כ-2,400 סטודנטים וסטודנטיות מכל רחבי הארץ, בחרו להשתתף והצביעו לאנשי ולנשות הסגל אקדמי שהיו מצטיינים בעיניהם. לאחר מכן, ועדה מיוחדת בחרה 10 מרצים מתוך רשימת המצטיינים, שקיבלו השבוע את אות "מרצה מעורר השראה" מטעם התאחדות הסטודנטים הארצית. האות, המוענק זו השנה השלישית ברציפות, מביע את הערכתם והוקרתם של סטודנטים וסטודנטיות לאנשי ולנשות הסגל מכלל המוסדות להשכלה גבוהה, אשר הותירו את חותמם על מסלול חייהם. המיזם נועד כדי להעלות על נס את הצורך האקוטי בהוראה איכותית באקדמיה.

"כמי ששואפים לשפר את איכות ההוראה כאג'נדה ולהביא את המערכת האקדמית לאתגר את עצמה מבחינת שיטות ההוראה, מבנה הלימודים וכן הקניית משאבים לתחום זה, חשוב לנו אחת לשנה להביא את קולות הסטודנטים ולומר תודה למרצים שדרך קבע מקדישים עצמם לסטודנטים ולסטודנטיות בישראל, לא פחות מעבודתם כחוקרים מוערכים". מסר שלומי יחיאב, יו"ר הנכנס של התאחדות הסטודנטים הארצית.

ואלו שמות המרצים שנבחרו:

ד"ר אלי לואיס, מרצה בפקולטה לרפואה, אוניברסיטת בן גוריון.

דבר הסטודנטים: "מרצה מדהים! משקיע בטירוף בשיעורים כדי שיהיו מעניינים ואטרקיטיביים, משלים באופן פרטי שיעורים לאנשים שלא היו. הוא יושב עם מילואימניקים שנעדרו מהשיעורים כדי לסייע, עובר על בחנים ומסביר שאלות - והכל בסבלנות ובאורך רוח מדהים. ד"ר לואיס בנה אתר שלם עם סרטונים מושקעים והקלטות, בכדי להנגיש את החומר לסטודנטים גם אחרי השיעור. מדובר במרצה מיוחד וראוי".

מרצה מעורר השראה 2018 (צילום: נווה נויפלד)
ד"ר אלי לואיס, מרצה בפקולטה לרפואה, אוניברסיטת בן גוריון | צילום: נווה נויפלד

פרופסור סוזי נבות, מרצה בפקולטה למשפטים, המכללה למנהל.

דבר הסטודנטים: "פרופסור סוזי נותנת לכל סטודנט את ההרגשה שהיא מלמדת בשבילו. היא דואגת להבהיר את החומר בצורה נהדרת. בנוסף להיותה מרצה נהדרת, היא גם אישיות לדוגמה אמתית. יש סיבה לכך שהסטודנטים במכללה בוחרים בה כבר שש שנים רצופות למרצה הטובה ביותר. היא עושה כל שביכולתה לגרום לכך שהאווירה בכיתה תהיה טובה, שהסטודנטים ירגישו בנוח לשאול כל שאלה בנוגע לחומר הלימוד (בין אם היא קשורה ישירות או בעקיפין לחומר). היא מלמדת בשנה א' והיא בהחלט דואגת לכך שהנחיתה תהיה רכה".

מרצה מעורר השראה 2018 (צילום: נווה נויפלד)
פרופסור סוזי נבות, מרצה בפקולטה למשפטים, המכללה למנהל | צילום: נווה נויפלד

ד"ר הני זובידה, ראש החוג למדעי המדינה, האקדמית עמק יזרעאל.

דבר הסטודנטים: "מכל קורס שלמדתי אצל ד"ר הני זובידה, יצאתי בתחושות ורגשות שלא חוויתי בעבר - ואני מדברת על הרעב לדעת. לדעת עוד ולא רק את הדברים "הרגילים" שלומדים במדעי החברה, אלא גם את מה שרוב הציבור הישראלי נמנע מלדבר עליו ובטח שלפתור סוגיות. ד"ר זובידה נוגע בכל השסעים בחברה: השסע הדתי, הלאומי, העדתי והמגדרי".

מרצה מעורר השראה 2018 (צילום: נווה נויפלד)
ד"ר הני זובידה, ראש החוג למדעי המדינה, האקדמית עמק יזרעאל | צילום: נווה נויפלד

פרופסור איתן גרין, מרצה בפקולטה לאומנות, אוניברסיטת תל אביב.

דבר הסטודנטים: "כל סטודנט שיזכה ללמוד תחת פרופסור איתן גרין, יזכה ליחס אישי מהמעלה הראשונה, לאכפתיות ולהתייחסות. השיעורים עוברים בהנאה אין סופית ומעשירים את עולם הסטודנטים. מרצים במסלולים השונים שלמדו תחתיו, גם הם מוקירים את איתן עד אין סוף וחלקם מייחסים את הצלחתם בתעשייה ללימודים תחתיו".

מרצה מעורר השראה 2018 (צילום: נווה נויפלד)
פרופסור איתן גרין, מרצה בפקולטה לאומנות, אוניברסיטת תל אביב | צילום: נווה נויפלד

פרופסור אליזבטה בוארטו, מרצה במחלקה לארכיאולוגיה מדעית, מכון וייצמן.

