דבר, רק יותר מהכל. וכשאתה שבע, אתה שבע, אתה לא צריך עוד. בעסקים יש כיום מושבי שכיבה מלאה נוחים מאוד לשינה. ובראשונה? קצת יותר נוח. אבל לישון צריך רק פעם אחת כדי לא להיות עייף.

הסיבה השניה – הרמה הבאה אחרי המחלקה הראשונה – טיסה פרטית – כבר לא יקרה כל כך – והיא עדיפה באופן מובהק על מחלקה ראשונה. מהפכת הלואו-קוסט (low-cost) שבאה עלינו לטובה בשנים האחרונות, הביאה עמה בשורה גדולה לא רק לנוסעי מחלקת תיירים. כיום, לטוס במטוס פרטי יכוללהיות יותר זול מאשר טיסה במחלקת עסקים באחת מחברות התעופה המובילות, אם אתם קבוצה גדולה של אנשים. הדבר גרם לכך שנוסעי הסופר-פרימיום, נוסעי המחלקה הראשונה בעבר, מעדיפים כיום טיסות פרטיות, שנוחות עשרות מונים על-פני טיסות במחלקה הראשונה בחברות התעופה (בין היתר, בשל המוצר הרך – תהליכי הבידוק, העליה למטוס, וכו').

מחלקה ראשונה בסינגפור איירליינס (צילום: Singapore Airlines)
מחלקה ראשונה בסינגפור איירליינס. מהחברות הבודדות שעדיין משתדרגות | צילום: Singapore Airlines
מחלקת עסקים לופטהנזה (צילום:  יחסי ציבור )
מחלקת העסקים בלופטהנזה. המוצר המתקדם כיום ברוב החברות | צילום: יחסי ציבור

הסיבה השלישית – מחלקה ראשונה היא איננה מוצר עקבי. כדי להבין את ההסבר הזה צריך לחשוב במונחים של נוסעי פרימיום שטסים עשרות פעמים בשנה. לנוסעים כאלה חשוב שיהיה עקביות ואחידות בשירות. אלה נוסעים שרגילים לסטנדרט מסוים, ולכן מאוד קל לאכזב אותם, אם מספקים להם מוצר בסטנדרט נחות יותר מזה שהם הורגלו אליו. הבעיה היא שענף התעופה הוא ענף דינאמי מאוד. קיימים אילוצים תפעוליים רבים שגורמים לחברות התעופה לשנות באופן תדיר את המוצרים שהן מציעות לנוסעים. בין השינויים הנפוצים הם שינויי דגמי מטוסים בקווים מסויימים. והסיפור הוא שלא כל דגם מטוס יכול, פיזית, לספק מוצר מחלקה ראשונה. במטוסים קטנים יותר, אין מקום למחלקה ראשונה איכותית מספיק, ולכן פועלות במטוסים אלה מחלקות עסקים בלבד (או מחלקות עסקים שרק נקראות First Class). כך יוצא, שנוסע יכול לטוס באופן תדיר במחלקה ראשונה בקו מסוים, ולפתע החברה משנה את דגם המטוס הפועל בקו, למטוס בעל מחלקת עסקים בלבד, ואז הנוסע מקבל מוצר שהוא נחות למה שהתרגל אליו. הרבה חברות מבינות את זה ומעדיפות להעלות קצת את איכות מחלקות העסקים שלהן, ולהשוות את רמת המחלקות הללו בין כל דגמי המטוסים שלהן, כדי ליצור אחידות ועקביות במוצר שהן מספקות.

הכותב הינו נוסע מתמיד באל על במעמד פלטינה וטס כבר 15 שנים בעולם. באתר שפתח - "המתמידים" הוא משתף מהניסיון והידע שצבר בנסיעות שלו.