המרכז הארצי לבחינות והערכה בוחן עריכת שינויים משמעותיים בעתיד במבחן הפסיכומטרי, המהווה ככלי הקבלה המרכזי, יחד עם ציוני הבגרות, למוסדות ההשכלה הגבוהה. כמו כן, המרכז בוחן שינויים דומים בבחינות אמי״ר ואמי״רים באנגלית. לפי המרכז, השינויים ייושמו רק בעוד כשלוש שנים, ובשלב זה במבחן באנגלית בלבד.

כיום המבחן הפסיכומטרי מחולק לשלושה מבחנים: מבחן מילולי, מבחן במתמטיקה ומבחן באנגלית, כולם מבחנים אמריקאים המתבצעים בכתב. לפי התוכנית המתגבשת במרכז, המבחן באנגלית יופרד משאר חלקי הבחינה ויבוצע מול מחשב. השיטה החדשה תחליף את המבחנים באנגלית אמי״ר ואמי״רים, שכיום נדרשים בחלק מהמקרים כדי להצביע על רמת ההבנה של הסטודנטים בשפה האנגלית. 

בשיטה הזאת, המבחן יכלול חלק של כתיבה באנגלית, וגם חלק של הבנת הנשמע. עד כה המבחן הפסיכומטרי והמבחנים באנגלית (אמי"ר ואמי"רים) התרכזו בבחינת הבנת השפה האנגלית, ולא בכתיבה ובהבנת השפה, ובעקבות השינוי הנבחנים יידרשו גם לכתוב בשפה האנגלית ולהיבחן בשאלות של הבנת הנקרא והנשמע. 

המבחן מול המחשב יאפשר למרכז לפתח מבחן אדפטיבי, שרמתו תותאם לנבחן על פי התשובות שלו במבחן. בנוסף, השיטה החדשה תאפשר לסטודנטים לגשת ולשפר את תוצאותיהם במבחן באנגלית בלבד בתקופה קצרה יותר, מבלי להיבחן בכל המבחן הפסיכומטרי מחדש. גם מועמדים שידרשו להוכיח ידע באנגלית יוכלו לגשת לחלק הזה של המבחן בלבד. 

המבחן באנגלית יתקיים בתדירות גבוהה, בכל חודש או חודשיים, בניגוד למבחן הפסיכומטרי שנערך ארבע פעמים בשנה, כך שהוא יאפשר גמישות רבה יותר למועמדים שמבקשים לשפר את הציון שלהם.

השינוי מבוצע בעקבות מדיניות חדשה של האיחוד האירופי, לרכישת מיומנויות באנגלית במוסדות ההשכלה הגבוהה במדינות האיחוד. לפי המדיניות החדשה, על הסטודנטים לגלות בקיאות מקיפה באנגלית, ולכן הגדיר האיחוד סולם שמודד את הידע של הסטודנטים אותו הם מתכוונים להכיל בכל מדינות האיחוד. מטרת המרכז הארצי לבחינות והערכה הוא להתאים את המבחן באנגלית, לתקן החדש של האיחוד.

המרכז הארצי לבחינות והערכה היא עמותה האחראית על עריכת מבחני הפסיכומטרי, ומבחנים נוספים כמו מבחני האנגלית אמי״ר ואמי״רים, בחינות הקבלה ללימודי רפואה ובחינות הקבלה ללימודים מתקדמים בפסיכולוגיה. ב-2017 ערך המרכז כ-64 אלף היבחנויות (חלק מהסטודנטים נבחנים כמה פעמים), לעומת 68 אלף היבחנויות בשנה הקודמת.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך: