למעלה מ-300,000 סטודנטים נרגשים החלו היום את שנת הלימודים האקדמית. ואם גם אתם נמנים ביניהם, סביר להניח שהיום הזה מלווה בהתרגשות רבה מהולה בחששות רבים – לגיטימיים כמובן.

בין אם זה היום הראשון שלכם בדרככם האקדמית ובין אם אתם כבר פז"מניקים ותיקים בעיצומו של התואר השני, בין אתם לומדים בבאר שבע, בתל אביב או בתל-חי, במכללה או באוניברסיטה - כולנו רוצים את אותו הדבר: שנת לימודים מוצלחת, רגועה וכיפית. ריכזנו עבורכם כמה עצות מועילות שיעזרו לצלוח את השנה בשלום – ושיהיה בהצלחה.

צמצמו את הקניות לפני תחילת הלימודים

נכון שזה נורא כיף ומספק לקנות מלא מחברות יפות ויומנים מעוצבים, אבל חשוב לזכור שהפריטים האלו בלבד לא יעשו אתכם מסודרים ומאורגנים יותר. להפך, ככל שיהיו לכם יותר מחברות ויומנים תהיו יותר מסורבלים ומבולבלים. איפה לכתוב את המשימה הזאת? איפה לשים את הדף הזה שחילקו בשיעור?

שמרו על מינימליזם: קלסר אחד או מחברת אחת עם חוצצים, יומן קטן. זכרו שאתם גם אלו שצריכים לסחוב את זה לכל מקום.

הכניסו את עצמכם לשגרה

בנו לעצמכם שגרה עם זמן קצוב ללמידה עצמית, לספורט, וכן - גם לזמן מנוחה. אל תוותרו לעצמכם ואל תיכנסו ללופ אינסופי של מרדף אחרי משימות. תנו לעצמכם זמן לנשום ותעמדו בזמנים שהקצבתם לעצמכם. פה אין וויתורים.

היו ריאליסטיים

כשאתם מתכננים את הזמן שלכם כדי לעבוד על משימות שקשורות בלימודים (קריאת מאמרים, הכנת עבודות, מעבר על תרגילים), היו ריאליסטיים באומדן הזמנים שלכם. כנראה שכל משימה תיקח טיפה יותר זמן ממה שאתם מקווים. בצעו מעקב אחרי שאתם מסיימים, האם עמדתם בזמנים שהקצבתם לעצמכם? כך בפעם הבאה דעו לתכנן טוב יותר.

עדיין מתלבטים איזה תואר הכי מתאים לכם ללמוד? הכירו את Leap - כלי חכם לבחירת מסלול קריירה בהתאמה אישית. לאבחון חינם>>

למדו איך למזער הסחות דעת

מחקרים מראים שלוקח לנו 25 דקות לחזור לעבודתנו אחרי שדעתנו מוסחת. עכשיו דמיינו 25 דקות אחרי כל פעם שאתם מסתכלים על הודעה בוואצאפ ותבינו עד כמה אתם מבזבזים את הזמן שלכם. יש מיליון דרכים למנוע הפרעות מהסוג הזה, כולל אפליקציות שחוסמות התרעות למשך זמנים קצובים, או פשוט השתיקו הטלפון (מצב טיסה גם עובד).

 

גוונו את המקומות בהם אתם לומדים

זה שיש לכם בחדר שולחן עבודה מאובזר ונקי (או שולחן מטבח מלא בפירורים) זה נחמד והכל, אבל האמת שעדיף לגוון. צאו החוצה אל העולם; בתי קפה, ספריות, גנים ציבוריים. כל מקום שיש בו אנשים. הנוכחות של אנשים אחרים סביבכם כבר תמריץ אתכם לעבוד וללמוד. אי אפשר להסתכל על תמונות באינסטגרם כשכולם סביבכם שקועים בעבודה או בלימודים. חוץ מזה, כשמשנים מיקום המוח סופג מידע בצורה הרבה יותר טובה.

