הזמנת טיסות לחו"ל היא אחת המשימות הראשונות שנוסעים מבצעים טרם יציאתם מהארץ. חלק מן הנוסעים, במיוחד המזדמנים, אינם מייחסים חשיבות גבוהה באופן מיוחד לטיסות הקונקרטיות שהם בוחרים, ופשוט מריצים מספר שאילתות קצרות באחד ממנועי החיפוש לטיסות מוזלות.

חלק אחר מן הנוסעים, ובפרט נוסעים עסקיים, כלל אינו מזמין את כרטיס הטיסה שלו בעצמו, והוא מקבל למייל את פרטי הטיסות הסגורות, מספר ימים לפני היציאה מן הארץ. בפוסט זה החלטתי לשתף את תהליך הזמנת הטיסה שאני מבצע. הפוסט מיועד דווקא לאותם נוסעים שמבצעים את הזמנת כרטיס הטיסה שלהם בעצמם, וזאת לאחר מחקר מעט יותר מעמיק, שמטרתו לא רק לקלף את הטיסות הטובות והמשתלמות ביותר, אלא גם אפילו ליהנות קצת בדרך.

הכתבה פורסמה במקור באתר המתמידים

>> לעמוד הפייסבוק של המתמידים

לפני שאתחיל לסקור שלב אחרי שלב, אתן מעט רקע על אופי הטיסות שלי. אני בדרך כלל גמיש יחסית בזמני הביקורים והשהות בחו"ל. אני קובע לעצמי את הלו"ז ולא כפוף, בדרך כלל, לאילוצים מיוחדים. אני מתחיל את תכנון הנסיעה בממוצע כשבועיים-שלושה מראש.

אני שואף לצאת לביקורים קצרים ככל הניתן ו"לדחוס" את כל האטרקציות והמשימות לימים צפופים, וזאת על מנת לשהות בחו"ל בסך הכל את משך השהות הקצר ביותר. יחד עם זאת, אני משמר גמישות מירבית בהחלטה, כלומר אני יכול להישאר בקלות עוד יום או יומיים, אם זה הופך את העסק למשתלם יותר. אז שניגש לעניין?

כרטיסי טיסה (צילום: shutterstock By Stokkete)
רוב האנשים מחפשים במנועי החיפוש לטיסות מוזלות | צילום: shutterstock By Stokkete

שלב ראשון: הגישושים

כמעט לקראת כל הזמנת טיסה שביצעתי בחיי, קדם שלב הגישושים. מעין "משחק מקדים" עם מערכת ההזמנות, שמטרתו לקבל הבנה על המועדים, מצב הטיסות, זמינות הכרטיסים ורמות המחירים, עוד לפני שניגשים לעניין עצמו. השלב הזה עבורי הוא קריטי ביותר, משום שהוא מאפשר לי לדעת האם תקופת הזמן שאני מעוניין לטוס בה, בכלל רלוונטית.

שלב זה מתחיל בבדיקה באתר המומלץ והחביב עליי במיוחד: Matrix Airfare Search של חברת ITA. כתבתי על האתר הזה לא פעם, וסקרתי אותו גם לעומק (ראו למשל כאן וכאן). בקצרה אומר, שמדובר במנוע חיפוש מתקדם שמאפשר לבדוק ולהשוות טיסות בצורה נוחה ויעילה, תוך התחשבות בקישוריות, חיבורים וכו', ותוך סינון לפי שאילתות כאלה ואחרות. עם זאת האתר אינו מאפשר הזמנה ישירה של הכרטיס, אלא רק מכוון אתכם אל עבר הכרטוס שתחפשו, בהתאם לאילוצים.

אם תרצו לממש את הבחירה, תצטרכו לגשת לאתרי חברות התעופה הרלוונטיות ולבצע את ההזמנה. אזכיר גם שלעתים קיימים תעריפים וכרטוסים שמופיעים באתר זה, אך אינם קיימים בפועל באתרי ההזמנה, ולכן מדובר בסך הכל באתר נוח, פשוט ונגיש, שנותן תמונה טובה למדי על מצב הטיסות, אבל לא רצוי להסתמך עליו בצורה מוחלטת.

