מתווה פתיחת השמיים, בו יכולים הישראלים לטוס לשלוש מדינות שונות מבלי להיכנס לבידוד החל בשבוע שעבר וכבר משך מאות ישראלים שמילאו את הטיסות לחופשה הנכספת. החל מהיום ובהמשך השבוע תדירות הטיסות ליוון, בולגריה וקרואטיה צפוי אף לגדול עוד יותר.

במקביל לטיסות אלה, מנתב"ג ממריאות בכל יום עוד עשרות טיסות שונות ליעדים שאינם בהסכם, כמו פריז, לונדון, מינכן ועוד, שאליהם ניתן להיכנס רק עם דרכון זר או בהתניה של 14 יום בבידוד. על פי נוסעים שונים שטסו לאחרונה בטיסות ליעדים הללו, הטיסות אליהן הרבה פעמים ריקות לגמרי.

כך למשל, רוני מתל אביב, לא האמין שזה קורה לו. לפני כחודש וחצי הוא טס עם דרכון זר לווינה יחד עם נוסע אחד בלבד במטוס. הוא חשב שהוא חולם והתחיל לברר עם אחת הדיילות אם הטייס מחכה לעוד נוסעים. הדיילת השיבה בשלילה ואמרה לו להתכונן לחגור חגורה ושבעוד כמה שניות ממריאים מתל אביב לווינה.

"הבנתי שלא יהיו הרבה נוסעים כי ישראל היא מדינה 'אדומה' אבל שני נוסעים? הייתי בהלם. זו הייתה חוויה מדהימה לכל החיים. קיבלנו שירות אישי, מפנק. יחס מדהים", שחזר רוני, "הלוואי שזה יקרה גם בימי שגרה".

קורונה בישראל (צילום: יונתן זינדל, AFP)
יש ימים בהם נתב"ג עדיין ריק מאדם | צילום: יונתן זינדל, AFP

גם אלינה שטסה מבלארוס לישראל חזרה עם שלושה נוסעים בלבד. "הלוואי שזה יקרה כל הזמן. היה שקט. רגוע, הרגשתי כמו בשירות וי.איי.פי. אין דברים כאלה", היא אמרה. 

אלה כמובן לא המקרים היחידים בהם מטוסים המריאו כמעט ללא נוסעים וזו אחת התופעות שהביאה איתה תקופת הקורונה: חברות תעופה ממשיכות להפעיל קווים ליעדים שכמות הנוסעים מהם או אליהם, נמוכה מאוד. הסיבות לכך שונות: רצון לשמר קווי תעופה שבעתיד יכולים להיות רווחיים, דרך לקבל סבסודים ממשלתיים, טיסות שעליהן מעבירים גם משלוחים, רצון לשמר את כשירות הכלים והטייסים וניסיון לחזור לשגרה מתוך הבנה שבהתחלה יהיו הפסדים.

"היו טיסות של נוסע אחד תתפלא, גם שניים וארבעה נוסעים", אישר גורם ברשות שדות התעופה. "יש חברות שחשוב להן לטוס בכל מחיר העיקר שהמטוסים לא יהיו מקורקעים כי מבחינתן זה הפסד כספי גדול. בנוסף, זה שומר על כשירות הטייסים ומשאיר את החברות בתודעה של הציבור".

"נכון שזה נשמע מוזר שהיו לא מעט טיסות ריקות אל ומישראל, אבל החברות עושות שיקולים כלכליים ולרובן היה עדיף להמשיך לטוס לישראל וממנה גם במצב של מטוסים ריקים", ציין גורם בנתב"ג. "כשמטוס חונה בשדה תעופה במשך כמה חודשים זה גורם לחברה תעופה להפסדים גדולים ולפעמים טיסה ריקה, כחלק מסך שיקולים עתידיים, היא הפסד קטן יותר".