צוק מנרה, הוא אחד מהמקומות המוכרים בארץ: עם הרכבל הארוך בארץ - 1,940 מטר, פעילויות של רכבת הרים, סנפלינג, מגלשת הרים ונוף מהפנט לגליל, הגולן והחרמון המושלג כרגע, עמק החולה והרי נפתלי.

מה שלא הרבה יודעים זה שהמקום סגור לגמרי כבר קרוב לשלוש שנים והוא עומד מוזנח וריק. למה? חילוק מחדש של זכויות השליטה במקום. שמוליק ג'ורנו, מנכ"ל קיבוץ מנרה, שופך קצת אור על המצב: "בעלי המניות של המקום הם הילל צ'רני, קיבוץ מנרה והחברה הכלכלית של עיריית קריית שמונה. כאשר הילל מחזיק ב-2/3 מהמניות ובשאר מתחלקים שווה בשווה שאר השותפים. בימים אלה אנחנו בשיאה של עסקה שבה קבוצת משקיעים תקנה את החלק של צ'רני וזו הסיבה שאני לא יכול לפרט יותר מידי כרגע, בטח עוד לפני שחתמנו על הכל".

ג'ורנו מוסיף: "מדובר במהלך משמעותי לאזור, צוק מנרה בעיני ובעיני רבים מהווה עוגן אסטרטגי משמעותי הן לתיירות האזורית והן למעגלי העבודה סביבו. אנחנו משקיעים מאמצים רבים להפעילו שוב מתוך הבנה והכרה בחשיבותו האזורית ואפילו הארצית. ככל שהעסקה תחתם סופית בהקדם, המשקיעים החדשים יפעלו ביחד עם השותפים הקיימים להפעילו בהקדם".

בקצב צוק מנרה (צילום: תומר פדר)
האתר חשוב לתיירות האזור | צילום: תומר פדר

צוק מנרה (צילום: טל גליק)
מקווים לפתוח מחדש בפסח הקרוב, אבל אף אחד לא יודע מה קורה | צילום: טל גליק

תושבי המקום ואנשים שמעורבים בתיירות בצפון מספרים כי המגמה היא לשוב ולפתוח את צוק מנרה מחדש לקראת פסח, באמצע אפריל, אך מכיוון שהעסקה עדיין לא חתומה, איש לא יודע באמת מתי היא תשוב לפעול. כמו כן, חשוב להדגיש כי למרות שהרכבל סגור, בית הארחה מנרה לודג' הסמוך כן פתוח לקהל הרחב וגם מתחם הטיפוס Iclimb.

פנינו להילל צ'רני אך הוא סירב להגיב.


הרכבל החל את פעילותו לראשונה בשנת 1998, ומאז עדיין נחשב לארוך ביותר בישראל, כאשר על תפעולו השוטף היו אמונים חברי הקיבוץ. לטובת הפרויקט הוקמה חברה שכללה בתוכה את חברת 'הולילנד' כבעלת 66 אחוזים מהמניות, בעוד שקיבוץ מנרה והחברה הכלכלית של קרית שמונה החזיקו ב-16 אחוזים מהמניות. עלותו של הפרויקט הוערכה ב-30 מיליון שקלים, ששולמו בחלקם מתקציבי משרד התיירות.

במהלך מלחמת לבנון השנייה, בשנת 2006, נפגע האתר מקטיושות שנורו מלבנון וגרמו לשריפות נרחבות, ופעילות הרכבל חודשה רק במרץ 2007. רכבל צוק מנרה מטפס לגובה של 750 מטרים ולאורך מסלול של כמעט 2 קילומטרים, וכל מקבץ קרוניות שלו מסיע 24 נוסעים (בשלוש קרוניות).

מדי כמה שנים האתר היה נסגר כדי לבצע פעולות תחזוקה, אך מאז שנסגר בפעם האחרונה, לפני שלוש שנים, הוא כאמור עדיין לא נפתח.