שלב הגישושים מתחיל מספר ימים לפני יום ההזמנה עצמו. אני מבצע חיפוש של הטיסות שהייתי רוצה לעשות, בסמיכות למועדים שאני מעוניין לבקר בהם ביעד. אם אני מעוניין, למשל, לבקר בסן פרנסיסקו בעוד כשבועיים-שלושה, אחפש טיסות למספר מועדים מגוונים לאורך אותם ימים. 

המטרה כאן היא להבין את מחירי הכרטיסים ולבדוק אם קיימת זמינות. אני מכיר את מחירי הכרטיסים הסבירים ליעדים רבים שאני טס אליהם, ולכן יודע מהר מאוד להבין אם לפניי מועדים של מחסור בטיסות או שקיימת זמינות גבוהה. כאן אנו מתפצלים לשתי אפשרויות:

אם קיימת זמינות גבוהה יחסית – אני עובר לשלב הבא. אם קיים מחסור בזמינות הטיסות – אני מבצע שורה של בדיקות נוספות, משחק עם הלו"ז, משנה את היעדים וכו'. אם גם לאחר מכן לא הצלחתי למצוא טיסה שמתאימה לצרכיי, אני משנה את המועדים (דוחה בשבוע-שבועיים את הביקור) ובודק מחדש.

טיפים למציאת טיסה מתאימה כאשר קיימת זמינות נמוכה של כרטיסים במועד הרצוי: נסו לחפש יעדים סמוכים ליעד הסופי, או שדות בית (Hub) מרוחקים יותר, מהם תוכלו לבצע טיסת המשך נפרדת מאוחרת יותר ואף יום למחרת. לדוגמה: אם אצטרך לטוס לסן פרנסיסקו (SFO) ולא אמצא זמינות, אחפש טיסות ללוס אנג'לס (LAX), סיאטל (SEA), ניו-יורק (NYC), אטלנטה (ATL), דאלאס (DFW) וכו' ואחפש בנפרד טיסה מאוחרת יותר או למחרת מאותו שדה תעופה אל סן פרנסיסקו. סיכוי לא מבוטל שאמצא זמינות לאחד מהיעדים האלה, וכן אמצא כרטיס במחיר סביר לטיסת הפנים, כך שתיווצר לי זמינות למועדי הטיסות המקוריים – יש מאין. טיפ נוסף אם לא קיימת זמינות ליעד המבוקש, הוא לבצע חיפוש לטיסה ליעד אחר שמרוחק מרחק נסיעה מאותו יעד מקורי – להרחבה על כך קראו כאן. טיפ אחרון, הוא "לשחק" עם יעדי ההלוך והחזור, דבר שלעתים מאפשר למצוא זמינויות שונות ומשתלמות יותר – להרחבה על כך קראו כאן.

כרטיס טיסה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אם אין כרטיסים למועד הרצוי, אפשר להזמין לשדה תעופה קרוב ולהגיע משם | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

שלב שני: קביעת הלו"ז

מעט לפני הזמנת כרטיס הטיסה, בימים שלאחר שלב הגישושים, אתחיל לקבוע את מועדי הפגישות ואת לו"ז העבודה שלי ביעד. זהו שלב פרוצדורלי יחסית, שבמסגרתו אני מוודא שהלו"ז שאני מציע אכן תואם ללו"ז של הפגישות הרלוונטיות בכל יעדי השהות בחו"ל. כמובן שאם פגישה חשובה כלשהי אינה מתאפשרת, אחזור לבצע גישושים מחדש ביחס למועד חדש.

טיפ משעשע: אני מוצא שעם קולגות בחו"ל ועם הרבה נותני שירותים, ספקים, וסתם מכרים שאיתם אני רוצה להיפגש, עצם העובדה שאני מציין שהטיסות כבר סגורות (אף אם הן לא ממש), ובהתחשב בכך שאני מגיע מישראל הרחוקה - מגדיל באורח פלא את הסיכוי לסגור איתם פגישה במועד שנוח לי. לכן, מציע לכם לנסח את מייל קביעת הפגישה בצורה של "יהיה נחמד אם נוכל להיפגש בזמן ביקורי" במקום: "האם יהיה לך נוח שאגיע במועד הזה והזה".

