אין תמונה
תוכנית חדשה שתעזור תעזור לבוגרים להיות אנשים משכילים יותר, וגם עובדים פרודוקטיביים יותר

אוניברסיטת חיפה מציגה חלופה לתוכניות המנהלים למסלולי תואר שני במינהל עסקים (MBA): בסוף החודש תיפתח באוניברסיטה תוכנית ללימודי תואר שני למנהלים במדעי הרוח. התוכנית מוצעת במסגרת לימודים לתואר שני בהיסטוריה, בהתמחות "במדעי הרוח והעולם הכלכלי־חברתי". היא מיועדת למנהלים ולבכירים במשק, והקבלה אליה מותנית בראיון אישי.

צריכים כיוון ללימודים? היכנסו להכוונה מקצועית חינם

את התוכנית הגתה החברה לתועלת הציבור דרך רוח, שהוקמה על ידי ליאור וסיגל פרלמן כדי לקדם את תחום מדעי הרוח בישראל, והיא נכתבה בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת חיפה. בראש התוכנית יעמוד ד"ר ערן שלו מהחוג להיסטוריה כללית באוניברסיטה. בנייר רקע שהגישו יוזמי התוכנית נכתב כי מטרתה היא "להיענות לקולות הגוברים והולכים מצד החברה העסקית בישראל לשינוי רחב באופן ההכשרה האקדמית של העובדים בכל הדרגות".

בין השאר, ילמדו הסטודנטים בתוכנית קורסים על "הכלכלה הפוליטית ושורשיה", "חשיבה טכנולוגית והיסטורית", "תהליכים גלובלים בהתפתחות המין האנושי", "מנהיגות פוליטית, חברתית וכלכלית", "קבלת החלטות בסכסוך הערבי־ישראלי", "התפתחות תרבות הפנאי", ו"המטאפורה ככלי חשיבה בניהול ופיתוח".

לדברי שלו, "התוכנית תעזור לבוגרים להיות אנשים משכילים יותר, וגם עובדים פרודוקטיביים יותר, שיודעים להתנהל טוב יותר בעולם הדינמי. קיימת בעולם העסקי הבנה שפס הייצור של ה–MBA לא רק שלא מועיל ומבזבז את זמנם של אלה שלומדים בו, אלא למעשה מהווה אבן נגף לחשיבה יוצרת, ללמידה, ובסופו של דבר להצלחה עסקית. זה בא לידי ביטוי בכך שעסקים גדולים, בעיקר בחו"ל, אומרים שהם לא רוצים לקבל לשורותיהם בוגרי MBA, או שבאופן מרוכך יותר אומרים שהם מחפשים אנשים 'בעלי אופקים רחבים'".

הביקוש ללימודי מדעי הרוח בישראל נמצא בנסיגה בשנים האחרונות, ואילו הביקוש ללימודי מינהל עסקים והנדסה נמצא בעלייה. בין 1995 ל–2012 צנח מספר

הסטודנטים לתואר ראשון במדעי הרוח באוניברסיטאות והמכללות בשליש. כיום, כ–24.1% מהסטודנטים לומד את אחד התחומים של מדעי הרוח לתואר ראשון, לעומת 36.7% מהסטודנטים לפני כשני עשורים. לעומת זאת, בשנים אלה חל גידול של כ–12% במספר הסטודנטים במוסדות ההשכלה הגבוהה שלומדים מדעי החברה ומינהל עסקים, וכיום שליש מהסטודנטים לומדים את אחד התחומים האלה לתואר ראשון.

עם זאת, בשנים האחרונות חל גידול מסוים במספר הסטודנטים הלומדים לתואר שני במדעי הרוח. כיום כ–30% מהסטודנטים לתואר שני לומדים באחד מתחומי מדעי הרוח לעומת כ–26.8% מהסטודנטים באמצע שנות ה–90.

