שיטוט מהיר בקבוצות הטיולים השונות בפייסבוק חושף תמונה ברורה בה המוני ישראלים רוצים לטוס עכשיו לחו"ל וזה לא ממש משנה לאן. לא מעט שואלים איזה מדינות ירוקות כרגע, בודקים מה אפשר לעשות בסרביה (כשהיתה ירוקה) אליה לא דמיינו שיגיעו מעולם ומבררים כמה עולה בדיקת קורונה פרטית שתאפשר לקבל אישור להיכנס לנתב"ג או לנחות בארץ אחרת. 

הבהלה הזו לטוס דווקא עכשיו לחו"ל, בזמן שבעולם עדיין יש מגיפה שלא עוצרת, לא לגמרי ברורה לכולם. בראש בראשונה, אין כמעט יעדים היום בהם ניתן לטייל מבלי להיכנס לבידוד בהלוך או בחזור. בנוסף, משרד הבריאות פירסם לאחרונה שבשבועיים האחרונים נחתו בנתב"ג לא פחות מ-122 חולי קורונה בכ-100 טיסות משמונה יעדים שונים הכוללים את טורקיה, ארה"ב, בלגרד, בולגריה, יוון, גרמניה, לונדון ואוקראינה. 

למרות זאת, ד"ר עוזי פרוינד פיינשטיין, מומחה לכלכלת תעופה ומרצה במכללה האקדמית כנרת, לא מופתע כלל מכך שהרצון לעלות על מטוס הוא כל כך גדול עכשיו. "הסיבות לכך נובעות מהתקופה הקשה בה אנו נמצאים ומההרגלים של הציבור הישראלי", הוא אומר. "מדינת ישראל יצאה לפני זמן לא רב מתקופת סגר שניה, אשר כללה סגירת השמים ומניעה מהציבור הישראלי לטוס לחו"ל. צריך לזכור שבפרוץ משבר הקורונה, אי שם במרץ 2020, נקטעה בבת-אחת תקופת פריחה בת מספר שנים בשוק הנסיעות לחו"ל שבמהלכה התרגלו רבים לטוס לעיתים תכופות יותר במחירים נמוכים. כל אלו יצרו, ככל הנראה, לחץ לא מבוטל לטוס לחו"ל ולהתאוורר גם עכשיו, למרות הכל".

תורים צפופים לנוחתים בנתב"ג (צילום: N12)
תור של נוסעים שחזרו מחו"ל | צילום: N12

גם מרים סמדר, פסיכוטרפיסטית במכון אדלר, מציינת שלמרות שמעבר לים מצב התחלואה לא בהכרח טוב יותר מאשר בארץ, העובדה שאנחנו סגורים בארץ לא מעט זמן, היא זאת שנותנת לנו דלק לצאת לחו"ל בכל מחיר. "הרצון לברוח מהסיאוב ומהלחצים והאווירה שנוצרה, מוליכים חלק מהאזרחים לרצון להתרחק, לנוח קצת מהפוליטיקה, המריבות ולהיות רחוקים ופחות מעורבים", היא אומרת.

סמדר מוסיפה שההיסטוריה מלמדת שגם בעבר בתקופות בהן התרחשו מגפות, שררה הרבה פעמים סוג של אנרכיה והתושבים המיואשים רק רצו לפרוק עול, לבלות כל עוד אפשר וליהנות. זו גם אחת הסיבות העשויות לגרום לאנשים לחפש מוצא בחופשה שניתן להירגע בה ולא לחשוב על המחלה, גם אם בפועל טסים למקום מסוכן יותר.

נתב"ג - פתיחת השמיים לאחר סגר הקורונה (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90)
העיקר לטוס | צילום: אבשלום שושני, פלאש 90

מלבד הסיכון שבטיסה, עליו עוד אפשר להתווכח, האופציות הקיימות בפני הישראלים שמחפשים לצאת לחופשה, הן מאוד מצומצמות. כך, בולגריה, סרביה, קרואטיה (שהיו ירוקות בעבר וכבר הפכו לאדומות) ואפילו רואנדה הירוקה, הפכו ליעדים הכי מבוקשים שיש וחבילות הנופש נמכרות במהירות שיא. בזמנו דיווחו בישראייר, שהפעילה טיסה יומית לבלגרד, שהטיסות מלאות שבועיים קדימה. גם אם ממש תרצו, לא מצאו מקום.

"החשש שעוד מקומות ייסגרו בגלל המגפה מניע אנשים ל'נצל את ההזדמנות' לפני שגם ארצות אלה ייסגרו את גבולותיהם בפנינו", אומרת מרים סמדר. בנוסף, היא מציינת שסיבות מאוד פרקטיות גרמו לבהלת הטיסות עכשיו: העובדה שבתי הספר היו סגורים והלימודים הושבתו וחזרו בעיקר בלימודים שברובם הינם מקוונים, אפשרה למשפחות לנצל את ההזדמנות ולצאת בהרכב מלא. גם לצעירים שסיימו צבא והיו רגילים לתור בעולם ב'טיול אחרי הצבא', אין כרגע אפשרות לעשות זאת כהרגלם וזה ממריץ להגיע לחופשה קצרה כפיצוי על הטיול שנמנע מהם" .

ד"ר עוזי פרוינד פיינשטיין מוסיף: "צריך לזכור שגם לפני משבר הקורונה הישראלים כבר טסו ליעדים שבעבר לא שמענו עליהם כמו מדינות מזרח אירופה, כך שהיעדים אליהם ניתן לטוס אינם מהווים גורם מרתיע גם עכשיו".

אתה חושב שיעד כמו דובאי למשל היה כל כך מבוקש גם אם לא היינו בתקופת הקורונה והכל היה פתוח?

"קשה לדעת בוודאות, אך בהחלט ייתכן שדובאי כיעד תיירותי מושכת את הציבור הישראלי אשר מבחינתו זהו יעד חדש ומסקרן שמהווה חידוש – בגדר מקום שעוד לא היינו בו. גם הקירבה היחסית לישראל וזמן הטיסה הקצר יחסית הודות לטיסות בנתיב קצר וישיר תורמים גם הם לאטרקטיביות של יעד זה שלאו דווקא קשורה בקורונה".