"סינגל תמנע" – סינגל הנחושת

איפה? אזור האגם בלב פארק תמנע

אורך המסלול: 14.2 קילומטר - מעגלי

רמת רכיבה: בינוני, לרוכבים מנוסים בלבד

קבלו 5 טיפים תזונתיים 

שביל אופניים ייחודי המשולב בקטעי רכיבה טכניים. יוצאים ברכיבה מהאגם על הדרך המובילה ל"עמודי שלמה", בקצה המערבי מתחברים למקטע רם-על. לאחר כק"מ וחצי מתחברים לכביש וממשיכים ברכיבה עד צומת "הפטרייה", פונים שמאלה ומגיעים אל מרכז המבקרים של "הפטרייה". ממשיכים ברכיבה אל שיא הגובה של המסלול לתצפית מרהיבה אל בקעת תמנע. ממשיכים ברכיבה לתצפית אל מכרות תמנע החדשים, הסוללה וממשיכים ברכיבה חזרה אל אזור האגם.

סינגל תמנע 12
סינגל תמנע | צילום: ארן דולב
סינגל המכרות
סינגל המכרות | צילום: איגוד האופניים בישראל

המסלול עובר דרך האתרים:

עמודי שלמה – עמודי סלע טבעיים שהם חלק מקיר המצוק, צורות נוף טבעיות הנוצרות מבלייה. העמודים נקראים על שמו של המלך שלמה.

הפטרייה – צורת נוף ייחודית שמקורה בבלייה של אבני החול האדומות, כתוצאה מבלייה מהירה יותר של החלק התחתון נוצרת "פטריית סלע". באתר נמצא מרכז מבקרים המציג וממחיש את סיפורו של הכפר המצרי הנמצא למרגלות האתר.

אגם תמנע – אגם מלאכותי שנועד ליצור נקודת מים קבועה לבעלי החיים ומרכז פעילויות לנופשים. המים אינם מיועדים לשתייה או שחייה.

משחרות לקטורה בשביל ישראל

איפה? מעלה שחרות

אורך המסלול: 19 קילומטר

רמת רכיבה: בינונית, סינגל טכני

תיאור המסלול:

יוצאים ברכיבה מכיכר היישוב שחרות לשביל ישראל לאופניים, עלייה בסינגל עד לפסגה לתצפית מרהיבה ממעוף הציפור אל בקעת הערבה. ממשיכים ימינה בסינגל עד לנחל שחרות ונפגש עם כביש הגישה ליישוב, ממשיכים ברכיבה לכיוון הר שחרות, רכיבה על המצוק בסינגל נוח ופתלתל, עד ראש ההר.

ירידה על המצוק עם תצפיות נפלאות אל הערבה עד המפגש עם נחל יתרו, חוצים את נחל יתרו לכיוון חולות כסוי. השמורה מקסימה למנוחה, גלגולים ושעשוע בחולות. ממשיכים ברכיבה בשביל המסומן באדום המתחבר אל שביל ישראל עד הסינגל לנחל כסוי. ממשיכים ברכיבה על נחל כסוי ומתחברים על הדרך לנאות סמדר דרך מעלה נחל כסוי. בקצה השלוחה הדרומית יורדים אל ערוץ נחל יתרו. במפגש עם השביל הכחול, יורדים את מעלה יתרו. במפגש השבילים כחול ואדום, ממשיכים בדרך המסומנת באדום עד קטורה, חולפים על פני השדה הסולארי עד הגיענו לקפה קולת – לובי חדרי האירוח בקטורה.

אופניים בערבה
כל אחד יכול לבחור את המסלול שמתאים לו | צילום: נמרוד כהן

מיטבתה לקטורה – סינגל הדרקון

איפה?  מחניית בית הספר מעלה שחרות שמעל קיבוץ יטבתה

אורך המסלול: 14 ק"מ מעגלי

רמת רכיבה: קל בינוני

תיאור המסלול :

יוצאים ברכיבה על כביש העפר צפונה מחניית בית הספר לאחר כ 400 מ' פונים ימינה בצומת וממשיכים כ – 500 מטר בכביש עפר עד שרואים את הסימון הכניסה לסינגל, ממשיכים צפונה עם הסימון עד לקטורה ומשם עולים לציר הנפט חזרה לכיוון יטבתה.