"חייבים להרחיב 
את מגוון היכולות"

באקדמיה נמתחת ביקורת על הביקוש המתעצם ללימודי מינהל עסקים. לטענת שלו, "מינהל עסקים הוא לא דיסציפלינה אקדמית, אלא גיבוב של קורסים שקשורים בצורה כזאת או אחרת לניהול. אנשים שעשו MBA בישראל ובחו"ל סיפרו לי שהממד האקדמי בלימודים היה זניח. אם בוחנים את התואר רק מבחינה שימושית, כתועלת לשכר, אז בארה"ב רואים שיש ירידה מתמדת בשכר של בוגרי MBA, פרט אולי לבוגרי מינהל עסקים בהרווארד, שמייצרת פרומיל מהבוגרים בארה"ב.

"בעולם התעסוקה שבו אתה צריך לייחד את עצמך, MBA אינו הדרך. אין מה להשוות בין מה שלימודי מדעי הרוח מעניקים לאדם בעולם האמיתי ללימודים בתחומים אחרים", אומר שלו.

לטענת ד"ר סיגל נאור־פרלמן, מיוזמות התוכנית, מנהלים רבים בחברות עסקיות ציינו בפניהם כי "מנהלים לא חיים בזמן הווה ולא מכירים את העבר מבחינה תרבותית, כלכלית ופוליטית. מנהלים עם MBA אמרו לנו שמה שהיה חשוב בתואר היו לימודי המימון והשיווק, אבל בשאר הקורסים דיברו על ניהול בלי תשתית בסיסית של ידע — וזה לא מספיק".

לדבריה, "במינהל עסקים לא מלמדים להבין תהליכים או אינטרסים כלכליים, ולא מקנים יכולות לצפות את העתיד שלא על בסיס נתונים. מנהלים דיברו על כך שהיו רוצים לראות את גם את עצמם וגם את האנשים שעובדים תחתם כאנשים רחבי אופקים ומשכילים יותר". עוד אומרת נאור־פרלמן כי "המרכז של התוכנית הוא מדעי הרוח, אבל תשומת הלב ניתנת לעולם הניהול והמנהלים. למשל, היכולת שלהם לקרוא טקסט בין השורות ולפרק אותו, לצבור ידע ולחשוב על עולם הניהול בתוך הקשר תרבותי, חברתי, כלכלי והיסטורי".

לדברי פרופ' דני צידון, המשנה למנכ"ל בנק לאומי וראש חטיבת שוקי הון, בנקאות פרטית ואסטרטגיה בבנק, "התחושה שלי היא שאחד הדברים שמאפיינים את המגזר העסקי הוא חשיבה מאוד צרת ממדים. מדויקת, אבל צרה. לדעתי, כניסה של אנשים מתהליכי חשיבה אחרים תשפר את היכולות לנהל את העסקים. אנשים יוכלו להתמודד עם נושאים כמו חדשנות, מיומנויות וגמישות. אלה דברים שקשה להביא אותם רק מתוך דיסציפלינות של מינהל עסקים וכלכלה.

"אנחנו חייבים להרחיב את מגוון היכולות במגזר העסקי. כשאדם עם רקע בחשבונאות, למשל, נכנס לתפקיד ניהולי וכולם בחברה יהיו בעלי רקע דומה, הסיכוי שהם יבינו מה מתרחש בסביבה שמשפיעה עליהם יהיה אפסי", אומר צידון, המכהן בחבר המנהלים של דרך רוח, ארגון שמטרתו לקדם את מדעי הרוח בישראל. לדבריו, "תחום מדעי הרוח הוא נדבך חשוב להבנת הסביבה, ואנשים שבאים מהתחום הם תוספת חשובה לחברות עסקיות".

צריכים כיוון ללימודים? היכנסו להכוונה מקצועית חינם

פורסם במקור ב Themarker

לקראת עונת הנסיעות: עובדי אל על מבקשים להכריז על סכסוך עבודה

עובדי הדואר מבקשים מביה"ד צו מניעה נגד הפיטורים בחברה