התחילו בקטן

אם יש לכם עבודה ענקית להגשה באופק, אל תילחצו. קחו את זה לאט לאט. כל כמה ימים עשו משהו קטן; כתבו פסקה אחת או פתרו שני תרגילים. העבודה בפרקים קצרים תעשה אותה הרבה יותר נסבלת, ועבודה לאורך זמן תאפשר לכם לחזור ולבדוק את עצמכם כל הזמן, ותשפר משמעותית את התוצר הסופי.

נצלו את זמנכם בשיעור בחכמה

במהלך ההרצאה, נצלו כל רגע כדי לייעל את הלמידה שלכם אחר כך. אם אתם יודעים את המשימות לבית מראש, וודאו שבשיעור אתם מקבלים את התשובות עליהן. אם נשאר זמן בסוף ההרצאה, התחילו לעבוד על המשימות כשהחומר עוד טרי בראש או נצלו את הזמן כדי לשאול את המרצה שאלות.

 חזרו על החומר כל הזמן

עברו על החומר שכבר למדתם כדי לוודא שהבנתם אותו. עצם העובדה שתעברו על החומר במהלך הסמסטר ישמור אותו טרי בראשכם ויקל עליכם בבוא הרגע שתידרשו ללמוד למבחנים. בכל פעם שתעברו על החומר ייפלו לכם עוד אסימונים בראש, ותוכלו להוסיף פרטים ולקשר אותם לחומר יותר מתקדם. תוכלו גם לנצל את ההזדמנות לשאול את המרצים או את המתרגלים שאלות שקשורות בחומר ולא לחכות לדקה התשעים שמישהו אולי יועיל בטובו לענות לכם על שאלות במייל לילה לפני המבחן.  בקיצור, אל תתנו למוח שלכם לנוח – זה ישתלם לכם בסוף.

אל תתרסקו אחרי ציון אחד גרוע

גם אם משהו לא הולך לכם בתחילת הסמסטר, זה לא אומר שהכול אבוד וזה לא יעזור לשקוע במרה ולתת לזה להמשיך. קחו את עצמכם בידיים ותבקשו עזרה אם צריך. שמרו על אופטימיות, אף אחד לא מושלם. יותר מזה – מחקרים הוכיחו שמי שנכשל בתחילת הדרך זו דווקא סגולה להצלחה בקריירה בעתיד.

מצאו חבר בכל קורס

וודאו שיש לכם לפחות מישהו אחד בקורס שיש לכם איתו חיבור טוב. ככה תהיו בטוחים שאם יהיו לכם בעיות בשיעורי הכית, אם תצטרכו לפספס הרצאה או סתם אם תרצו מישהו ללמוד איתו - תמיד יהיה לכם על מי לסמוך. חוץ מזה, זה גם נחמד שיש עם מי לשבת לאכול צהרים או לשתות קפה בין השיעורים.

טפלו בעצמכם

זה נשמע אולי טריוויאלי, אבל בלהט הלימודים הרבה סטודנטים פוסחים על זה; דאגו לבריאות הנפשית והפיזית של עצמכם. בין אם זה אומר ללכת למכון כושר כשאתם כבר לא מסוגים לשבת, או לא לוותר על הסדרה שאתם מכורים אליה או אפילו לישון עד מאוחר ביום שישי - אל תוותרו על הדברים הקריטיים לרוגע שלכם.

קחו סיכונים

כולנו עוד צעירים, לכולנו יש עוד כל כך הרבה מה ללמוד. אל תתנו לעצמכם ליפול לשגרה, נצלו את הסטטוס הסטודנטיאלי כדי ליהנות מהחיים. בין אם זה קשור בפעילויות שאתם עושים או באנשים איתם אתם מבלים - קחו סיכון. הכירו אנשים שונים, נסו משהו חדש, גלו משהו חדש על עצמכם ועל העולם.

תרקדו.

כן, כן, שמעתם נכון. תרקדו. בין אם במועדון, במסיבה או בסלון - פשוט שימו מוסיקה ותרקדו. זה ישחרר אתכם, יעזור לכם להיפטר מעצבים ומלחצים, ויפעיל את הגוף שלכם (שאנחנו נוטים לשכוח ממנו כשאנחנו לומדים). שלא לדבר על זה שזה פשוט כיף.