סינגל הדרקון
סינגל הדרקון | צילום: איגור שפריס
סינגל הדרקון
סינגל הדרקון | צילום: איגור שפריס

"מלחת עברונה"

איפה? באר עברונה

אורך המסלול: 10 קילומטרים

רמת רכיבה: קל – בינוני

תיאור המסלול:

תחילת המסלול בכניסה לבאר עברונה מכביש 90 (כביש הערבה). רכיבה מזרחה עד באר עברונה, המשך רכיבה דרומה עד דקלי הדום ואז המשך רכיבה דרומה אל עבר בריכות האידוי בהן ניתן לצפות במיני ציפורים נודדות ולהקות פלמינגו. פנייה מערבה בין מטעי התמרים עד המפגש עם כביש הערבה הישן וחזרה לנקודת ההתחלה.

המסלול עובר דרך האתרים הבאים:

דקלי הדום – קבוצת עצי דקל נדירים ומרשימים מסוג "דום מצרי". אזור מלחת עברונה הוא נקודת התפוצה הצפונית ביותר בעולם בה צומח דקל זה, הנפוץ בסודן ובאזורים הטרופיים של אפריקה.

בריכות האידוי – הבריכות הצפוניות לאילת שמשמשות לאידוי מימיהן ומהן מופק מלח ממי ים סוף. הבריכות משכו אליהן ציפורים נודדות רבות בעונות המעבר. כמיליון ציפורים חולפות באזור זה ל"תדלוק" במעברן מיבשת אחת לשנייה, באביב אל אירופה לקינון ובסתיו אל אפריקה החמה.  

פלמינגו – ציפור גדולה יחסית הבולטת בגווניה הוורודים. להקת הפלמינגו או השקיטן (בעברית) ראו בבריכות האידוי את ביתם ושם הם מוצאים את כל צורכיהם. הפלמינגו ניזונים מ"קופיפי ים" – הארתמיה האילתית", העשירים בבטא קרוטן בגורם ל"צביעת" כנפיהם בצבעים הוורודים אדומים.

"יהל למשפחות"

איפה? קיבוץ יהל

אורך המסלול: 12 קילומטר

רמת רכיבה: קל – בינוני

תיאור המסלול:

חציית כביש הערבה במעבר תת קרקעי ורכיבה לכיוון צפון. בחוות ע'רנדל (בעבר מוצב צבאי והיום התיישבות בודדים העוסקת התיירות וחקלאות) פונים מזרחה. מסלול הרכיבה עובר בשטחים פתוחים ובלתי מופרים, אל מול הרי אדום. ממשיכים ברכיבה בשדות החקלאיים של קיבוץ יהל ופונים מערבה, חזרה לקיבוץ.

יהל למשפחות - ארכיון בצל התמרים קיבוץ יהל
יהל למשפחות | צילום: ארכיון בצל התמרים קיבוץ יהל

המסלול עובר דרך אתרי מורשת:

מבצע עובדה – על מדרון הגבעה ממערב לכביש ניתן להבחין בשלושה סמלים "מצוירים" באבנים. משמאל סמל חטיבת גולני, במרכז סמל צה"ל ומימין סמל הפלמ"ח. הסמלים צוירו ככל הנראה על-ידי יחידות שהשתתפו  במבצע עובדה או זמן מועט לאחר סיום המבצע.

במבצע זה הגיעו חטיבת פלמ"ח נגב וחטיבת גולני אל "אום רשרש" שבמפרץ אילת. סמל גולני מתחדש מעת לעת על-ידי חיילי החטיבה במסגרת מרוץ גולני.

תצפית ע'רנדל – חווה חקלאית הממוקמת צפונית לקיבוץ יהל. החווה הוקמה על שרידי תחנת משטרה ירדנית ומאוחר יותר שמשה כמוצב צה"ל. שרידי אבני המייל מעידים כי הגבעה היוותה מפגש "דרכי הבשמים" ויש הסוברים כי ע'רנדל היא אחת מתחנות הדרכים במסעם של בני ישראל ביציאתם ממצרים (המזוהה כאילים "... וייסעו ויחנו באילים...").

בסמוך לגבעה נמצאת מצודה מהתקופה הרומית. מצודה דומה נחשפה בנאת המדבר ביטבתה.

גבול ישראל ירדן – הגבול הבין לאומי עם ירדן כפי שנקבע וסומן בשיחות השלום שנערכו בשנת 1994 בעברונה. הגבול בערבה נקבע לראשונה על-ידי הבריטים בשנת 1922 בין האמירות בעבר הירדן, לימים הממלכה ההאשמית של ירדן, לבין שטח המנדט הבריטי בארץ ישראל. הגבול נקבע במקום הנמוך ביותר בעמק. עם שביתת הנשק בתום מלחמת העצמאות, אימצו הצדדים את תוואי הגבול, אולם אזורי החקלאות שגלשו מזרחה צורפו לשטחי ישראל. בשדות של קיבוץ יהל ניתן להבחין כי הגבול פונה מזרחה ומקיף את השטחים החקלאיים.