דבר הסטודנטים: "פרופ' בוארטו עושה שילוב ראוי לשבח בין מדעים מדויקים לבין מדעי הרוח. הרבה מהמחקרים שנערכו תחתה שברו הנחות ייסוד שגויות בכרונולוגיה של ארץ ישראל. לצד התרומה הענקית שלה למדע, היא אישיות מצחיקה וכיפית. כל ארוחת צהריים איתה זה המון בדיחות, וסיפורים מצחיקים".

מר איתן צ'ואלה, מרצה במחלקה להנדסת בניין, הקריה ללימודי הנדסה וטכנולוגיה.

דבר הסטודנטים: "כל שיעור הוא חוויה. מר איתן צ'ואלה מקשיב, מבין ועוזר בכל דבר אפשרי. אחרי השיעור הראשון הוא זוכר את כל שמות התלמידים ומה מיוחד אצל כל אחד. אצלו הלימוד מלווה בבדיחות וצחקוקים, הוא מלמד דרך ההבנה ומוכיח כל דבר כדי שלא יהיה ספק כלל. אני זוכרת מקרה בו בסוף השיעור לא הבנתי את אחד המושגים, ואיתן לא עזב אותי עד שהבנתי לחלוטין. לתלמידים מתקשים דואג לתגבור ולעזרה בכל רובד שהוא יכול (גם לעולים החדשים). תמיד מביא כתבות מהעולם האמיתי כדי שנדע איך ליישם את הידע החדש. בקורס אחר עם מרצה שלא נתן לנו חומרי עזר רבים, איתן שמע את המצוקה שלנו ותוך 24 שעות היו לנו חומרי עזר מגוונים. אני מעריכה את איתן מאוד, אין ספק שזהו המרצה שייחלתי לו בכניסה שלי ללימודים האקדמיים".

מרצה מעורר השראה 2018 (צילום: נווה נויפלד)
מר איתן צ'ואלה, מרצה במחלקה להנדסת בניין, הקריה ללימודי הנדסה וטכנולוגיה | צילום: נווה נויפלד

פרופסור נימר עאסי, מרצה בפקולטה לרפואה, אוניברסיטת בר אילן. 

דבר הסטודנטים: "פרופ' עאסי הוא מרצה בעל הומור נהדר ויוצא דופן, שהעניק לשיעורים אווירה מדהימה ששיפרה את יכולת הלמידה פי כמה. אדם בעל שמחת חיים שנהנה ללמד ואוהב את המקצוע, ואנו זוכים לראות זאת בכל פעם מחדש. למדתי ממנו שרפואה היא לא רק מדע יבש עם מספרים ושמות מסובכים שקשה לזכור, אלא יותר מכך - שזהו מדע שעוסק באנשים ובהצלתם. מאחורי כל סטטיסטיקה עומד אדם. ואנחנו מטפלים באדם ולא במחלה".

ד"ר אילנה קפטן, מרצה בפקולטה להנדסה, המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה.

דבר הסטודנטים: "ד"ר אילנה קפטן חריפה ביותר. היא לכאורה משדרת קשיחות בהרצאות, אך כשסטודנט צריך עזרה היא מקבלת לשעות ייעוץ ועוזרת מכל הלב, גם אם אין בהכרח קשר להרצאה. באחת הפעמים יצא שדיברנו על כך שאני עובדת במספר עבודות תוך כדי הסמסטר, מבלי שביקשתי היא מיד אירגנה לי עבודה אחת בה ישלמו לי הרבה על מעט שעות שמותאמות לסטודנטים, כל זה כדי שהלימודים שלי לא יפגעו".

מרצה מעורר השראה 2018 (צילום: נווה נויפלד)
ד"ר אילנה קפטן, מרצה בפקולטה להנדסה, המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה | צילום: נווה נויפלד

עו"ד תמר גוטגולד כהן, מרצה בחוג ללימודים רב תחומיים, מכללת תל חי.

דבר הסטודנטים: "עו"ד תמר גוטגולד כהן היא מרצה מעוררת השראה, מתחשבת, מעבירה את החומר בצורה מושלמת. היא גורמת לסטודנטים להתעניין במקצוע ומעבירה את השיעורים בצורה כזו שכולם יכולים להבין את החומר הלימודי. היא מביאה תכנים לשיעורים שמעבירים את הנושא בצורה מעניינת ומשרה אווירה נעימה. בנוסף היא משתפת את הסטודנטים בזמן ההרצאה, מה שהופך את ההרצאה למסקרנת ומעוררת עניין".

פרופסור אפרת בן זאב, מרצה במחלקה לאנתרופולגיה, המרכז האקדמי רופין.

דבר הסטודנטים: "פרופ אפרת בן זאב היא אישה מיוחדת שתמיד עוזרת, תומכת ואכפתית לכולם. היא מודל לחיקוי בשבילי. היא יזמה קורס משותף לערבים ויהודים שמדבר על הסכסוך בין שני המגזרים. בכל פעם שעוברים ליד משרדה של אפרת מבינים שאפשר אחרת, שאפשר לשאוף לשלום, שאפשר לחפש את המשותף, שאפשר להיות חברים וידידים - והכי חשוב שביחד אנחנו יותר חזקים".

מרצה מעורר השראה 2018 (צילום: המרכז האקדמי רופין)
פרופסור אפרת בן זאב, מרצה במחלקה לאנתרופולגיה, המרכז האקדמי רופין | צילום: המרכז האקדמי רופין

טקס הענקת האותות התקיים השבוע במסגרת "כנס הצעירים" של מפעל הפיס והתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, במוזיאון תל-אביב.