חשוב לציין שבשלב קביעת הלו"ז ועד למועד ההזמנה עצמה אוסיף ואגשש בטיסות ברמה נמשכת, כמעט יום-יומית, כדי לוודא שהזמינות שהתגלתה בשלב הקודם נותרה כפי שהיתה.

שלב שלישי: ההזמנה עצמה

הנה הגענו סוף סוף לשלב הזמנת הטיסה. הלו"ז שלי כבר כמעט סגור, הפגישות נקבעו וזומנו ועכשיו הגיעה העת להזמין את כרטיסי הטיסה. זהו שלב יחסית טכני, כי אני כבר מכיר ומודע לטיסות הרלוונטיות, וכבר לטשתי עיניי, במהלך הגישושים, על הטיסות הספציפיות שמעניינות אותי.

במסגרת שלב זה אבצע את הזמנת הכרטיס באתר האינטרנט של חברת התעופה או חברות התעופה הרלוונטיות, אבחר את הטיסות בהתאם לפרטי הטיסה שמצאתי ב-ITA Matrix (במרבית המקרים הטיסה אכן תופיע), אבחר את מקומות הישיבה וכו'. בדרך כלל, מאחר שאני מזמין בסמוך יחסית למועד הטיסה, אני לא קונה ביטוחים על הטיסות או אפשרות לזיכוי ושינוי המועד, אלא "לוקח את הסיכון". גמבלר אמיתי.

דרכון וכרטיס טיסה (צילום: TravnikovStudio, Sutterstock)
לאחר שתבדקו באתרים שונים, תוודאו שתזמינו את הטיסה במחיר הזול ביותר | צילום: TravnikovStudio, Sutterstock

על אילו פרמטרים אני מוכן להתגמש בהזמנת כרטיס הטיסה?

ימי הטיסות – מוכן להתגמש על פלוס/מינוס יום לכל כיוון.

שעות הטיסות – מעדיף טיסות לילה בטראנס אטלנטי או טיסות ערב ביציאה לאירופה ופחות מעדיף טיסות בוקר מוקדמות, אבל מוכן להתגמש בעניין.

חברת התעופה – כעיקרון מעדיף לשמור על נאמנות לברית או לחברות תעופה קונקרטיות, אבל מוכן להתגמש בעניין, במיוחד כשקיימות טיסות משתלמות ביותר או מבצעים.

עצירות ביניים – אין לי מגבלה על כמות עצירות ביניים במהלך המסע, ואני מוכן גם ל-2 ואפילו 3 עצירות ביניים אם הדבר הופך את הטיסה כולה למשתלמת ואיכותית.

משך עצירות ביניים – לא אילוץ מהותי מבחינתי. אחיה גם עם עצירת ביניים של 5-6 שעות אם צריך.

לילה ביעד ביניים – הולך לגמרי. אפילו נחמד.

דגמי מטוסים – בשאיפה, אשתדל לטוס בדגמי המטוסים החדשים יותר, שכן הם כוללים רכיבים ושירותים שאין במטוסים ישנים, מה גם שכרוכה בהם חווית טיסה משופרת. עם זאת, אהיה מוכן להתגמש בעניין.

על אילו פרמטרים אני לא מוכן להתגמש?

טיסה נוחה ככל הניתן – חשוב לי שמשך השהות באויר, בטיסה עצמה, יהיה נוח ונעים ככל הניתן. לכן, אני אבחר טיסות בדרך כלל פנויות על פני צפופות ועמוסות, גם אם הן פחות מתאימות מבחינת הלו"ז.

מחלקת עסקים/ראשונה בלבד – אני מחפש טיסות בעלי זמינות במחלקות יוקרה בלבד, כחלק מעניין הנוחות שצוין לעיל. אם יש קטע בתוך המסע שכולל נסיעה בתיירים, אני כמעט תמיד – להוציא מקרים חריגים – אפסול את הטיסה הזאת.

על בסיס כל השיקולים והאילוצים הללו אבצע את הכרטוס ואזמין את כרטיסי הטיסה מיוחלים.

 הכותב הינו נוסע מתמיד באל על במעמד פלטינה וטס כבר 15 שנים בעולם. באתר שפתח - "המתמידים" הוא משתף מהניסיון והידע שצבר בנסיעות שלו.