"המסלול האקולוגי"

איפה? קיבוץ לוטן

אורך המסלול: 2.5 ק"מ

רמת רכיבה: קל

תיאור מסלול:

רכיבה קלה מאוד לאורך דרך העפר  מהכניסה לקיבוץ לוטן אל "אקו-כייף", פנייה דרומה לכיוון הרפת, רכיבה במקביל לגדר הקיבוץ וחזרה לשער הכניסה.

המסלול עובר דרך האתרים:

אקו-כיף – מגרש משחקים העשוי מפסולת ממוחזרת בציפוי טיח צבעוני ובו מתקיימות בכל ימות השנה סדנאות בנייה באדמה ובנייה אקולוגית, סדנאות יצירה לילדים, גן שעשועים ופינת בובות, הפעלות בנושא חקלאות אורגנית ועוד. ברחבת ה"אקו-כייף" ישנו בית תה ובו מוגשים ארוחות על טהרת החקלאות האורגנית ומוצרי יוגורט עיזים מהמחלבה המקומית.

גבול ישראל ירדן – הגבול הבין לאומי עם ירדן כפי שנקבע וסומן בשיחות השלום שנערכו בשנת 1994 בעברונה. הגבול בערבה נקבע לראשונה על-ידי הבריטים בשנת 1922 בין האמירות בעבר הירדן, לימים הממלכה ההאשמית של ירדן, לבין שטח המנדט הבריטי בארץ ישראל. הגבול נקבע במקום הנמוך ביותר בעמק. עם שביתת הנשק בתום מלחמת העצמאות, אימצו הצדדים את תוואי הגבול.

 

קדימה, אוכל: 5 טיפים תזונתיים עבור מתאמני הסיבולת 

  1. לפני העלייה על האופניים, חשוב שהרוכב יאכל לא רק כדי למנוע רעב מציק - אלא כדי למנוע את פירוק השריר בזמן פעילות גופנית.
  2. חוץ משתיית מים שהיא מאסט - לפני הרכיבה, ארוחת הרוכב צריכה להכיל פחמימות (דוגמת אורז, קוסקוס, פסטה ולחם מלא), אך לא פחות חשוב מהן - חלבון. לצריכה נבונה של חלבון יהיו השלכות חשובות על הביצועים לטווח הרחוק.
  3. החלבונים חשובים עבור מתאמני הסיבולת לא פחות מאשר עבור מפתחי גוף בחדר הכושר, שכן במהלך האימונים מתרוקנים מאגרי הגליקוגן, מאבדים נוזלים ומלחים, ומתרחש נזק לרקמת השריר.
  4. ההמלצה לצריכה מספקת היא צריכה של 1.4-2 גרם חלבון פר ק"ג. כמו כן, חשובים גם פיזור ואיכות החלבון בארוחות, שכן חלבון מהיר לעיכול ומכיל ריכוז גבוה של חומצת אמינו לאוצין (חומצת אמינו בעלת חשיבות גבוהה למסת השריר).
  5. גם אחרי הרכיבה תזמון צריכת החלבון חשוב, כשבעת תקופות אימון עצימות (כאשר זמן ההתאוששות בין אימון לאימון הוא קצר) - ההמלצה היא לצרוך את החלבון כחצי שעה-שעה לאחר האימון. מה למשל? גביע גבינה, משקה יטבתה פרו, טונה ועוד, לצד פחמימות ונוזלים.
  6.  מומלץ לקחת תמר כחטיף עשיר במינרלים במהלך הרכיבה.
    שוקו יטבתה
    שוקו יטבתה | צילום: יחסי ציבור

דוגמאות לארוחות התאוששות (עבור מתאמן במשקל 80 ק"ג) - מאת רקפת אריאלי, דיאטנית קלינית וספורט:

לחמניה+ ½ גביע גבינה 5% + ביצה + סלט ירקות = 530 קק"ל, 57 גר' פחמימות, 28 גר' חלבונים, 2 גר' לאוצין.

יטבתה פרו 350 מ"ל = 250 קק"ל, 25 גר' פחמימות, 25 גר' חלבונים, 2.4 גר' לאוצין.

200 גר' דג סלמון + כוס אורז מבושל + סלט ירקות + 2 כפות טחינה = 750 קק"ל, 51 גר' פחמימות, 67 גר' חלבונים, 4.5 גר' לאוצין.

2 לחם מחיטה מלאה + ½ קופסת טונה + גבינה צהובה = 420 קק"ל, 28 גר' פחמימות, 31 גר' חלבונים, 3 גר' לאוצין.

יוגורט + 4 כפות גרנולה + בננה + כפית סילאן = 420 קק"ל, 62 גר' פחמימות, 17 גר' חלבונים, 1 גר' לאוצין.